Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 16:04
  #13
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Jag har aldrig lärt mig laga mat eftersom jag som barn var bortskämd och aldrig behövde hjälpa till med matlagningen där hemma. Nu i mitt vuxna liv vore det kul om man kunde lära sig laga mat så man inte alltid måste äta sån där mikromat.

Det jag undrar är om det finns några matlagningskurser eller liknande, typ som när man hade hemkunskap i skolan? Att man har en "lärare" som hjälper till och visar hur man gör?
Ja.. https://www.cordonbleu.edu
Citera
2018-04-01, 01:50
  #14
Medlem
japanskbruds avatar
fan vad dryg jag va 2017

Den bästa kokboken jag hittat nyligen som lär ut matlagning med först väldigt enkla recept som Kokt potatis
, och gradvis blir svårare är Marinens kokbok. Den går att hitta som om man googlar. Tror den används fortfarande vid deras utbildningar.

Recepten är för 10 eller 100 personer, men lätt att skala ner. Den har inget störande designtrams och förklarar allt med enkla steg.
Citera
2018-04-01, 02:10
  #15
Medlem
Lilabanans avatar
Alla kan laga mat, Men är det bara jag som tycker det är sjukt tråkigt?
Citera
2018-04-01, 03:23
  #16
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Alla kan laga mat, Men är det bara jag som tycker det är sjukt tråkigt?
Matlagning blir vad man gör den till.
Du verkar helt enkelt vara en trist individ.
Citera
2018-04-01, 03:41
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Alla kan laga mat, Men är det bara jag som tycker det är sjukt tråkigt?

Nej långt ifrån många kan laga mat! Och det är rätt skrämmande.
Citera
2018-04-01, 07:53
  #18
Avstängd
Snaellkillens avatar
Visst finns det kurser...

Jag stör mig på det ordet. "Kurser".

Matlagning kan vara enormt nördigt och sålunda perfekt för män.

Det är nog därför att kvinnor laggar när det gäller i matlagningen ochså. Jag hoppas "verkligen" att ni kommer tillbaka!

Många kända kockar hävdar att det är din egen smakpalett som avgör hur duktig du blir!

Med det sagt, och med en förhoppining att du ska börja fixa lite egen mat så är köttfärssås relativt billigt och närmast omöjligt att misslyckas med.
Citera
2018-04-01, 08:10
  #19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Alla kan laga mat, Men är det bara jag som tycker det är sjukt tråkigt?
Nej, det är bland det värsta jag vet.

Därför skaffade jag en fru som inte släpper in någon i köket.
Citera
2018-04-01, 09:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
skaffa en iransk hijab-flickvän .. dom har lagat mat sen dom va 3
Tror du att en sån klarar av fläsk med löksås?
Citera
2018-04-01, 11:34
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
fan vad dryg jag va 2017

Den bästa kokboken jag hittat nyligen som lär ut matlagning med först väldigt enkla recept som Kokt potatis
, och gradvis blir svårare är Marinens kokbok. Den går att hitta som om man googlar. Tror den används fortfarande vid deras utbildningar.

Recepten är för 10 eller 100 personer, men lätt att skala ner. Den har inget störande designtrams och förklarar allt med enkla steg.

Borde väl funka lika bra med en vanlig grundkokbok, som Bonniers kokbok, Vår kokbok eller Rutiga kokboken? De brukar också förklara allt med enkla steg, och man får lära sig både enkla saker som att koka potatis och mer avancerad matlagning som hur man rensar fisk eller gör egen korv.

Hittade Marinens kokbok vid en sökning, och då som PDF-fil. Tog bara en snabb titt, men jag tyckte inte den egentligen är bättre än vanliga grundkokböcker. Så förstår inte riktigt vad som gör den bäst.
Citera
2018-04-01, 12:12
  #22
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Borde väl funka lika bra med en vanlig grundkokbok, som Bonniers kokbok, Vår kokbok eller Rutiga kokboken? De brukar också förklara allt med enkla steg, och man får lära sig både enkla saker som att koka potatis och mer avancerad matlagning som hur man rensar fisk eller gör egen korv.

Hittade Marinens kokbok vid en sökning, och då som PDF-fil. Tog bara en snabb titt, men jag tyckte inte den egentligen är bättre än vanliga grundkokböcker. Så förstår inte riktigt vad som gör den bäst.
för mig är det enkelheten i algoritmerna .. samt recept med få ingredienser som är anpassade för storkök. inga specialkryddor eller konstigheter med några få undantag...inget dösnack ..bara gör såhär 1-2-3 osv .. måste inte lusläsa om man gjort allt i rätt ordning hela tiden..
Vanliga kokböcker brukar ha receptet i marginalen och en bild sen är det 'wall of text'
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2018-04-01 kl. 12:16.
Citera
2018-04-01, 16:25
  #23
Medlem
Vem0ths avatar
Om inte föräldrarna lärde en något om matlagning så finns det alltid "Vår Kokbok" som kostar ca 200kr på Coop-butiker som lär en allt man behöver i grundläggande matlagning, typiska svenska rätter och även populära utländska recept.

Idiotsäkra recept och instruktioner samt tips på hur man utvecklar recepten.
Citera
2018-04-01, 20:29
  #24
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Matlagning blir vad man gör den till.
Du verkar helt enkelt vara en trist individ.

Du baserar ditt intryck av mig som person på min åsikt om matlagning?

Du verkar ju vara en jävligt narcissicistik person, minst sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback