2017-04-20, 07:20
Medlem
AldoRaines avatar
Vilken ö är bäst att hitta boende på? 1 vecka i sommar. Om man tarctex Hönö. Vilken gata ska man bo på för bästa läge till bad och restauranger?

Mvh
Citera
2017-04-20, 10:45
Medlem
DrPwgyms avatar
Hej, jag vet inte vilken gata man kan hitta boende på men Hönö Klåva är ju bäst för turister. Där finns flera bra restauranger och glasscafé. Även Öckerö är okej med badplatsen Hjälvik och Hummerviken. Björkö har också en bra restaurang.

Citera
2017-04-22, 21:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrPwgym
Hej, jag vet inte vilken gata man kan hitta boende på men Hönö Klåva är ju bäst för turister. Där finns flera bra restauranger och glasscafé. Även Öckerö är okej med badplatsen Hjälvik och Hummerviken. Björkö har också en bra restaurang.

Tack för tips! Lutar åt att hitta något på Hönö. Går det färja på sommaren direktlinje till Göteborg eller måste man ta bilen?
Citera
2017-04-23, 02:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Tack för tips! Lutar åt att hitta något på Hönö. Går det färja på sommaren direktlinje till Göteborg eller måste man ta bilen?
Bara färja mellan Lilla Varholmen/Hisingen och Hönö Pinan.
Går ganska snabba bussar från centrala Göteborg till Lilla Varholmen och även vidare med färjan ut på öarna.
Citera
2026-06-17, 23:05
Medlem
Har bott på öckerö sedan i mars i år och ska flytta hem igen i september.
Jag tycker att eftersom hönö/öckerö är så litet så spelar det inte så stor roll var på öarna man bor.
Jag klarar mig utmärkt utan bil och det går bussar över öarna om man är lat.
Bäst är nog moped.
Hönö och öckerö är i princip samma sak och det det enda som spelar roll är om du vill ha havsutsikt typ eller bo nära en affär.
Tror inte det finns nåt bättre eller sämre ställe på öarna faktiskt, kanske inte så konstigt då husen kostar flera miljoner så dom som köper hus här är inte alkisar eller blattar som skapar problem.

Även fast ingen TBE har hittats på öarna så går jag ändå inte bland gräs och buskar, finns fästing här precis som på alla andra ställen på västkusten.
Jag tycker det av den anledningen blir ganska tråkigt att bo på ön även om man kan röra sig fritt på havet och på asfalten.
Finns några stigar och så man kan gå på ändå men man saknar att bara kunna gå i skogen.
Tex fick jag två fästingar på mig när jag skulle gå upp på ett litet berg på ön.

Finns inte så mycket att göra här heller.
Jag brukar träningscykla lite, var ute med kajaken eller båten eller bara gå ut till nåt ställe vid havet och sitta och äta glass och kolla på båtarna som drar förbi.
Ibland åker jag in till göteborg bara för att jag inte ska bli helt galen här och fattar inte att folk vill bo här egentligen.
Hade varit lite annorlunda om det inte hade varit fullproppat med hus här, jag tycker nog dom har förstört ön genom att bygga sönder hela ön.
Citera
Igår, 20:29
Medlem
godboys avatar
Jag kan Öckerö kommun rätt väl och det varierar ju en del mellan öarna.

Hönö-Öckerö-Hälsö
Är ju "centralöarna" kan man säga. Det är ju lite småstadskänsla, men inte per automatik att alla känner alla även om man har rätt bra koll på varandra på gott och ont. Dock är färjeförbindelserna mycket goda med fastlandet. Var femte minut i rusning, sen var tionde och var femtonde, var tjugonde i lågtrafik och mycket sent eller mycket tidigt halvtimmesvis. Även Fotö kan inkorporeras här då den har bro från Hönö. Lokalbussar går över öarna relativt frekvent, även direktbussar till Göteborg.

Björkö
Stor ö till ytan, liten befolkning, litet samhälle en bit in på ön. Samhället ligger lite dumt till från färjeläget som tar en till fastlandet. Det är en bra bit på ön mellan färja och samhälle. Går givetvis att cykla om man vill. Färjan går kvartsvis vissa tider men i övrigt halvtimmesvis. Här känner alla alla i rätt stor utsträckning.

Buss finns på ön, men den har uppehåll mitt på dagen och går ej helger och kvällar. Man får nog gilla ett lite avskuret liv för att trivas här.

Knippla, Hyppeln, Rörö
Öar som nås från Hälsö, alltså två färjor från fastlandet. Fint och pittoreskt men inte för alla. Alla känner alla.

Kalvsund och Grötö
Ungefär samma som ovan, men nås via Björkö, alltså dubbla färjor från fastlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in