Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 15:19
  #1
Medlem
Tja! Hur blir det med CSN-lånet om man har låg inkomst alternativt är arbetslös? Insett att min utbildning inte är rätt för mig och kommer att hoppa av nu efter våren, alltså efter första året. Är rädd att CSN kräver att jag betalar tillbaks allt på en gång. Som det ser ut nu så kommer jag inte att klara av poänggränsen för fortsatt lån (jag suger, jag vet), men ska försöka klara mina omtentor och skrapa så många poäng som möjligt.

Eftersom jag förmodligen kommer att vara arbetslös i åtminstonde några veckor så är det helt omöjligt för mig att betala tillbaks lånet på en gång. Har dessutom inte heller någon större mängd ihopsparade pengar då jag kom direkt från gymnasiet. Jag vet jag har satt mig själv i skiten, men tar CSN hänsyn till att man inte har möjlighet till att betala skulden (åtminstonde inte ännu) eller är det helt kört aka raka vägen till kronofogden för mig? Det är helt seriöst min största rädsla.
__________________
Senast redigerad av cazux 2017-04-22 kl. 15:25.
Citera
2017-04-22, 15:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazux
Tja! Hur blir det med CSN-lånet om man har låg inkomst alternativt är arbetslös? Insett att min utbildning inte är rätt för mig och kommer att hoppa av nu efter våren, alltså efter första året. Är rädd att CSN kräver att jag betalar tillbaks allt på en gång. Som det ser ut nu så kommer jag inte att klara av poänggränsen för fortsatt lån (jag suger, jag vet), men ska försöka klara mina omtentor och skrapa så många poäng som möjligt.

Eftersom jag förmodligen kommer att vara arbetslös i åtminstonde några veckor så är det helt omöjligt för mig att betala tillbaks lånet på en gång. Har dessutom inte heller någon större mängd ihopsparade pengar då jag kom direkt från gymnasiet. Jag vet jag har satt mig själv i skiten, men tar CSN hänsyn till att man inte har möjlighet till att betala skulden (åtminstonde inte ännu) eller är det helt kört aka raka vägen till kronofogden för mig? Det är helt seriöst min största rädsla.

"Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån)
Du börjar betala tillbaka lånet tidigast sex månader efter att du senast hade studiestöd samt vid ett årsskifte. Om du har studiestöd under en vårtermin, börjar du betala efter nästa årsskifte. Har du däremot studiestöd under en hösttermin, dröjer det ett år innan du börjar betala."

De kommer inte kräva tillbaka ditt lån så länge du inte har ljugit om din studier i din ansökan. Du kommer däremot ha svårare att få nytt CSN-lån tills du tagit de poäng du behöver, tror t ex att det har blivit svårare att hävda sjukdom/familjesituation som en ursäkt för varför du inte har klarat av dina studier.
Citera
2017-04-22, 15:38
  #3
Medlem
Tack för svar! Var på riktigt nära på att skita på mig. Jag tänkte ta ett år och jobba så mycket som möjligt så när jag börjar på nytt har jag pengar att hålla mig flytande tills jag klarar poängskillnaden och får låna pengar igen, jag tror att det är smart. Tack igen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback