2005-12-30, 14:53
Bannlyst
Jag tycker nivån på skvallret är väldigt skiftande i skvallerforumet och det tycks råda stor tvivel om vad som är tillåtet att säga.
Medan vissa ämnar sprida skvaller om kändisar genom att hinta om dom, ibland i ett kodat språk som kan ta en stund att förstå så skriver andra ut namnen rakt av.
Vad är det som gäller?
Får man skriva så här:
Loket är bög, för jag har sett honom suga av en kille

Eller skall man skriva
Känd fd. handbollsdomare som lett populärt tv-program är bög för att...
Citera
2005-12-30, 20:32
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handenduvet
Jag tycker nivån på skvallret är väldigt skiftande i skvallerforumet och det tycks råda stor tvivel om vad som är tillåtet att säga.
Medan vissa ämnar sprida skvaller om kändisar genom att hinta om dom, ibland i ett kodat språk som kan ta en stund att förstå så skriver andra ut namnen rakt av.
Vad är det som gäller?
Får man skriva så här:
Loket är bög, för jag har sett honom suga av en kille

Eller skall man skriva
Känd fd. handbollsdomare som lett populärt tv-program är bög för att...

det finns ingen direkt regel mot det du skriver om jag har förstått det rätt, bara en rekomendation att "ta det försiktigt med personuppgifter". så det viktigaste är alltså om dina uppgifter stämmer och om du har bevis för din sak. annars kan man ju alltid skoja till det lite:

"jag vet en kille som är pedofil, men det har jag inte tid att berätta mer om nu, jag ska nämligen gå och kolla på några inspelade avsnitt av bingolotto från -97 för programledaren är väldigt intressant.."
Citera
2005-12-30, 20:47
Moderator
tobess avatar
Det är förbjudet att bryta mot PUL. Dock så kan det variera lite i skvalleravdelningen, eftersom viss information kan avses vara "av allmänintresse".

Nu är jag förvisso ingen juridisk expert, men om jag förstått PUL rätt så får man nämna folk vid namn/bild om det är kända personer och således kan räknas som "allmänintresse", medan privatpersoner (dvs också mindre kända personer som inte kan räknas till "offentliga" personer) inte kan räknas till samma kategori.
Citera
2005-12-30, 20:57
Medlem
Regler i allmänhet när det gäller skvaller
http://www.flashback.org/showthread.php?t=113677

I knutbytråden har en hel del personer diskuterats. Så här har Tippi tyckt om det:
http://www.flashback.org/showpost.p...9&postcount=13

Hoppas du hittar svaret.
Citera
2006-01-04, 23:20
Moderator
impieteers avatar
Jag tvivlar på att skvallermodsen håller emd mig, men jag tycker att "självcensuren" hos medlemmarna i Skvaller är betydligt hårdare än vad reglerna och Tippis vägledande tolkning av reglerna säger:

Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Det är också OK att diskutera "vem är kändisen som blivit gripen". Det är OK att då skriva att man TROR att det kan vara Micke Persbrandt, eller att det har ryktas om det. Men inte att det ÄR det ifall man inte har bevis.
(Och bevis är ju som alltid godtyckligt).

Oftast maskeras namnet med asterisker trots att det tydligen inte är nödvändigt. Det är helt tillåtet att gissa friskt på vem "nöjesprofilen", "popstjärnan" eller "programledaren" är, så länge man skriver att det bara är gissningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in