• 2
  • 3
2017-04-16, 00:49
Medlem
Någon enkel pizza med sås fungerar utmärkt när man kör!

Jag tar t.ex Vesuvio, med kyckling och vitlökssås, slicad i 8.

Undvik saker som saknar "kant" t.ex Billy Pan pizza, fluffig mat, t.ex baguetter sölar snabbt ner med sås.
Citera
2017-04-16, 01:22
Medlem
flashback1991s avatar
Har själv samma typ av situation i mitt arbete. Mycket bilåkande och blir lätt mycket skräpmat då man inte kan värma sin egen mat.

Själv äter jag bananer och morötter en hel del. Någon typ av proteindryck till det så står du dig någorlunda tills lunchen och är väldigt enkelt att äta, förvara mm.
Annars rekommenderar jag att du stannar till ca 15 minuter för att äta. Lunchen är inte bara till för att få i sig mat utan även lite avkoppling från jobbet.
Skulle du dessutom stanna så är det ganska vettigt med sallader som du själv kan slänga ihop.
I de fallen du inte får ihop något käk så är donkens pestosallad rätt okej faktiskt.
De flesta mackar har även förpackningar med keso med musli. Även det ganska vettigt men något dyrare.

Allt detta sedan innebär att du äter fruktansvärt tråkig mat är en annan femma
Citera
2017-04-16, 01:27
Medlem
framtands avatar
Soppor och grytor i en termos! Kan vara hur avancerat som helst, Böff, Kalops, Köttsoppa, Ärtsoppa, Gulasch. Kanonkäk på ett smidigt sätt.
Citera
2017-04-16, 01:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Skulle också säga wraps. Jag brukar göra av tunnbröd med smaksatt keso (tomat/jalapeno) och någon smörgåsskinka såsom pastrami, men man får inte ta för mycket för då läcker det igenom tunnbrödet eller sprutar ut när man tuggar. Oftast köper jag dock på drive thru och då funkar vanliga hamburgare bäst, som andra redan påpekat. De tycks ha blivit äckligare med åren men det går att beställa med extra lök och extra gurka.

Angående kommentaren om trafikfara... Så typiskt svenskt! Allt beror på HUR man äter under bilkörningen. Bromsar (vilket är det man först gör i 99% av alla trafikfaror) gör man med foten, äter gör man med händerna. Även om man nu sitter och äter med båda händerna kan man oftast svänga tillräckligt med knäna. Det finns folk som kör farligt utan att vare sig prata i telefonen eller äta. Och det finns folk som i flera decennier ätit alla sina mål bakom ratten utan att ha hamnat i minsta incident, ja som till och med kört fortare än vad som står på Skyltarna, och haft 0.2 promille (alltså en fjärdedel av rattonykterhetsgränsen i mer seriösa länder).
Jag ursäktar absolut inte farlig körning, utan min poäng är att säkerhet inte mäts i dogmer såsom "du skall icke äta när du kör" eller "du skall icke göra något med din mobiltelefon när du kör". Den som fokuserar på de där klassiska aspie-sakerna har nog en högre benägenhet att göra andra saker såsom att köra bil vid feber, ilska, grubbleri eller trötthet, som kan vara minst lika farligt!

Att det SER nonchalant ut att äta när man kör, bevisar inte att det nödvändigtvis måste vara på det viset.
Citera
2017-04-16, 02:38
Medlem
-Zex-s avatar
Menar du att du inte testat kokta makaroner i en termos? Det kom jag på i 12-årsåldern (av en helt annan anledning än att jag tänkte käka upp det)..
Lite senare i livet när jag körde hjullastare vid ett hotellbygge så fick jag en hint från mitt tolvåriga jag. Makaroner i termos, på med ketchup och käka. Det är bara att "dricka" makaronerna, jävligt smidigt faktiskt. Sen kan man ju ta detta hur långt som helst, slänga i några köttbullar också, ha ost i makaronerna, olika kryddor, lite falukorv. Allt funkar i en termos!
Även nudlar passar bra, då kan man ju njuta av lönen också

Kort och gott som man brukar säga innan snoppen är lagom står, ALLT funkar i en termos!
Citera
2017-04-16, 06:55
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Menar du att du inte testat kokta makaroner i en termos? Det kom jag på i 12-årsåldern (av en helt annan anledning än att jag tänkte käka upp det)..
Lite senare i livet när jag körde hjullastare vid ett hotellbygge så fick jag en hint från mitt tolvåriga jag. Makaroner i termos, på med ketchup och käka. Det är bara att "dricka" makaronerna, jävligt smidigt faktiskt. Sen kan man ju ta detta hur långt som helst, slänga i några köttbullar också, ha ost i makaronerna, olika kryddor, lite falukorv. Allt funkar i en termos!
Även nudlar passar bra, då kan man ju njuta av lönen också

Kort och gott som man brukar säga innan snoppen är lagom står, ALLT funkar i en termos!

Bra tips. Termos och wraps är min rekommendation. Men varför måste det vara trist mat bara för att du stoppar den i en termos? En gång såg jag italienska gränsvakter käka sin bolognese ur termos, revolutionerande för mig som tills dess aldrig tänkt tanken att ha nåt annat än vätska i termosen.
Citera
2017-04-16, 07:13
Medlem
cacas avatar
Mattermos har funnits länge och är perfekta fylla med random mat när man ska ut, eller om man ska äta medan man kör.
http://www.primus.se/produkter/termosar/mattermos
Citera
2017-04-16, 13:59
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Bra tips. Termos och wraps är min rekommendation. Men varför måste det vara trist mat bara för att du stoppar den i en termos? En gång såg jag italienska gränsvakter käka sin bolognese ur termos, revolutionerande för mig som tills dess aldrig tänkt tanken att ha nåt annat än vätska i termosen.
Ellerhur! Finns ju massa olika goda soppor och krämer man kan ha i termos också! Grytor osv.
Nu jobbar jag inte längre inom transportbranschen utan har ett fikarum där jag kan förtära min lunch, så jag kan inte direkt nyttja termoskonceptet längre .
Citera
2017-04-16, 16:23
Medlem
imperatrixs avatar
Gör random vegetariska biffar? Krydda mycket så blir det nice att äta som det är. Typ kikärtsbiffar med massa örtsalt, citronpeppar, citron, persilja, paprikapulver eller vad du nu gillar. Om du kan äta med sked medan du kör föreslår jag olika röror, typ hummus kryddad på olika sätt, guacamole, vegetarisk skagenröra, bönröra, linsgryta, jordnötssmör osv. Eller köp massa fejk"kött" och ät som det är, typ vegetarisk schnitzel, hamburgare och korv. Sätt fast det på en gaffel och ät. Fördelen med vegetarisk mat är att den "klarar" sig oavsett temperatur utan att bli dålig och behöver ofta inte ens tillagas. Annars kan du ju äta nötter (om du orkar med "plottrig" mat), frukt (bananer, äpplen, päron etc), drickbara saker (smoothie, yoghurt, juice).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in