2017-04-22, 10:48
Medlem
Hej!

Bor en i en liten BRF med 11 lägenheter. Vår granne bor i en lägenhet som är köpt av hans mor, han har själv inget ägande och bor där med sin tjej, barn och deras två hundar. Dom är skrivna på adressen, vilket deras mor inte ens är, och hon har jag inte sett sen jag flyttade in för ett år sen då hon dök upp på ett styrelsemöte. Han har dessutom två företag reggade på adressen ovh använder källarförrådet som varulager. Morsan står inte uppskriven på dörren heller.

Att han bor där och inte hon, som vi har krav på, är rätt etablerat och alla vet om det. Styrelsen är rätt tandlös, och den nuvarande ordföranden är riktigt gutless, och har inte orkar ta tag i det och hävdar att han inte kan göra så mycket då han godkände köpet (vilket han ångrar).

Nu har personen bott där i ett år, och jag anser att det är en olovlig andrahandsuthyrning och tänker ta tag i detta. Personen i fråga är en otrolig jobbig medlem, ska inte dra historien nu men alla andra vill inte ha den medlemmen kvar. Droppen gick när han skällde ut och skrek ner min sambo för att hon plockat ut hans tvätt som var kvarglömd i tvättstugan sen 2 dar (!). Kanske inte världens grej men vart mycket sånt här.

Hur gör man i ett sånt här läge, känns inte som att dom har så mycket case att hävda att det bara är en inneboende? Och skickar vi en varning på att andrahandsuthyrningen kan morsan då skriva sig på adressen och dyka upp mer frekvent och ändå ha kvar sin son och hans familj som inneboende?

Lite tips och råd uppskattas!
Citera
2017-04-22, 11:14
Medlem
Xer0s avatar
Ni måste börja med att skicka en varning, och ge honnom en chans till bättring.
Sedan kan man driva det i hyresnämnden, men jag skulle rekommendera att först konsultera juridisk rådgivning.

Läs igenom detta nogrant.
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/

Vad som är okej och inte regleras till stor del i stadgarna.
För att du skall kunna driva ärendet krävs förmodligen vittnesuppgifter från grannar om att modern bor där, men inte sonen.

Att ha en inneboende är inte en andrahandsuthyrning.
http://lawline.se/answers/9060
Citera
2017-04-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
tycker du ska sköta ditt istället, bara löjligt att hålla på och leka polis. har han varit otrevlig mot din sambo så ta upp det med honom face to face.

Såklart skulle dom här personerna dyka upp.. Det handlar inte bara om det, som jag skrev. Det har varit en hel del incidenter. Killen är dessutom kriminell, och har ett register på lexbase. Misshandelsdomar bland annat. Skulle kunna skriva en roman om allt skit han fört med sig. Hans pitbull har bland annat gjort utfall mot vår mindre hund, vilket resulterade i att vår nu knappt vågar gå ner i trappen. Hans rottweiler som han låter gå utan koppel sprang in i vår lägenhet och jagade vår katt, vilket inte kändes ok, och vi har bett han koppla hunden. Vilket han skiter i.

Jag har dessutom blivit ombedd att bli ordförande (är revisor nu) och då dom bryter mot våra regler, och folk är oroliga över denna medlemmens beteende så tänker jag inte låta han trampa över alla bara för du tror jag leker polis.
Citera
2017-04-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ni måste börja med att skicka en varning, och ge honnom en chans till bättring.
Sedan kan man driva det i hyresnämnden, men jag skulle rekommendera att först konsultera juridisk rådgivning.

Läs igenom detta nogrant.
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/

Vad som är okej och inte regleras till stor del i stadgarna.
För att du skall kunna driva ärendet krävs förmodligen vittnesuppgifter från grannar om att modern bor där, men inte sonen.

Att ha en inneboende är inte en andrahandsuthyrning.
http://lawline.se/answers/9060

Du menar tvärtom, vittnesmål att mor inte bor där (förutom det faktum att hon som äger den inte är skriven där ens trots våra uttalade krav att den som ska bo där ska äga?

Alla som bor där vet att hon inte bor där, det är rätt öppet. Hon har bara synts två gånger där under två år - ett möte och vid själva köpet.
Citera
2017-04-22, 11:43
Medlem
Vi var tvungna att anställa en person som enbart arbetar med andrahandsuthyrningar. För att upptäcka olovlig andrahandsuthyrning använder vi oss av olika metoder, bl.a. kollar vår spion på Blocket varje dag, han rör sig också i husen regelbundet. Vi försöker via Skatteverket ta reda på om hyresgästen fortfarande är skriven på adressen eller någon annanstans. Vi kontrollerar bl.a. om hyresgästens namn fortfarande finns kvar på dörren eller om det har klistrats över av ett annat namn. Ibland knackar vi på dörren och kollar om hyresgästen öppnar dörren eller om det är deras inneboende som öppnar.
Citera
2017-04-22, 11:47
Medlem
Eftersom mor ej bor där, ej är skriven där, sonen och hans tjej är dom enda namnen på lådan, samt deras företag är reggade på adressen och han använder sitt förråd till lager så är det rätt uppenbart att han använder lägenheten självständigt och det är en andra-hands uthyrning.

Självklart ska vi skicka en skriftlig varning - min frågeställning handlar om hur dom kan komma "runt" detta genom att hennes mor skriver sig på adressen och vad dom kan göra för att resten av familjen ska ses som inneboende.
Senast redigerad av Jayboy 2017-04-22 kl. 11:51.
Citera
2017-04-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Vi var tvungna att anställa en person som enbart arbetar med andrahandsuthyrningar. För att upptäcka olovlig andrahandsuthyrning använder vi oss av olika metoder, bl.a. kollar vår spion på Blocket varje dag, han rör sig också i husen regelbundet. Vi försöker via Skatteverket ta reda på om hyresgästen fortfarande är skriven på adressen eller någon annanstans. Vi kontrollerar bl.a. om hyresgästens namn fortfarande finns kvar på dörren eller om det har klistrats över av ett annat namn. Ibland knackar vi på dörren och kollar om hyresgästen öppnar dörren eller om det är deras inneboende som öppnar.

Vi bor i en liten förening - ett hus med 11 lägenheter. Ägaren står inte på adressen, har inte sitt namn på dörren och jag har sett henne en gång sen vi flyttade in. Hennes son har dessutom sitt förtag reggat på adressen. Han och hans tjej är dom som är reggade på adressen. Hans mor är reggad på en helt annan adress, trots att hon äger fullt. Jag bor dörren bredvid och har full koll att hon aldrig är här. Dessutom har hon inte ens bestridit att hon inte ska bo här, vi bråkade med henne om att hon måste bo här om hon är den som äger, vilket hon har tjafsat emot oss om.
Citera
2017-04-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Vi bor i en liten förening - ett hus med 11 lägenheter. Ägaren står inte på adressen, har inte sitt namn på dörren och jag har sett henne en gång sen vi flyttade in. Hennes son har dessutom sitt förtag reggat på adressen. Han och hans tjej är dom som är reggade på adressen. Hans mor är reggad på en helt annan adress, trots att hon äger fullt. Jag bor dörren bredvid och har full koll att hon aldrig är här. Dessutom har hon inte ens bestridit att hon inte ska bo här, vi bråkade med henne om att hon måste bo här om hon är den som äger, vilket hon har tjafsat emot oss om.
I första hand skall bostadsrättshavaren få en tillsägelse att omgående vidta rättelse, genom att bl.a. ansöka om tillstånd eller upphöra andrahandsuthyrningen. Om bostadsrättshavaren efter tillsägelse inte omgående vidtar rättelse, får föreningen säga upp bostadsrättshavaren (7 kap. 20 § 1-2 st. BRL), då anses bostadsrätten anses vara förverkad.
Citera
2017-04-22, 12:08
Medlem
Vill hon kan hon skriva över 10% av lägenheten på sin son så har hon kommit runt andrahandsuthyrningen.
Det är vanligt när föräldrar köper bostad till barn som inte själva har ett kapital nog att föräldrarna äger 90% men inte bor i lägenheten.
Citera
2017-04-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Vill hon kan hon skriva över 10% av lägenheten på sin son så har hon kommit runt andrahandsuthyrningen.
Det är vanligt när föräldrar köper bostad till barn som inte själva har ett kapital nog att föräldrarna äger 90% men inte bor i lägenheten.

Jag tror att föreningen krävde 51% ägande för den som skulle bo där permanent när dom köpte den, vilket dom tjafsade emot. Det kanske inte går att kräva det, och att det räcker med 10% som du säger. Dock äger dom inget nu, och vad jag *tror* är att han inte kan äga något, av olika anledningar varav hon har verkat som bulvan. Kan ju såklart ha fel, men tror inte att hon skriver över något ägande på han.

Däremot skulle jag kunna tror att hon försöker skriva sig på adressen och bete sig som hon bor här.
Citera
2017-04-22, 12:39
Medlem
Hur ställer dig då föreningen till gifta som äger 50/50 vilket är extremt vanligt.
Börja med att kolla vad stadgarna säger. Står det 51% som minimum så har ni det att luta er mot.
Står det inget om det så har ni lite på fötterna att bestämma efter eget tycke.
Ni bör även ha bra koll på detta om ägaren går till hyresnämnden där ni såfall förlorar om inte det finns i stadgarna då lagen inte förbjuder valfri ägarfördelning. Speciellt inom familjen.

Men börja med att begära rättning, men förbered er på att få ta fajten rättsligen och om det går så långt se till att ha ert på det torra.
Citera
2017-04-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Snälla någon är detta inte typiskt svenskt? avundsjuka, småpåvar och intriger som detta! jag har själv bott i br och det är patetiskt att se hur styrelsen agerar poliser och småpåvar nästan utan undantag faktiskt. Sköt er själva säger jag bara och var inte så avundsjuka bara för att folk försöker tjäna pengar det är nämligen inte fult som folk tycks tro.

Vi har testat att sköta oss själva, men den här personen klarar inte av att bo med andra personer. Personen bor här dessutom på ett sätt som inte är tillåtet. Och jag tycker det är otryggt att en person som suttit i fängelse och har både misshandelsdomar och vapenbrottsdomar på sig bor vägg i vägg med mig. Jag brydde mig inte så mycket om det i början, men började fundera när en vän kände igen snubben, och jag fick höra mer om personen.

Även här tänkte jag att skit samma, så länge han inte ställer till för mycket. Men med mer och mer upprepande aggressioner så börjar det kännas otryggt. Min flickvän vill inte gå ut i trappen då hon är rädd att stöta på den här personen, vår hund springer och gömmer sig så fort det skramlar utanför dörren och vi är i en situation där vi inte ens kan prata med personen om han gör saker som går mot dom allmänan reglerna utan att han ska skrika och bete sig hotfull.

Det här har inget med någon jantelag att göra.
Senast redigerad av Jayboy 2017-04-22 kl. 13:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in