2017-04-16, 00:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Man, i detta fall hon, måste ju inte uppge vem som är pappan till barnet. Är kanske inte så svårt att tvinga det ur en tolvåring men ändå. Vet en tjej i stan där jag bor som fick barn när hon var tretton, hon vägrade upge vem pappan var för att han inte skulle få skit. Givetvis blev socialtjänsten inkopplad, men dock.

Fast om de varit tillsammans och öppet visat det så kommer det väl fram. Särskilt om tjejen ska söka underhållsstöd, då är väl föräldrarna snabbt på om de blir varse att inget US ges om inte modern vill medverka till faderskapsutredning.
Citera
2017-04-16, 00:55
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast om de varit tillsammans och öppet visat det så kommer det väl fram. Särskilt om tjejen ska söka underhållsstöd, då är väl föräldrarna snabbt på om de blir varse att inget US ges om inte modern vill medverka till faderskapsutredning.

Det har du iofs helt rätt i, fallet jag hänvisade till var nog mer i smyg och skulle inte bli förvånad om killen var runt 20.
Citera
2017-04-16, 01:03
Medlem
Citat:
Det har du iofs helt rätt i, fallet jag hänvisade till var nog mer i smyg och skulle inte bli förvånad om killen var runt 20.

Soc kräver väl regelmässigt att de ska söka alla bidrag som är möjliga att söka. En 13 åring är vanligtvis inte i stånd att helt försörja sig själv, föräldrarna är ju fortfarande primärt försörjningspliktiga för denne.
Så soc kanske inte aktivt kräver faderskapsutredning men när de skickas tillbaka från F-kassan så är det med det kravet.
Citera
2017-04-16, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tanken har slagit mig men det spelar absolut ingen roll. Vi har en "byxmyndighetslag" här i Sverige. Den är från 15 år.

Jag tänkte i första hand inte på lagen utan mer på hur det KAN ha gått till.

Att jag sen tycker att våldtäkt är en missvisande titel på en lag är en annan sak.
Man borde kunnat hittat på ett annat ord för den här typen av händelser.
Citera
2017-04-16, 08:17
Medlem
Citat:
Fast hon kanske var tidigt utvecklad? Blev hon gravid när hon var tolv så var hon ju fysiskt könsmogen, dvs hon menstruerade och vanligtvis får man väl både könsbehåring och att brösten börjat växa innan menstruationen inträffar. Så jag gissar att hon såg ut som en tonårstjej.

Nej, det stämmer inte. Du kan få din mens redan när du är 9 år och ser ut som ett barn.
Citera
2017-04-16, 11:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Lite off-topic, men om båda är under 15, blir båda åtalade för våldtäkt då? Men självklart ska man ge fan i tolvåringar eller för all del allt under femton.
Jag är ingen expert, men vet att det finns ett annat regelverk för när båda är unga och det bara finns 1 eller 2 år emellan dem.

Citat:
I artikeln som det länkas till står tämligen tydligt att den unge mannen som nu i början av detta år är 18 dock var 16 när förhållandet inleddes, det verkat pågått under 2015 och 2016. Och att han inledningsvis inte kände till hennes ålder.
Mhm, och vems ansvar är det att känna till hennes ålder?
Citera
2017-04-16, 12:37
Medlem
Citat:
Jag är ingen expert, men vet att det finns ett annat regelverk för när båda är unga och det bara finns 1 eller 2 år emellan dem.

Mhm, och vems ansvar är det att känna till hennes ålder?

Jag vet inte om du riktigt förstår min invändning, du återkommer mekaniskt till ett strikt åldersbedömningsförfarande. Det är här jag tycker det blir en lite snedfördelning och som konsekvens kallar lagstiftaren för sjuk i huvudet. Du rapar ett - två års skillnad som ett mantra. I den åldern kan ett eller två år vara jättestor skillnad i utvecklingsnivå, eller ingen skillnad alls. När jag gick i grundskola kunde det vara ungar från tre årskullar i samma klass. Och detta fallet rör alltså ett med fyra års skillnad?

Lagstiftaren ger rätt att barn ska yttra sig i diverse lika allvarliga omständigheter med hänvisning till "barnrättsperspektiv" men det är tydligen för mycket att en tolvåring ska kunna kläcka ur sig hur gammal hon är? Det är här jag undrar lite om det inte då är så att hon är uppenbart efterbliven, isåfall kan det väl vara så att det kanske är rimligt att killen döms för våldtäkt.

Våldtäkt ser jag som ett grovt brott, det är allvarligare än sexuellt utnyttjande. Händelsen för vilket han straffades för verkar inträffat när han var 16 då,ett års marginal till straffmyndighetsåldern är fasen inte mycket.

Här har lagstiftaren inte riktigt tänkt till utan gått på en anglofierad standard till såväl form som innehåll. Man våldtar det svenska språket genom attförsöka kopiera "rape" i olika "degrees". För övrigt är inte brittiska barn snällare eller mindre benägna till oönskade tonårsgraviditeter bara för att man kan döma ungarna till fängelse långt tidigare än i Sverige men man inte får enkelt örfila upp dem.

Här har lagstiftaren tvingat en 16åring att betala för sin tolvåriga flickväns frivilliga sexuella umgänge även om hon inte upplever någon kränkning i vare sig det sexuella umgänget eller besväret med barnet som de ville ha. Det är lika skrattretande som att ett socialborgarråds dotter gängar sig med världens mest kända torsk. Tolvåringen förväntas ju yttra sig i och tycka i en jävla massa andra fall men hennes inställning till eget sexuellt umgänge ska anses irrelevant enbart på ålder? Hon får vara med i politiska ungdomsföreningar och trycka politisk reklam i brevlådorna hos folk men hon har inget att säga till om ifall hon vill ligga?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-16 kl. 13:02.
Citera
2017-04-16, 19:19
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ja, det har ALLTID varit läge att be om leg om man tror att man ska sexa med någon som ser ut att vara under lovlig ålder.

Nu var inte GM 40+ utan 16 år. Inte fan ber en 16 åring om leg innan sexuellt umgänge. Dessutom är det ofta så att sex "bara händer" när man är tonåring, det är inte alltid något man planerar.

Lagarna finns visserligen till för att skydda barn mot övergrepp, men samtidigt kan såna här domar kan förstöra liv för helt oskyldiga barn och ungdomar. Mycket problematiskt.
Citera
2017-04-16, 20:17
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Hade han inte gjort henne gravid hade det nog inte hänt något. Fattar inte hur en sextonåring kan tända på en tolvåring. Hon blev ju inte gravid med en gång heller utan så småningom så man undrar ju hur dålig insikt föräldrarna hade i hennes liv.

Med risk för att få hinkar med skit kastade på mig ... självklart vilar ett stort ansvar på 16-åringen men att hålla 12-åringen helt utan ansvar är fan inte klokt. Det är fan dags att ändra lagstiftningen och ta bort den där jävla devalveringen av begreppet våldtäkt. Han kanske ska dömmas för något men inte för våldtäkt ...

Var det ett "etablerat förhållande" verkar det väl mer lämpligt att dom (och föräldrarna) får hjälp i form av vård/terapi.

Tragiskt!
Citera
2017-04-16, 20:22
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Med risk för att få hinkar med skit kastade på mig ... självklart vilar ett stort ansvar på 16-åringen men att hålla 12-åringen helt utan ansvar är fan inte klokt. Det är fan dags att ändra lagstiftningen och ta bort den där jävla devalveringen av begreppet våldtäkt. Han kanske ska dömmas för något men inte för våldtäkt ...

Var det ett "etablerat förhållande" verkar det väl mer lämpligt att dom (och föräldrarna) får hjälp i form av vård/terapi.

Tragiskt!

Det är väl bra om hon kunde ta ansvar och en del tolvåringar kan det säkert. Men i lagens mening så är de helt ansvarsbefriande och jag tycker det är gott så.

Sen behöver man väl inte haka upp sig på rubriceringen egentligen. Straffet var ju väldigt milt tror jag(vet inte hur mycket ungdomsvård och samhällstjänst som utdömdes). Om de dessutom förblir ett par så spelar ju skadeståndet ingen roll. Det är ju definitivt fel att ligga med tolvåringar så det är väl bra att han blev dömd. Sen om det är våldtäkt eller inte känns rätt oviktigt. Är man någorlunda insatt vet man ju att det automatiskt är våldtäkt när tjejen är underårig.
Citera
2017-04-16, 22:06
Medlem
Ballcancers avatar
Lagen är ju sådan att den ska skydda barn. Därför kan inte ett barn ge samtycke eller vad man kallar det. Därför blir det automatiskt våldtäkt om du är under 15. Det spelar då ingen roll om killen är 16 eller 17. Det kan dock bli ett mildare straff om personen inte själv anmält eller det inte varit våld inblandat osv (alltså renodlad våldtäkt)
Så lagen är till för att skydda barnet. Är man tolv år gammal förstår man kanske inte allt som har med skydd att göra, och kanske inte förstår bättre. Killen som däremot är aningen äldre förstår bättre och borde avslutat relationen eller inte inlett den från början. Vilket äckel.
Citera
2017-04-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Lagen är ju sådan att den ska skydda barn. Därför kan inte ett barn ge samtycke eller vad man kallar det. Därför blir det automatiskt våldtäkt om du är under 15. Det spelar då ingen roll om killen är 16 eller 17. Det kan dock bli ett mildare straff om personen inte själv anmält eller det inte varit våld inblandat osv (alltså renodlad våldtäkt)
Så lagen är till för att skydda barnet. Är man tolv år gammal förstår man kanske inte allt som har med skydd att göra, och kanske inte förstår bättre. Killen som däremot är aningen äldre förstår bättre och borde avslutat relationen eller inte inlett den från början. Vilket äckel.

Nu är det rätt länge sedan jag gick i mellanstadiet men man fick lära sig det någon gång då om hur barn blir till. Skolplanen och vad man ska lära sig och när kan förvisso ha ändratssedan dess.
Sedan rätt nyligt godkänns heller inte äktenskap där någon är under 18 i Sverige om någon av parterna har hemvist i Sverige vid äktenskapets ingående. Man kanske förutsätter att man inte bör formalisera ett förhållande dessförinnan så preventivmedelsrådgivning kan ske ifall man händelsevis går på Universitet men eljest obehövligt?

Det verkar inte vara så att de inte vetat hur preventivmedel används eller hur barn blir till. Av artikeln får jag intryck att de ville skaffa barn.
Men de här barnrättsaktivisterna som vill att Barnkonventionen ska bli lag, var vill man komma rent ideologiskt med att barn ska få mer inflytande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in