• 1
  • 2
2006-01-03, 01:25
Medlem
Wurstens avatar
nog kan man få hppd av svamp! en vän till mig har nu i snart ½ år haft trace på allt som rör sig och träd(med löv) bildar fraktaler osv... detta efter 5g svamp. iofs en rätt hög dos =) ... ska dock tilläggas att han inte upplever HPPDn som störande... den avtar sakta men säkert med säger han...

ett par dagars hppd är inte riktigt hppd, har haft lite skumma förvrängningar upp till en vecka efter trippar men det är mer som en baksmälla och inte en skada

ha en trevlig tripp
Citera
2006-01-04, 02:54
Medlem
REEEETAAARDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Tack för feedback den har varit värdefull, Dancing_Galaxy du föreslog att man skulle börja lite försiktigare för att se hur kroppen reagera på svamp, det tycker jag lät rätt så vettigt kanske börja med fem toppisar, för att 5 dagar senare köra normal dosen på 20 .

Något jag förundra mig över, är att visa skulle se det som en fördel att få HPPD. Fast det verka som man inte kan få ett vettigt svar varför, man måste kanske själv ha upplevet hallocinogener för att förstå.

min HPPD är inte så lekfull längre, är lite trött på den... förut va de alltid massa färger som bildade mönster o kunde vara roligt o flumma in i det när man satt på toa eller på långfärd typ. Men jag stör mig inte heller på det, dock anser jag ha ganska så jävlig hppd - tänk dig en TV-bild me störningar konstant. svårt att läsa ibland, speciellt när man läser flera rader, blir att man hamnar fler ofta.
men ute på dagen märker jag den inte om jag inte tänker på den förutom när jag koncentrerar mig på att se något...

har haft HPPD i några år nu men det har inte hindrat mig från att trippa
Citera
2006-01-04, 19:24
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REEEETAAARD
har haft HPPD i några år nu men det har inte hindrat mig från att trippa

Så det gör dig inte så mycket om det skulle förvärras ännu mer?
Citera
2006-08-25, 09:49
Medlem
bIZongs avatar
Upptäkte idag (när jag var hos en kiropraktor) att när man blev avslappnad och sen ficktryck på vissa punkter i ryggen (gjort ont men inte så farligt) så sköt min hppd iväg som fan. golvet gick i vågor, det var som om det var storm på havet. Någon som har märkt nått liknande?

Grejen är att jag har inte märkt av min hppd på länge förutom när jag varit jävligt trött och befunnit mig på mörka platser.
Citera
2006-08-25, 10:47
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Ta svamp.. man får inte HPPD av det på långa vägar lika lätt som av LSD, RC:s osv..

Vet inte ens om det finns ett enda dokumenterat fall av HPPD på svamp. Det finns det säkert.. Men man kan inte säga att man har HPPD för att man har lite brus i ögonen dagen efter trippen, det är ju fortfarande avtändning. Däremot om det börjar hålla i sig veckovis.. DÅ är det en DISORDER.
Varför skulle svamp vara något magiskt undantag?? För att det är "naturligt" ("azzå moderjord e fett softish inga jevla kemikalier lol")??

Användaren Smokebomb har bara trippat på svamp en enda gång, och han fick HPPD... Men nåja, så farligt kan jag inte tänka mig att HPPD är... Ser det mer som "visuell tinnitus"... Och precis som audiell tinnitus så borde det alltså vara en risk som är mer eller mindre oundviklig såvida man inte lever ett supertryggt nördliv...
Citera
2006-08-25, 10:55
Medlem
NedMedAllts avatar
Fy fan.
Visuell tinitus,jag är glad för mitt supertrygga nördliv.
Citera
2006-08-25, 11:00
Medlem
bIZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Fy fan.
Visuell tinitus,jag är glad för mitt supertrygga nördliv.

Som Nemesis1 säger så är det inte alls så farligt. Iaf inte för mig.
Citera
2006-08-25, 12:41
Medlem
chemeleons avatar
Jag har haft en mildare form av HPPD i ca 1 år. När jag super så brukar den blossa upp. I början kändes den fett störande, så det var iallafall ingenting för mig som man kunde ignorera. Numera märker jag av den lite då och då, oftast är det bildavtryck, så jag undviker att titta för länge på något föremål då en skugga av det "etsas fast" i synfältet upp till 5-10 minuter.

För övrigt så var jag med om en skum händelse. Jag har haft mycket såna där "färgblobs" eller vad man skall kalla det, när jag blundar. Dessa har varit störande ibland då jag har försökt att sova. Tänk er att ni ser gröna, rosa, mjuka, nästan flytande klumpar segla omkring i mörkret, ganska stora. Den skumma saken var att efter jag tog svamp (min premiär) så försvann blobbarna helt!

Jag tror att vissa kemikalier är kababla till att lösa upp lite hppd (det som orsakar det?), samt även framkalla det. Nu menar jag inte alls att folk med hppd skall trycka i sig svamp, det gör jag verkligen inte, men det var bara något jag har tänkt på.

Det är tyvärr du själv som måste göra ett val om du skall ta dessa droger eller inte. Det finns en risk med att få hppd, och den är skrämmande i början men den har inte hindrat mig från att göra saker jag normalt sett kan göra. HPPD är väldigt verklig, make no mistakes.

Som kuriosa så kan jag säga att jag alltid har hållt mig till lågnivådoser på alla droger utom alkohol.
Citera
2006-08-26, 03:03
Bannlyst
flows> Nä, jag e inte dum i huvét... Vad e det för fakta du skriker efter? Vet du ens vad HPPD är för något?
HPPD beror på minskad GABA aktivitet som sköter filteret mellan cortex och talamus.
Talamusfiltret tar bort det mesta av perceptionsignaleringen och det sker med hjälp av ökad GABA och minskad dopamin aktivitet. Detta filter gör att ungefär 1/1000 av all perception-information kommer fram till ytan. Våra sinnen är alltså egentligen 5000 varav 5 st vi är medvetna om i vanlig tillstånd. När man tar hallucinogener så simulerar (inte stimulerar) man serotonin/dopamin aktivitet genom att de aktiva substanserna i drogen ersätter signalsubstanserna då de binder till samma receptorer med större affinitet än receptor-substansen. (Oftast serotonin) Man kringgår filtret och mer perceptionsignalering kommer fram till medveten nivå.
HPPD är när den aktiva substansen går ur kroppen och serotonin/dopamin signaleringen fortsätter i samma banan som den hallucinogena substansen och därmed undgår deaktivering via ökad GABA utsöndring. Med andra ord så programmeras talamus-filtret om, så förändringen sker på molekylnivå och ej på cellnivå, varför det inte anses som fysisk förändring av hjärnan. Det betyder även att man kan hantera det på två sätt: Programmera om genom att ta hallucinogener igen eller käka bensodiazepiner som Flunitrazepam (Rohypnol) & Sobril.
Det innebär också att tillståndet inte är farligt, då det kan hanteras. (Rent ut sagt så skulle någon som är mentalt tränad med ren viljekraft och meditation ta & programmera om filtret så att HPPD'n försvinner, men då e det kanske lättare o slänga i sig svampen igen då alla inte kan meditation och mental kontroll.)
Alltså: Kom tillbaks igen och kalla mig dum när du har läst på lite om ämnet.

Saarvi...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in