2017-04-17, 21:15
Medlem
Hej!

Jag skulle vilja arbeta med företag på något sätt. Skulle gärna vilja ha ett jobb där man får se alla sidor av företagen och arbeta med sammankoppling av alla delar. Gärna ha högt inflytande och kunna komma med nya idéer. Kanske något projektledar jobb, möjligtvis projektledare för de projekt som är igång i ett företag. Kanske rent av driva företag som VD men det är inget jag kan bedöma just nu om jag skulle klara av. Skulle sedan med erfarenhet vilja arbeta med att styra upp företagsstruktur för företag som det går dåligt för.

Kanske låter flummigt, vilket jag förstår. Men detta är vad mitt absoluta drömjobb hade innehållit.

Funderar på antingen:
Industriell Ekonomi Civilingenjör
eller
3 årig utbildning(förslag?) + Master utbildning på Handelshögskolan i Stockholm
Andra förslag?

mvh
Citera
2017-04-17, 21:26
Medlem
Låter som att Management Consulting skulle passa din beskrivning. Passande utbildning är Indek, eller HHS.
Citera
2017-04-17, 21:31
Medlem
Xer0s avatar
Kan vara värt att också söka till Copenhagen Business School, CBS.

De flesta mellanchefer eller säljare jag träffat har varit ekonomer.
De får bra betalt, men samtidigt så har de ju ingen jävla koll på verksamheten, och ofta är de väldigt torra och tråkiga. En duktig kontroller levlar lätt upp till sin egen nivå av inkompetens, och bli "Chief of Operations". Detta enligt Peter Principle.

Men vad gör dessa personer i ett IT företag, när de bara kan räkna pengar?
Inte mycket nytta skulle jag vilja säga.

De bästa VD:arna jag träffat har haft relevant utbildning för industrin och har själva intresse och kunskap om vad vi som faktiskt jobbar där gör på dagarna.
Senast redigerad av Xer0 2017-04-17 kl. 21:41.
Citera
2017-04-17, 21:49
Medlem
Fyfan, är precis vad jag själv spånat på sista tiden!
Du beskrev typ på pricken vad jag också vill göra inom närmsta framtid

Dessvärre mycket svag för matte, så "ingenjörsutbildningarna" faller bort för mig. Även fast jag är mycket teknisk kunnig, inte på programmerare-nivå men inte heller helt bakom flötet.
Är själv en extremt drivande person med mycket "go" och gillar att styra och ställa, få saker gjorda ordentligt. Hålla ansvar, inflytande där det krävs och helat tiden arbeta framåt med diverse projekt är väl vad jag tänkt mig.

Frågan är, vad söker man med ett jämförelsetal på 18.10? Inte HHS iaf.... Först och främst, vilken utbildning och sedan skola. Ja, bör nämnas att efter utbildning så har jag en flygbiljett redan bokat till utlandet. Vill ej vara kvar här.
Citera
2017-04-17, 23:35
Medlem
NastyPigs avatar
du ska välja

Industriell Ekonomi Civilingenjör

eller

http://www.entrepreneur.chalmers.se/

eller mot svar ande der du bor

bästa e om du kan läsa båda dom sam tidigt.

men ja rekommen derar att du tittar på den ja skrev här uppe:

http://www.entrepreneur.chalmers.se/
Citera
2017-04-17, 23:48
Medlem
Värt att nämna är att detta är vad i princip alla högpresterande på bra handelsuniversitet samt IndEk. vill jobba med (förutom de som vill köra banking --> PE)

Management Consulting --> Corporate Strategy/Corporate Development/Business Development.

Sjukt hård konkurrens om de bra jobben med andra ord. Att ha gått IndEk på en av de fyra stora alternativt handels är att rekommendera. Men det i sig räcker inte. Gäller att vara en av de vassare på topputbildningen.
Citera
2017-04-18, 00:30
Medlem
Bra svar bra svar!

Ja, indek i Linköping är målet just nu. Är verkligen inte sugen på att läsa en ekonomiutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in