Citat:
Ursprungligen postat av
Frawjon
Svenskar är konformister som avgudar staten. De tål inte tanken på att en privatperson ska få ha friheten att undervisa sitt barn hemma.
De enda två länder mig veterligt där det är förbjudet att undervisa sina barn själv är Sverige och Tyskland, och Tysklands lag är införd av nazisterna.
Ändå anser jag att många svenskar har övergått till motsatsen, att förespråka frihet och lite antimentalitet mot staten. I Sverige har ju folk dessutom generellt förespråkat fria val och sådant, så varför helt plötsligt en sådan syn att man vill missunna andra blivit förekommande är förvånande. Även om man själv skulle vara så extrem att man tycker att hemskolning skulle vara det sämsta som finns, så har man fortfarande inga skäl att tycka att det borde vara förbjudet för andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackstallion
Tänker också i liknande banor. Ovanstående scenario är ganska sannolikt då en godhjärtad mor med västerländska värderingar ordnar med hemundervisning. Föreställ dig nu vad som kan hända om en person med avvikande kulturella och/eller religiösa värderingar sysslar med hemundervisning. Barnet får ingen paus från en eventuellt dysfunktionell familj.
Det är inget argument till favör för varför det är absurt att missunna friheten att välja.
Tänk motsatta scenariot. Det finns barn som blir mobbade av att gå i skolan som får sina liv förstörda. Sedan använder man detta som ett argument till varför skolan borde vara förbjudet. Då förstår ni nog varför det inte gör diskussionen rättvisa att resonera på det viset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Tror det är bra att staten eller kommunen ansvarar för skolgången. Tänk på alla religiösa avarter som annars skulle frodas i det fördolda. Omöjligt för Skolinspektionen att följa upp. Det är ett idiotförslag.
Skolverket har ju en väldefinierad plan. Varför jämföra såna individer med starka religiösa åsikter utan plan att plugga, med de som hemskolar? Dessa individer lär nog inte sköta sin skolgång oavsett om de är hemma eller borta i såna lägen och lär bli religiöst indoktrinerade i vilket fall som helst.
Att staten och kommunen ska ansvara för allt, anser jag är en mentalitet för mediokerhet. Alla ska vara lika och lika mediokra.