2017-04-23, 08:52
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Hej! Jag har sökt Arkivvetenskap https://www.miun.se/utbildning/Kurser/data-och-it/arkiv--och-informationsvetenskap/ val 1 "Arkiv och informationsvetenskap för registratorer GR (A)" och val 2 "Arkiv och informationsvetenskap för registratorer GR(A)"

Vi får se om jag kommer in på någon av dom, hur som, hörde att registratorer får jobb utan att ens ha gått den utbildningen? Så bara efter 1 år borde jag få jobb inom det? Kommer jag in på val 2 kan jag fortfarande få jobb som registrator?

Sedan året efter kan jag fortfarande läsa val 1 om jag inte kom in på val 2? Eller tvärtom? + B kursen?

Räcker det med en högskoleexamen för att få ett vanligt arkivarie jobb?
Citera
2017-04-23, 10:21
Medlem
skvallertackas avatar
Hej!
Då jag jobbar med dessa frågor.
Du kan få jobb både som arkivarie eller registrator utan utbildning. Kraven är inte speciellt stora. Vi som anställer ser gärna att det finns någon form av nyfikenhet och känsla för ordning.

Du behöver ingen högskoleexamen för att få jobb som arkivarie.
Citera
2017-04-23, 11:38
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Hej!
Du kan få jobb både som arkivarie eller registrator utan utbildning. Kraven är inte speciellt stora. Vi som anställer ser gärna att det finns någon form av nyfikenhet och känsla för ordning.

Haha najs! Hade lätt kunnat ta en kandidat/högskole examen inom ämnet. Bra då är min framtid säkrad om jag kommer in på utb.
Citera
2017-04-24, 17:26
Medlem
Citat:
Hej!

Fel. Det finns inte en enda arkivarie-tjänst där ute som inte kräver högskolepoäng i arkivvetenskap. 60 hp. är standard, och gärna i kombo med systemvetenskap.

Erfarenhetsfixeringen inom detta område är stor, och även om Mittuniversitetets utbildning är modern och bra, är det väldigt synd att ingen praktik förekommer.
Citera
2017-04-24, 20:17
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalBliss
Fel. Det finns inte en enda arkivarie-tjänst där ute som inte kräver högskolepoäng i arkivvetenskap. 60 hp. är standard, och gärna i kombo med systemvetenskap.

Erfarenhetsfixeringen inom detta område är stor, och även om Mittuniversitetets utbildning är modern och bra, är det väldigt synd att ingen praktik förekommer.

Skitsnack. Vi har anställt flertalet arkivarier hos oss utan detta. Vill jag att personen sen ska ha dokumenterad utbildning så skickar jag hen på SIPU för detta.
Citera
2017-04-24, 23:46
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Skitsnack. Vi har anställt flertalet arkivarier hos oss utan detta. Vill jag att personen sen ska ha dokumenterad utbildning så skickar jag hen på SIPU för detta.

De med poäng inom arkivvetenskap lär gå före?
Citera
2017-04-25, 10:55
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
De med poäng inom arkivvetenskap lär gå före?

Ja självfallet, det är ju meriterande. Med det sagt så är det inte säkert att jag som arbetsgivare tar en med arkivvetenskap i bagaget om personen verkar vara en riktig idiot. Sist så anställde jag en arkivarie på grund av hennes historiaexamen och goda intervju. Arkivvetenskapsutbildningen fick hon när jag skickade henne på sipu. Så nu har jag en arkivarie med historiaexamen som jag nyttjar för kommunens räkning. Win.

Med det sagt, vi tar gladeligen emot människor med humaniorautbildning eller med kunskaper om arkivering från privatsektorn. De sistnämnda brukar ha lite bättre grunddriv.
Citera
2017-04-25, 12:32
Medlem
Vad är set för kommun då? Pajala?
Citera
2017-04-26, 23:31
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalBliss
Vad är set för kommun då? Pajala?

Är du bitter? Rimmar på macka. Samma sak gällde även när jag jobbade i grannkommunen Värmdö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in