Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 18:51
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Den lilla boxen bredvid "Göm och visa dock automatiskt" är inte iklickad och ändå stannar inte docken kvar.

Om jag markerar den ändras inget.

Verkar verkningslöst. Mac OS sierra.

Jag vill att docken skall vara med hela tiden.
Citera
2017-04-16, 12:02
  #2
Medlem
Har det alltid varit så, eller är det något som har kommit nu?

Om du trycker cmd + alt + d, kommer Dockan fram då?

Oavsett svaret på frågorna skulle jag börja med att göra en Säker Start. När du har kommit in i Säkert Läge provar du om Dockan fungerar ordentligt. Sedan startar du om datorn på vanligt sätt.

Så här beskriver Mac Hjälp att man utför start i Säkert Läge:

Välj Apple-menyn > Stäng av.

När datorn har stängts av väntar du 10 sekunder och trycker sedan på strömbrytaren.

När du hör omstartsljudet håller du genast ned skifttangenten.

Håll ned skifttangenten så fort som möjligt efter startljudet, men inte innan.

Släpp skifttangenten när du ser den grå Apple-logotypen och förloppsindikatorn.

Lämna säkert läge genom att starta om datorn igen, utan att hålla ned några tangenter under tiden.
Citera
2017-04-16, 14:28
  #3
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Har det alltid varit så, eller är det något som har kommit nu?

Om du trycker cmd + alt + d, kommer Dockan fram då?

Oavsett svaret på frågorna skulle jag börja med att göra en Säker Start. När du har kommit in i Säkert Läge provar du om Dockan fungerar ordentligt. Sedan startar du om datorn på vanligt sätt.

Så här beskriver Mac Hjälp att man utför start i Säkert Läge:

Välj Apple-menyn > Stäng av.

När datorn har stängts av väntar du 10 sekunder och trycker sedan på strömbrytaren.

När du hör omstartsljudet håller du genast ned skifttangenten.

Håll ned skifttangenten så fort som möjligt efter startljudet, men inte innan.

Släpp skifttangenten när du ser den grå Apple-logotypen och förloppsindikatorn.

Lämna säkert läge genom att starta om datorn igen, utan att hålla ned några tangenter under tiden.


Datorn köptes beg. Varit så sedan jag fick den. Inget händer när jag tycker den kombinationen.
Vad är det jag skall göra sedan när jag gjort den säkra starten?

En annan sak.
Kan man installera el capitan när den redan har sierra? Gå bakåt alltså. EL capitan verkar mer stabilt idag.
Citera
2017-04-16, 15:17
  #4
Medlem
När du står i Säkert Läge så kontrollerar du om du kan få Dockan att visas som du vill. Om det lyckas så har vi antingen löst problemet eller åtminstone kommit en bit på vägen till att hitta en lösning.

Sen ska du inte göra så mycket mer än att starta om datorn i normalt läge.

Högst förmodligen kan du köra på ett tidigare OS. Det gäller bara att få tag på det. Om du skriver vad det är för dator - typ och modellbeteckning - finns bland annat under Äpple-menyn: Om den här datorn - så kanske någon kan hjälpa dig.

Är datorn så gammal att du fick med installations-cd så är det inget problem. Är den nyare så kan man installera ursprungligt OS via - ja, installationspartitionen eller nåt. (Mina kunskaper börjar brista här). Men det finns naturligtvis information på Nätet: https://support.apple.com/sv-se/HT204904
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback