2005-12-30, 19:25
Medlem
miklons avatar
Jag har fått en riktigt stor inbuktning i plåten på ena bakdörren, efter en närkontakt med en stolpe. Jag har hört att det ska finnas något verktyg för att dra ut plåten igen, vad heter det, vart hittar man det och vad kan det kosta? Ger det ett bra resultat?
Citera
2005-12-30, 19:28
Bannlyst
Dar jag kommer ifran kallas verktyget for "svinpitt", fungerar aven utmarkt for bilstolder...

Du lar finna verktyget i narmsta jarn & bygg affar...
Citera
2005-12-30, 19:31
Medlem
palefaces avatar
eller svetsa fast en liten bult eller vad som helst o testa dra ut
Citera
2005-12-30, 19:35
Medlem
Pendeltågs avatar
Man kan göra som bosse bildoktorn gjorde också. han lillade fast en limstav, och så drog han ut bubblan. Sen var det bara att vaxa och polera så syntes inga spår.
Citera
2005-12-30, 19:38
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Dar jag kommer ifran kallas verktyget for "svinpitt", fungerar aven utmarkt for bilstolder...

Du lar finna verktyget i narmsta jarn & bygg affar...
Samma som glidhammare månne?

Fast det vette tusan om det fungerar så bra om det är en större buckla. Speciellt omöjligt är det ju om den också har "vassa" bockningar.

/perris
Citera
2005-12-30, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Samma som glidhammare månne?

Fast det vette tusan om det fungerar så bra om det är en större buckla. Speciellt omöjligt är det ju om den också har "vassa" bockningar.

/perris

Javisst, sa heter det ocksa...

Hur verktyget fungerar i forhallande till bucklan's storlek vet jag faktiskt inte...
Citera
2005-12-30, 19:49
Medlem
Hur skulle en svinpitt kunna få ut bucklan?
http://www.soe.se/mek/svinpitten/svinpitt.jpg

Det som Pendeltåg nänmde såg jag, och det fungerar. Sätt dit en limstav och sätt en gång i den, använd sen en glidhammare för att "slå" ut bucklan.
Citera
2005-12-30, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Patria
Hur skulle en svinpitt kunna få ut bucklan?
http://www.soe.se/mek/svinpitten/svinpitt.jpg

Det som Pendeltåg nänmde såg jag, och det fungerar. Sätt dit en limstav och sätt en gång i den, använd sen en glidhammare för att "slå" ut bucklan.

Svinpitt / glidhammare same shit...

Det Du gor ar att borra ett hal i platen dar skruven kan fa faste, sedan drar Du helt enkelt ut bucklan, precis som Du gor med tandningslaset...
Citera
2005-12-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Svinpitt / glidhammare same shit...

Det Du gor ar att borra ett hal i platen dar skruven kan fa faste, sedan drar Du helt enkelt ut bucklan, precis som Du gor med tandningslaset...

"svinpitt" och glidhammare är 2 olika saker, och jag tror inte han vill borra hål i bilen.
Citera
2005-12-30, 20:08
Bannlyst
Citat:
"svinpitt" och glidhammare är 2 olika saker, och jag tror inte han vill borra hål i bilen.

Nu, ar ju inte jag nagon platslagare men denna metod har berattats for mig av en kamrat som varit 'platis' i ca. 20 ar...
Citera
2005-12-31, 00:15
Medlem
jols avatar
angående s-p

kungarna har svaret
http://www.soe.se/phpBB2/viewtopic.php?p=89815&sid=669388a62f839975f270f284 2d27dcf7
samt http://soe.se/ -> meksidan -> svinpitt
Citera
2005-12-31, 00:21
Medlem
jols avatar
Citat:
hur tror du glidhammaren funkar då? magnetisk?
Det går inte att göra så värst mycket mer än bosses smältlim om du inte vill göra åverkan på plåten och inte kommer åt inifrån.
Borrhålen du gör är inte större än att de läggs igen med migsvets. Fast då måste du ju lacka om men det är samma med glidhammaren, där du svetsar fast små pinnar du drar i för att få ut bucklan. Mycket bra metod, men dyrare än borrandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in