2017-04-23, 10:44
Medlem
Blommigs avatar
Jag har nyligen köpt en stuga från tidigt 80-tal, där det är en sättning i ungefär mitten av huset. Väggen har där en synlig spricka på insidan. Det syns inget från utsidan. När man är inne i huset märks det ingenting direkt vad gäller golvet, dvs det känns jämnt, men som sagt man ser ju sprickan i väggen.
Enligt säljaren har sättningen varit på samma ställe i flera år dvs den verkar ej vara pågående. En bekant till mig, nämnde att man kan "stämpa upp" huset på den sidan som sjunkit ner, och att det på så vis går att få rätt på det. Detta skulle enligt min bekant inte vara särskilt svårt, men att man får ju anlita nån som kan sånt. Jag har googlat men hittar inte mycket på detta ämne. Kallas det något annat än "stämpa upp" och vad ska man i så fall googla på? Och vad kan det tänkas kosta att rätta upp stugan?
Citera
2017-04-23, 10:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Står stugan på plintar?

Isf är det bara att stoppa in en domkraft under och lyfta, sedan när du är nöjd staplar du in betongplattor till en lämplig höjd, sedan slår du in en kil mellan högen med betongplattor och stugans golvsyll.

Klarrt å betarrt!
Citera
2017-04-23, 10:58
Medlem
jipeesss avatar
då måste du hitta nåt stabilt att stämpa emot, typ berg

beroende på grund/väggkonstruktion räcker det ev inte med punktstöd,
det kan krävas linjestöd/balkinfällning

mät först o kolla hur mycket det sjunkit,
om det finns berg under är det hyfsat lätt att fixa med domkrafter o stämp
Citera
2017-04-23, 11:09
Medlem
Blommigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Står stugan på plintar?
Isf är det bara att stoppa in en domkraft under och lyfta, sedan när du är nöjd staplar du in betongplattor till en lämplig höjd, sedan slår du in en kil mellan högen med betongplattor och stugans golvsyll.
Klarrt å betarrt!

Den står på plintar! Men min bekant sade att man måste gräva ut lite undertill, för att komma till?
Det låter så enkelt när det beskrivs så här, att det bara är att stoppa in en domkraft, men jag är inte alls bevandrad i husbyggnation så jag tycker det låter som en rätt dramatisk sak ändå , att lyfta upp ett hus. Kan man inte råka orsaka nåt nytt fel genom lyftandet, tex att fönster kan gå söner eller liknande?
Har ni någon uppfattning om vad det skulle kosta att anlita nån att göra detta? Ty jag själv är inte alls kapabel till sådant här!
Citera
2017-04-23, 11:21
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommig
Den står på plintar! Men min bekant sade att man måste gräva ut lite undertill, för att komma till?
Det låter så enkelt när det beskrivs så här, att det bara är att stoppa in en domkraft, men jag är inte alls bevandrad i husbyggnation så jag tycker det låter som en rätt dramatisk sak ändå , att lyfta upp ett hus. Kan man inte råka orsaka nåt nytt fel genom lyftandet, tex att fönster kan gå söner eller liknande?
Har ni någon uppfattning om vad det skulle kosta att anlita nån att göra detta? Ty jag själv är inte alls kapabel till sådant här!

Jo, fönster kan gå sönder om man lyfter ojämnt. Öppnar man dem händer inget. Husflyttarfirmor är duktiga på att lyfta hus. De har alla verktyg som behövs. Man kan också hyra all utrustning. Laserpass och domkrafter är vad du behöver. Plus ett antal bra stålbalkar.
Citera
2017-04-23, 11:35
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Det är enkelt, men besvärligt, som jag brukar säga till min syster när däcken ska skiftas på bilen.

Det låter ju på dig som att det inte är världens största sättning och det är en sommarstuga det handlar om.

Ta ut fönster ur väggen om du är orolig för att det ska spricka.

Sen ska du givetvis lyfta försiktigt och lite.

Som jipees skriver kanske skulle vara det OPTIMALA, men vad fan, stugan står ju där och en extra plint gör ju grunden stabilare.

Har du mycket problem med tjäle förresten?
Citera
2017-04-23, 12:30
Medlem
Blommigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är enkelt, men besvärligt, som jag brukar säga till min syster när däcken ska skiftas på bilen.
Det låter ju på dig som att det inte är världens största sättning och det är en sommarstuga det handlar om.
Ta ut fönster ur väggen om du är orolig för att det ska spricka.
Sen ska du givetvis lyfta försiktigt och lite.
Som jipees skriver kanske skulle vara det OPTIMALA, men vad fan, stugan står ju där och en extra plint gör ju grunden stabilare.
Har du mycket problem med tjäle förresten?

Nej jag tror inte det är någon stor sättning, min bekant som var inne i stugan trodde att det rörde sig om en halv centimeter. Det låter väldigt lite i mina öron men jag har å andra sidan ingen aning om huruvida det är lite eller mycket i det här sammanhanget.
Ja det är en sommarstuga, man kan dock bo där på vintern också men det kommer jag nog inte göra pga diverse omständigheter. Jag har inte haft stugan så länge så jag vet ännu inte hur det är med tjäle men jag bor i de varmare regionerna av detta avlånga land, skulle inte tro vi har så mycket tjäle.
Ingen som har nån uppskattning av vad det kan kosta att anlita någon för upprättning av stugan?
Citera
2017-04-23, 19:00
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag hade tänkt svara: Hur långt är ett snöre? Men det är inget vidare trevligt eller konstruktivt så jag tänkte om lite, jag har ju redan gett en beskrivning på hur jag tyckte att du själv ska gå till väga, så då gör jag en kostnadsberäkning utifrån den på vad det kan kosta att leja bort arbetet.

Vi drar till med byggmaterial för 5000 kr.

Sedan kanske det tar två dagar för den lokala enmans allbyggfirman.

16 timmar a' 700 kr=11200

ROT-avdraget ligger väl på 30% idag så det blir 7840+25% Moms=9800

Mitt svar är alltså 14800 kr.

Jag tycker fortfarande att du ska göra det själv, men användaren TempeZZt tycker inte om att man ger förslag på alternativa lösningar som inte är direkt svar på TS fråga.
Citera
2017-04-23, 21:55
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Att stämpa är mkt enkelt, men står huset på plintar kommer det att fortsätta att sjunka.
Mitt råd, om det inte är ditt än...undvik köp.
Huset behöver stå på en fot istället. Det kvittar hur mkt du stämpar det, står det på plint så lär det fortsätta.
PM:a mig om du vill veta mer...

Edit: Du har köpt det. Sorry. Väg upp det till en ny överdimensionerad nivå...och lev med det tills det blir bra. Hus på plint borde förbjudas.
Citera
2017-04-24, 06:59
Medlem
Om golvbjälkarna ligger direkt på plintar av sten eller betong är det viktigt att du sätter tillbaka tätskiktet mellan plint och bjälke. Annars kommer bjälken att börja ruttna.
Citera
2017-04-24, 21:55
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Att stämpa är mkt enkelt, men står huset på plintar kommer det att fortsätta att sjunka.
Huset behöver stå på en fot istället. Det kvittar hur mkt du stämpar det, står det på plint så lär det fortsätta.

Edit: Du har köpt det. Sorry. Väg upp det till en ny överdimensionerad nivå...och lev med det tills det blir bra. Hus på plint borde förbjudas.

Det är en sommarstuga det handlar om.

Huruvida plintar är en bra grund beror för övrigt på markens beskaffenhet.
Citera
2017-04-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Fast om grunden är dålig om det står på platta och den rör sig är det inte mycket att göra. För att inte tala om hur mycket dyrare stugan skulle bli att bygga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in