Citat:
Ursprungligen postat av
Tjenas
Hej!
Är det någon som har koll på ifall det är obligatoriskt att man redan har kontantinsats till lägenheten vid ansökning av sitt lånelöfte?
Även om man ska köpa en nyproduktion, säg med inflyttning om 2 år. Då ska ju endast en första betalning krävas på ca 75tkr när förhandsavtalet skrivs.
Sedan en andra på 10%.
Sedan kommer resterande betalning 2 veckor innan inflyttning på 90% av beloppet.
Så att säga att man har sparat 200k men behöver 300k, men helt säkerligen kommer tjäna ihop till det, iallafall tills 1 år innan inflyttning? Eller om banken nobbar ansökan till lånelöftet då?
Tack på förhand Mvh.
Du skriver "lägenheten" jag baserar mitt svar på att du menar en bostadsrätt, inte en ägarlägenhet och att det är bostadsrättsföreningen (BRF) som upplåter bostadsrätten till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jernmasken
Ja, det är obligatoriskt för att få lånet beviljat. Det vet du väl? Du kan inte belåna framtida inkomster, om jag säger så. Det är ju precis det som sänkte ekonomin i Lettland för några år sedan. Nu var ju inte deras befolkning välbeställda innan men ändå.
- Sälj inte björnens skinn innan björnen är skjuten, heter det ju.
TS fråga gäller lånelöfte, tillträdet är om två år, strax innan tillträdet beviljas själva lånet, då måste TS ha kontantinsatsen tillgänglig eller visa att motsvarande summa har betalats till, i detta fallet BRF.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Om du är 100% på att pengarna kommer hinna komma in så är det bara att köra! Mörka för banken.
TS behöver inte "mörka" för banken, han är en bra bankkund, det har han visat genom att ha sparat 200 000:- Han skall spara ytterligare 100 000:- på ca ett år, det accepterar banken.
----------
Edit:
elmheden mycket bra skrivet,
"Fråga inte flashback, fråga banken."