Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Vad är normalt..?
Så en människa med borderline kan inte skaffa barn?
ok,jag valde ett dumt uttryck då det inte finns någon med helt normala(100%adekvat sätt att hantera livet,kort och gott)funktioner.
Och en relation är svår att få att fungera med andra problem som finns med andra störningar och yttre belastningar.
det finns flera saker som gör att personer med bpd kräver enormt engagemang hos partnern som få klarar i längden, om inte aktiv hjälp finns och fungerar.
Att sedan skaffa ett barn (som är den största prövningen som även ett funktionellt par kan få) som kräver otroligt mycket mentalt är att be om problem.
bpd är som sagt vanligast vid sexuellaövergrepp men det kan räcka med (enligt dom som skriver böcker) mycket små avvikelser i beteeende vid fel tidpunkt för att störningen ska föras över från föräldern till barnet.
Efter två år insåg jag att min och moderns relation(trots hennes terapi,mitt eget kunnande samt hänsyn till modern) inte var bra för vårat barn och separerade.
Vårat barn fick en lugnare miljö och blev tryggare och det verifierade utomstående(som inte kände till moderns bpd) men dock så är situationen rätt långt ifrån den bästa för ett barn.
Det finns ingen helt normal förälder eller person,alla har någon form av dysfunktion,att då försöka göra något av det svåraste som finns(skapa en trygg uppväxt och ge sitt barn rätt personlighet) med någon som är så pass onormal att det finns en diagnos på personlighetsstörning är rätt omöjligt.
jag älskar mitt barn och skulle aldrig vilja vara utan honom,men om jag kunde spola tillbaka bandet och välja en annan moder så skulle jag det.