2017-04-15, 18:20
Medlem
Tjena. r inte s kunnig inom detta s dumfrklara mig inte

Det r s att jag hade nedgraderat min dator frn win8 till win 7 fr ett tag sedan och idag gjorde jag en system restore med CD:n som r gjorda fr Windows 8. De tilhr datorn och hade gjort det frrut ocks s inga konstigheter med det.

Men nu hamnar jag alltid p boot menu (eller bios whatever) efter att jag restartar datorn. Har inga recovery cd:n eller usb:n insatta men jag vet inte vad jag ska gra nu. Skedde inte frr nr jag installerade win8 ver en win7.

Brukar mestadels installera ett nytt win7 ver den gamla men nu installerade jag win8 ver win7. Frsta ggn den strular s. Ska ngot ndras p bios? Isfall vad?

Vill inte frstra datorn frevigt s vill inte ndra ngot blint. Uppskattar all hjlp ^^
Citera
2017-04-15, 19:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du menar att du har en dualboot nr du startar igng datorn och nr Bios har lst in systemet?
Citera
2017-04-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du menar att du har en dualboot nr du startar igng datorn och nr Bios har lst in systemet?

Nja, fr snarare upp boot menu nr jag stter p datorn. Den startar liksom inte frn hrddisken.

Har frskt ndra p boot order men har inte denna funktion verhuvudtaget. Str bara att jag har "usb hdd" som network boot. Lter lite flummigt men problemet ligger troligen i sjlva boot. Att den vill starta frn ett usb som inte r insatt.

Nr jag frsker spara ndringar gjorda p bios fr jag upp ett felmeddelande som lyder:

Warning
Formset (massa siffror inskrivna)
Failed to save storage: LBC. Status: (massa siffror inskrivna)
Citera
2017-04-15, 20:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BersekPotato
Nja, fr snarare upp boot menu nr jag stter p datorn. Den startar liksom inte frn hrddisken.

Har frskt ndra p boot order men har inte denna funktion verhuvudtaget. Str bara att jag har "usb hdd" som network boot. Lter lite flummigt men problemet ligger troligen i sjlva boot. Att den vill starta frn ett usb som inte r insatt.

Nr jag frsker spara ndringar gjorda p bios fr jag upp ett felmeddelande som lyder:

Warning
Formset (massa siffror inskrivna)
Failed to save storage: LBC. Status: (massa siffror inskrivna)

Kan du lgga en bild ver Bios och sedan klistra in bildlnken hr?
Citera
2017-04-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan du lgga en bild ver Bios och sedan klistra in bildlnken hr?

Nu har min dator stngts av helt. Gr inte att starta den verhuvudtaget. Tiden r vl inne fr den antar jag.

Tackar dock fr hjlpen
Citera
2017-04-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BersekPotato
Nu har min dator stngts av helt. Gr inte att starta den verhuvudtaget. Tiden r vl inne fr den antar jag.

Tackar dock fr hjlpen
Menar du helt dd dator? ingen bild? bara Windows som inte startar?

Av dina tidigare problem har tminstone Windows, partitionerna eller ntt som buggar, kraschat mm.

Du behver ta bort alla partitioner p disken och installera om allt. Rcker ofta inte att bara formatera mm. Har datorn flera diskar s kopplar du ur de andra tills du installerat klart.

r dator dd s kanske disken har gtt snder och nu blockerar datorn frn att starta. Kablarna som disken kopplats med och porten p moderkortet som kabeln kopplat till r ocks knt fr det. Koppla ur dom.

r den fortfarande dd nollstller du bios (CMOS) ocks. Antingen som det str i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en strunt som ser ut mynt. Glm inte dra ur strmkabeln oavsett vilket stt.
Senast redigerad av panpo98 2017-04-17 kl. 20:12.
Citera
2017-04-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Menar du helt dd dator? ingen bild? bara Windows som inte startar?

Av dina tidigare problem har tminstone Windows, partitionerna eller ntt som buggar, kraschat mm.

Du behver ta bort alla partitioner p disken och installera om allt. Rcker ofta inte att bara formatera mm. Har datorn flera diskar s kopplar du ur de andra tills du installerat klart.

r dator dd s kanske disken har gtt snder och nu blockerar datorn frn att starta. Kablarna som disken kopplats med och porten p moderkortet som kabeln kopplat till r ocks knt fr det. Koppla ur dom.

r den fortfarande dd nollstller du bios (CMOS) ocks. Antingen som det str i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en strunt som ser ut mynt. Glm inte dra ur strmkabeln oavsett vilket stt.

Nu menade jag att datorn har dtt [b]helt[b]. Innan dess va det alltid bios som kom upp nr jag tryckte p powerknappen och startade den.

Skulle posta bilder men gr inte nr datorn inte startar.

Hade jag en stationr skulle jag grna frska koppla bort sladdar, men nu r denna en trashig gaming laptop.
Citera
2017-04-17, 23:07
Medlem
Oj, sg inte att det var laptop. Inte mycket du kan gra d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in