Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Jag är ingen expert, men vet att det finns ett annat regelverk för när båda är unga och det bara finns 1 eller 2 år emellan dem.
Mhm, och vems ansvar är det att känna till hennes ålder?
Jag vet inte om du riktigt förstår min invändning, du återkommer mekaniskt till ett strikt åldersbedömningsförfarande. Det är här jag tycker det blir en lite snedfördelning och som konsekvens kallar lagstiftaren för sjuk i huvudet. Du rapar ett - två års skillnad som ett mantra. I den åldern kan ett eller två år vara jättestor skillnad i utvecklingsnivå, eller ingen skillnad alls. När jag gick i grundskola kunde det vara ungar från tre årskullar i samma klass. Och detta fallet rör alltså ett med fyra års skillnad?
Lagstiftaren ger rätt att barn ska yttra sig i diverse lika allvarliga omständigheter med hänvisning till "barnrättsperspektiv" men det är tydligen för mycket att en tolvåring ska kunna kläcka ur sig hur gammal hon är? Det är här jag undrar lite om det inte då är så att hon är uppenbart efterbliven, isåfall kan det väl vara så att det kanske är rimligt att killen döms för våldtäkt.
Våldtäkt ser jag som ett grovt brott, det är allvarligare än sexuellt utnyttjande. Händelsen för vilket han straffades för verkar inträffat när han var 16 då,ett års marginal till straffmyndighetsåldern är fasen inte mycket.
Här har lagstiftaren inte riktigt tänkt till utan gått på en anglofierad standard till såväl form som innehåll. Man våldtar det svenska språket genom attförsöka kopiera "rape" i olika "degrees". För övrigt är inte brittiska barn snällare eller mindre benägna till oönskade tonårsgraviditeter bara för att man kan döma ungarna till fängelse långt tidigare än i Sverige men man inte får enkelt örfila upp dem.
Här har lagstiftaren tvingat en 16åring att betala för sin tolvåriga flickväns frivilliga sexuella umgänge även om
hon inte upplever någon kränkning i vare sig det sexuella umgänget eller besväret med barnet som de ville ha. Det är lika skrattretande som att ett socialborgarråds dotter gängar sig med världens mest kända torsk. Tolvåringen förväntas ju yttra sig i och tycka i en jävla massa andra fall men hennes inställning till eget sexuellt umgänge ska anses irrelevant enbart på ålder? Hon får vara med i politiska ungdomsföreningar och trycka politisk reklam i brevlådorna hos folk men hon har inget att säga till om ifall hon vill ligga?