2009-02-25, 23:52
Medlem
StigAllans avatar
Kan detta vara passande?
http://thaifood.about.com/od/oodleso...kenpadthai.htm
Citera
2009-02-26, 00:03
Medlem
Dengues avatar
Jag har heller aldrig fått ingefära min min pad thai men jag har ett bra recept.
Kolla den här länken. Ett bra recept hur man gör den långa vägen.
http://www.sbs.com.au/food/recipe/61/Pad_thai
Jag orkar aldrig göra såsen själv utan köper färdig. Jag kommer inte ihåg vad märket heter men det är en mörkbrun plastflaska med gult lock som man ofta hittar i thaibutiker.

Sen finns det inget "RÄTT" recept på pad thai. Det är som om vi skulle svara på frågan "Hur gör man köttfärssås?. Alla har sina egna tricks och recept.
Jag har rest hyfsat mycket i Thailand och pad smakar aldrig likadant men är nästan alltid magiskt gott.
De har innehållit tofu, fläsk, kyckling och nån rätt bisarr fisk så det är nog så att man tar vad man har förutom vissa givna ingredienser.

Under mina GI-perioder lagar jag pad thai och byter ut nudlarna mot strimlad palsternacka. Inte så thai kanske men det funkar som komplement.
Citera
2009-02-26, 00:54
Medlem
StigAllans avatar
Googla efter "Good Eats - S09E19 - Your Pad Thai Or Mine" där finns något som ska vara Pad Thai och ser gott ut vill jag minnas.
Citera
2009-02-26, 15:30
Medlem
Mackan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
Det skall inte vara någon ingefära i Pad Thai...(?)

Okej då, det kanske inte var Pad Thai han lagade Nån wok var det iallafall!
Citera
2009-06-17, 22:13
Medlem
bridge_mans avatar
bump bump

jag har bara gjort pad thai på kyckling, dock utan kinesisk gräslök..
men pad thai har väl inte givna ingredienser? det är ju som att fråga vad det är för ingredienser i pyttipanna eller paella, då pad är thailands motsvarighet till dessa.. det som finns hemma mao, utöver grundingredienserna med nudlar, vitlök, chili osv då
Citera
2009-06-17, 22:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge_man
bump bump

men pad thai har väl inte givna ingredienser? det är ju som att fråga vad det är för ingredienser i pyttipanna eller paella, då pad är thailands motsvarighet till dessa.. det som finns hemma mao, utöver grundingredienserna med nudlar, vitlök, chili osv då
Inget recept är hugget i sten .

~Paul~
Citera
2020-09-08, 12:58
Medlem
Kaustis avatar
Jag tycker det är värt att väcka liv i denna tråd igen!

Jag har försökt mig på att laga pad thai några gånger, men det blir baskemig uselt varje gång. Nudlarna blir för geggiga, såsen smakar inte alls som på restaurang med mera.

Så till er som gör en pad thai som skulle kunna platsa på vilken bra thairestaurang som helst, vad exakt har ni i och hur gör ni? Nämn varumärken på såserna, tillagningstider och alla detaljer ni kan komma att tänka på!
Citera
2020-09-08, 18:57
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tycker det är värt att väcka liv i denna tråd igen!

Jag har försökt mig på att laga pad thai några gånger, men det blir baskemig uselt varje gång. Nudlarna blir för geggiga, såsen smakar inte alls som på restaurang med mera.

Så till er som gör en pad thai som skulle kunna platsa på vilken bra thairestaurang som helst, vad exakt har ni i och hur gör ni? Nämn varumärken på såserna, tillagningstider och alla detaljer ni kan komma att tänka på!

Bättre om du skriver hur du gör först.
Citera
2020-09-08, 23:54
Medlem
Var ett tag sen jag lagade pad thai men såsen brukar jag göra ungefär så här:
Fisksås
Socker (ska väl vara palmsocker men blir gott även med strösocker och farinsocker)
Lime
Tamarind (juice/pasta)
Friterad/stekt/rostad vitlök

Vitlök brukar jag förbereda genom att riva klyftor (det ska vara mkt, typ 1 klyfta/person) och sedan fräsa i olja på låg/medel under konstant omröring tills den blir lätt gyllenbrun. Går också att köpa färdig på en del asienlivs, kallas "deep fried garlic", "fried garlic" eller "rostad vitlök" om jag inte minns fel. Har läst nånstans att det ska gå fint att göra i mikron också, men detta har jag inte provat.

Proportionerna vet jag inte riktigt, brukar smaka mig fram, men tänk ungefär 1/3 syra (tamarind/lime), 1/3 sälta (fisksås) och 1/3 socker + vitlöken. Red ev. av med _lite_ maizena/potatismjöl (men använd inga mängder, den ska inte vara särskilt tjock och det borde nästan räcka utan redning).

Sedan är det bara att woka lite go'a grönsaker (har svårt att låta bli ingefära här), ev. protein, ägg och blötlagda risnudlar. Servera med krossade jordnötter, lime el. citron, färs koriander och chiliflakes.
Tips om man har svårt att få till woken sådär perfekt med krispiga grönsaker och genomlagat kött osv. är att woka allt för sig. Även grönsakerna, alltså exempelvis vill man kanske köra vintermorot lite längre än typ sockerärter så kör även de för sig, givetvis bör du köra ev. kött för sig också men kan också underlätta att köra även ägg för sig. Avsluta sedan genom att steka nudlarna, och slå i allt du precis wokat + sås + ägg, rör om och servera direkt.
Har du inte gasspis bör du också köra i en vanlig stekpanna istället för wokpanna, då wokpannan kan vara svår att få tillräckligt varm och det lätt blir att ingredienserna bara "staplas" och blir ångade.
Citera
2020-09-10, 16:32
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge_man
bump bump

Kyckling är ju svenne-banan varianten... ÄKTA pad thai görs på *trumvirvel* padda!!! Namnet betyder nämligen "padda på thailändskt vis" Så har jag lärt mig av en bekant som bott i Phuket sen 80-talet...
Citera
2020-09-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Kyckling är ju svenne-banan varianten... ÄKTA pad thai görs på *trumvirvel* padda!!! Namnet betyder nämligen "padda på thailändskt vis" Så har jag lärt mig av en bekant som bott i Phuket sen 80-talet...

Det betyder stekta nudlar (generellt). Annars är det Pad mama som är mer specifikt just nudlar.
Pad är stekt.

Då frun är thai har jag aldrig försökt mig på att göra själv. Men är jävligt gott med nudlar, ägg, kycklig och nått grönt. Blir oftast lite man tar det man har.
Senast redigerad av Robzyd 2020-09-10 kl. 16:51.
Citera
2020-09-10, 18:24
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Det betyder stekta nudlar (generellt). Annars är det Pad mama som är mer specifikt just nudlar.
Pad är stekt.

Då frun är thai har jag aldrig försökt mig på att göra själv. Men är jävligt gott med nudlar, ägg, kycklig och nått grönt. Blir oftast lite man tar det man har.

HELT FEL!!! Dwt betyder wokad padda (specifikt) på thailändskt vis. Vad som adderas är sekundärt: potatismos, brunsås eller kimchi är sekundärt. Paddan är det viktiga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in