2017-04-23, 22:16
Medlem
Jag har just nu en Rieju RRX 06 sport edition och känner att moppe tiden börjar närma sig sitt slut för min del och att farten in riktigt är vad jag vill ha. Jag har då funderat på att bygga om den till lätt mc och bara köpa vissa delar för jag tänkte att det skulle vara jättekul att genomföra ett sådant projekt men även kanske bli lite billigare än att köpa en helt ny motorcykel. Undrar då om man kan göra något sånt och registrera om den som lätt mc efteråt och så undrar jag också vilka delar som då måste bytas för att den ska uppfylla kraven som måste uppfyllas för att den ska kunna klassas som lätt mc och vara trafiksäker. Jag har googlat en massa och letat på forum men kan inte hitta något svar.
Citera
2017-04-23, 22:30
Medlem
Jag tror inte man kan bygga om en moped till lätt mc och få den godkänd. Du kommer få byta nästan allt. Tror det blir billigare och lättare att köpa en 125a i slutändan.
18-årsgräns på flashback föressten
Citera
2017-04-23, 22:36
Avslutad
Det räcker att du rycker pluggen så är det en MC, om den går igenom en besiktning däremot är en annan femma. Du måste troligen uppgradera bromsarna och ramen för att gå igenom. Fast ifall du trimmar mopeden för att sedan regga om den har det en hel del utgifter du inte tänker på.

1. Delarna för att göra den godkänd som MC kommer kosta, skulle inte förvåna mig ifall det går på över 5K

2. Registreringen kommer kosta samt besiktningen, rätt så mycket

3. Om du trimmar mopeden för att göra den till MC så innebär det att du går ifrån fabriksdelarna och du kommer säkert byta till en värre cylinder. Tänk då på att en super trimmad moped lätt kan dricka över 1liter milen även ifall du kör sansat och lugnt. Medans en lätt MC dricker mellan 0,3-0,5 beroende på motorstorlek och effekt.

Så du kommer spara mycket mer på att bara köpa en MC, sälj Riejun så får du en slant att börja med.
Citera
2017-04-24, 01:13
Medlem
INTPs avatar
Om jag förstått rätt togs möjligheten att registrera om moped till MC bort för några (~5?) år sedan.

Visst skulle det gå att bygga ihop något som har utseendet av din RRX och ändå går registrera som lätt MC, men det skulle vara dyrt, kräva massor av jobb, ta mycket tid, och dessutom kräva att många delar tas från större hojar (Det blir svårt att övertyga besiktningen om att bromsar från en hoj som är avsedd att gå i 45 är fullt tillräckliga på en hoj med tredubbla effekten och tredubbla toppfarten, bara för att ta ett litet exempel.)

Nej, tyvärr, sälj moppen och köp en motorcykel. Om du vill ha ett mekprojekt och kanske spara någon krona, köp en lite äldre MC och renovera den.
Citera
2017-04-24, 01:35
Medlem
Harbards avatar
Nej det går Inte, lagligt. Du kan inte regga om den till Lätt MC längre, som tur väl är, för det skulle bli dyrare för dig än att köpa en "ny" motorcykel.

Olagligt, ja det går. Du kan klämma dit vilken motor som helst bara du har tillgång till en liten verkstad och hjärna, kommer ramen och däcken hålla hastigheterna och tyngre motor? NEJ, absolut inte...
Citera
2017-04-24, 06:15
Medlem
borrizs avatar
Puch hade en mopedmodell på 1970-talet man kunde konvertera till Mc, av någon anledning blev den aldrig någon succé.
Citera
2017-04-24, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigesKompani
Jag tror inte man kan bygga om en moped till lätt mc och få den godkänd. Du kommer få byta nästan allt. Tror det blir billigare och lättare att köpa en 125a i slutändan.
18-årsgräns på flashback föressten

Jag är 18 så du behöver inte oroa dig
Citera
2017-04-24, 07:50
Medlem
Tack för alla svar, jag får ta o leta upp en hel motorcykel istället då.
Citera
2017-04-24, 09:32
Medlem
Harbards avatar
Med tanke på priserna för en lätt mc idag så är det Mycket billigare... Du kan hitta de för 2000kr och uppåt i bra skick. Behöver inte vara något "bra" märkes skit, undvik alla 80s modeller som säljes för en väldigt billig peng, det är dödsmaskiner.

Ska du satsa på mc kort istället för körkort så rekommenderar jag dig att köpa en fet Maxi-scooter, 250cc eller nått, väldigt roliga och bra tryck i de.
Citera
2017-04-24, 13:00
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Att bygga om en moped för att rent effektmässigt få en lätt MC (125cc) resurser är väl inte så svårt. Möjligtvis att det kan bli lite knepigt med bromsarna. Förutsatt att du ska köra den på bana eller på inhägnat område så du slipper ha någonting med myndigheterna att göra. Men att få den typad och godkänd och klara bilprovningens strikta regler - NEJ!

Köp du en begagnad (eller ny) 125cc istället. De japanska Yamaha, Honda, Suzuki m fl håller hög kvalitet. 2-takt är roligare och mer varvvilliga. 4-takt är tryggare och även bensinsnålare.
Citera
2017-04-25, 05:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Att bygga om en moped för att rent effektmässigt få en lätt MC (125cc) resurser är väl inte så svårt.
Puch maxi finns som lätt mc med hela 2hk

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarDigRedan
Du måste troligen uppgradera bromsarna och ramen för att gå igenom.
Många mopeder är byggda för betydligt högre hastigheter än vad som är lagligt i sverige, honda mb50/mt50 till exempel toppar +80 och samma ram, fjädring och bromsar användes även på svensksålda, samma sak med yamaha dt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-04-25 kl. 05:39.
Citera
2017-04-25, 10:20
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Puch maxi finns som lätt mc med hela 2hk
Måste ärligt säga att just Puch Maxi är väl en av de mopeder jag minst skulle kunna tänka mig att fara fram i högre hastigheter än 30 km/h med. Hade själv två Puch Dakota (först en grön sedan en röd) på den tiden det begav sig i slutet av 60-talet som mycket väl skulle fixa hastigheter uppåt 100 km/h. Likaså den betydligt vanligare Zündapp KS50 liksom Honda MT/MB 50, Suzuki 50 TS och Yamaha FS1. Superba mopeder att trimma med hjälp av nya cylindrar, kolv, förgasare mm mm mm.

Många som har varit nere vid Medelhavet i Spanien, Italien och Grekland har väl hyrt mopeder som alla har gått uppåt 100 km/h vet ju om att mopederna nästan undantagsvis är konstruerade för betydligt högre hastigheter än de 30 km/h som tidigare varit maxhastighet i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Många mopeder är byggda för betydligt högre hastigheter än vad som är lagligt i sverige, honda mb50/mt50 till exempel toppar +80 och samma ram, fjädring och bromsar användes även på svensksålda, samma sak med yamaha dt.
Just bromsarna är ett känsligt kapitel. Och detta gäller inte bara mopeder utan även motorcyklar av den tyngre kalibern som tom svenska hojtidningar går till attack mot och klagar på att många hojar har undermåliga bromssystem. Turligt nog blir det väl lag fr o m 2017 att även nya 125cc måste ha ABS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in