Citat:
Ursprungligen postat av
HBStoffel
Så dina barn kom hem och sa:
"I skolan får barnen dem nästan inte med sig alls nuförtiden, p.g.a. lärare och rektorer är livrädda för att reta upp muslimer och PK-tanter."
Skärp dig, detta är dina åsikter som du saknar belägg för. Det är ju inte ens troligt. Låt dina barn var barn iställer för att indoktrinera dom med skit som detta.
Fast jag läste ju i deras läroböcker. Kapitlet om kristendomen var lika stort, varken mer eller mindre, som kapitlen om de andra världsreligionerna. Och författarna var väldigt noga med att framhålla att Jesus bara var en profet bland andra, en vanlig människa som andra. Miraklen och Uppståndelsen hände inte, typ.
Och inför varje skolavslutning blev det bråk om kyrka eller aula, eller både kyrka och aula, vad prästen fick säga i kyrkan om kyrkan valdes som plats för skolavslutningen, o.s.v. o.s.v..
När jag var barn behandlades åtminstone kristendomen utförligare än de andra religionerna, och inte bara i religionsämnet, utan vi kom in på kristendomen och de kristna traditionerna även i andra ämnen, och i skolans vardag. Och religionbokens hållning var då att man "inte visste" om miraklen hände och om Jesus var Guds son, utan att detta är något som varje människa måste ta ställning till själv. Motsvarande fanns inte om Muhammed, Buddha o.s.v., utan detta lärdes ut som att det bara var främmande folk som trodde på att de var annat än vanliga människor.
T.ex. var det fortfarande tillåtet att ha adventsstjärnor i fönstren när jag gick i skolan, tända ljus på fredagarna i Advent, och sjunga kristna julsånger på Lucia. (Idag har man endast profana julsånger, eller så byter man ut vissa ord i de kristna julsångerna så att de ska bli mer profana.) Och vi hade riktiga avslutningsgudstjänster i kyrkan två gånger om året. På högstadiet hade det börjat bli problem med de turkiska eleverna, men det löstes genom att de fick ha en profan aktivitet i skolan med en lärare - typ pyssel - medan vi andra gick i kyrkan, och sedan hade man en (profan) avslutning för varje klass i hemklassrummet efteråt. (Dock var den rena kristendomsundervisningen, bordsbönen och morgonbönen avskaffade när jag började skolan.)