2017-04-16, 15:02
Medlem
Rekas avatar
Jag läser att man ska välja aktör i pensionssparande efter lägsta avgift.
Har kollat ett antal aktörer nu men får ingen klar bild.
Tar gärna emot lite tips i detta.
Citera
2017-04-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag läser att man ska välja aktör i pensionssparande efter lägsta avgift.
Har kollat ett antal aktörer nu men får ingen klar bild.
Tar gärna emot lite tips i detta.
Beror på vad för typ av sparande vi pratar om då kapital kan sparas i många olika skal/format.
Citera
2017-04-16, 16:56
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Beror på vad för typ av sparande vi pratar om då kapital kan sparas i många olika skal/format.

Ok, det jag talar om här är sparande gällande premie- och tjänstepensioner. Har Avanza för mer aktivt sparande, men antar att inte Avanza är aktuell här(?)
Citera
2017-04-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ok, det jag talar om här är sparande gällande premie- och tjänstepensioner. Har Avanza för mer aktivt sparande, men antar att inte Avanza är aktuell här(?)
Jag trodde du menade försäkringsbolag men du säger nu premiepensionen. Där väljer du fonder och har ingen övrig valmöjlighet.

Gällande tjänstepension så är Avanza en möjlighet. I och med att du ens frågar så gissar jag att du har eget företag och ska öppna tjänstepensionsförsäkring åt dig själv?
Citera
2017-04-16, 17:14
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Jag trodde du menade försäkringsbolag men du säger nu premiepensionen. Där väljer du fonder och har ingen övrig valmöjlighet.

Gällande tjänstepension så är Avanza en möjlighet. I och med att du ens frågar så gissar jag att du har eget företag och ska öppna tjänstepensionsförsäkring åt dig själv?

Oj, jag är verkligen novis inom detta. Jag har ej eget företag utan är anställd. Det är billigast möjliga förvaltare jag söker för hantering av pensionspengarna.

(Jag borde ha fördjupat mig i detta viktiga för länge sedan men-men...)
Citera
2017-04-16, 17:17
Medlem
Rekas avatar
Hm, har forskat lite och jag verkar ha placerat hos Collectum, Alecta, samt Solidar. Åtminstone kan jag logga in där och får info rörande min pension presenterat.

Edit: på Collectum kan jag visst ändra sparinriktning på ITP1 samt ITPK. Se nedan:

Alectas förvalda placeringsinriktning
Innan 63 års ålder
60% aktier, 10% fastigheter, 30% räntor

Mellan 63 och 65 års ålder
50% aktier, 10% fastigheter, 40% räntor

Du kan ändra till:
40% aktier, 10% fastigheter, 50% räntor
10% aktier, 10% fastigheter, 80% räntor
Senast redigerad av Reka 2017-04-16 kl. 17:22.
Citera
2017-04-16, 17:19
Medlem
Välj Avanza eller Nordnet för tjänstepensionen. Sist jag kollade så kunde man ha sin tjänstepension hos dem så länge det inte är en avtalspension (typ SAF-LO eller liknande).

Inga kontoavgifter och stort fondutbud!
Citera
2017-04-16, 17:25
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Välj Avanza eller Nordnet för tjänstepensionen. Sist jag kollade så kunde man ha sin tjänstepension hos dem så länge det inte är en avtalspension (typ SAF-LO eller liknande).

Inga kontoavgifter och stort fondutbud!

Tack! Avanza har jag sedan tidigare så det blir en smidig manöver. Och det verkar Alecta som har hand om den (tjänstepensionen) i dagsläget.

Edit: AMF samt KPA Pension har visst också hand om tjänstepensionen... Sicken röra
Senast redigerad av Reka 2017-04-16 kl. 17:36.
Citera
2017-04-16, 17:47
Medlem
Collectum är din valcentral där du administrerar din kollektivavtalade tjänstepension inom området ITP vilket är privatanställd tjänsteman. Du har inga pengar hos collectum.

Alecta traditionell förvaltning är det man får om man inte gör något val. Du har en del där ser det ut som. Alecta kan bytas ut mot annat bolag som är upphandlat i ditt avtal. Dessa val gör du på collectum.

Solidar är ett fondbolag som tillhandahåller egna fonder på diverse plattformar. Se över detta omedelbart, det är inte några bra fonder.

AMF och KPA kan vara kvarlevor från andra anställningar. Har varit anställd hos kommun/landsting eller varit privatanställd arbetare förut? Arbetare är exempelvis metall, transport, butik, byggarbete osv.
Citera
2017-04-16, 18:24
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Collectum är din valcentral där du administrerar din kollektivavtalade tjänstepension inom området ITP vilket är privatanställd tjänsteman. Du har inga pengar hos collectum.

Alecta traditionell förvaltning är det man får om man inte gör något val. Du har en del där ser det ut som. Alecta kan bytas ut mot annat bolag som är upphandlat i ditt avtal. Dessa val gör du på collectum.

Solidar är ett fondbolag som tillhandahåller egna fonder på diverse plattformar. Se över detta omedelbart, det är inte några bra fonder.

AMF och KPA kan vara kvarlevor från andra anställningar. Har varit anställd hos kommun/landsting eller varit privatanställd arbetare förut? Arbetare är exempelvis metall, transport, butik, byggarbete osv.

Tack för ett informativt svar. Jag kontaktade Avanza så får dom hjälpa mig att lyfta över allt till dom.

Just när jag trodde jag hade funnit allt så stöp jag över en gammal fond från min tid som egen företagare. Handelsbankens "Pension egen företagare", men jag antar att Avanza vill slicka i sig den med.

Ja, jag har tidigare haft yrkesrollen 'arbetare' (elektriker). Så det är alltså därifrån kulorna som ligger i KPA & AMF kommer ifrån.
Citera
2017-04-16, 19:03
Medlem
Citat:
Tack för ett informativt svar. Jag kontaktade Avanza så får dom hjälpa mig att lyfta över allt till dom.

Just när jag trodde jag hade funnit allt så stöp jag över en gammal fond från min tid som egen företagare. Handelsbankens "Pension egen företagare", men jag antar att Avanza vill slicka i sig den med.

Ja, jag har tidigare haft yrkesrollen 'arbetare' (elektriker). Så det är alltså därifrån kulorna som ligger i KPA & AMF kommer ifrån.
Ingen kan flytta denna pension åt dig, det krävs att DU loggar in med mobilt BankID. Tror dessvärre inte att Avanza är valbar. Valbara bolag hittar du på collectum.se

Det som finns på Handelsbanken är troligtvis en privat pensionsförsäkring, vanligaste sparformen för bolagsformen enskild firma. Den kan du flytta till Avanza och det hjälper Avanza till med.

AMF kommer troligtvis från din tid som elektriker, då AMF är det man får om man inte väljer. KPA vet jag inte vart det kommer från. För att dubbelkolla loggar du in på fora.se som är valcentralen för det avtalet.
Senast redigerad av ChiLLon 2017-04-16 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in