2017-04-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förståndshandikappad är väl de flesta tolvåringar inte. Det som fallerar typiskt sett hos en tolvåring är väl abstrakt konsekvensanalys speciellt i frågor som relaterar eller involverar andra. Den biten börjar väl utvecklas kring tonåren. En normal tolvåring är väl mer som en psykopat snarare än förståndshandikappad.
Jag var nog säkert så, jag kan inte minnas att mina föräldrar klagade på mitt leverne i mycket annat än att jag skolkade mycketunder högstadiet, vilket de inte kunde förstå eftersom jag hade lätt för att lära mig och gillade att läsa. Jag var rätt ofta på "biblo". Min gudmor kallade mig ett pojknamn för hon tyckte jag såg ut som ett typiskt militärämne och var stryktålig (fysisk disciplinering av barn var tillåtet när jag växte upp). Vi hade haft ett "tortyrläger" i skogen också när vi lekte krig, smög på varann och spöa upp varann.

Förståndshandikappade i förhållande till vuxna, därav förmyndarskapet, det är därför tolvåringar till exempel inte får ta ett SMS-lån för att köpa en Xbox och göra avbetalningar med veckopengen. Det är även därför de inte kan dömas till fängelse. De är helt enkelt så korkade att de kan inte ses som ansvariga för sina egna handlingar och därför begränsas deras möjligheter att göra vissa saker - för att skydda dom från sig själva.

Att ha läshuvud och lätt att lära sig är bra, men att använda det för att undvika arbete i skolan kan ha negativa konsekvenser då det den vanan kan leva kvar i vuxen ålder.
Citera
2017-04-15, 22:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Är det ingen som tänker på att det kan vara tvärtom vad som diskuteras här?

Tjejen kanske var ovanligt brådmogen och killen lätt utvecklingsstörd alternativt omogen?
Att det kanske var tjejen som var den drivande?

Tja, kallas killen "idiot" så.... Hursomhelst så innebär väl alltid en rättssak någon grad av exploatering, även i fall där det klart är så att något skett mot någons vilja.
Citera
2017-04-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barskeback
Förståndshandikappade i förhållande till vuxna, därav förmyndarskapet, det är därför tolvåringar till exempel inte får ta ett SMS-lån för att köpa en Xbox och göra avbetalningar med veckopengen. Det är även därför de inte kan dömas till fängelse. De är helt enkelt så korkade att de kan inte ses som ansvariga för sina egna handlingar och därför begränsas deras möjligheter att göra vissa saker - för att skydda dom från sig själva.

Att ha läshuvud och lätt att lära sig är bra, men att använda det för att undvika arbete i skolan kan ha negativa konsekvenser då det den vanan kan leva kvar i vuxen ålder.

Nej, åldersgränsen är satt utifrån ett typiskt genomsnitt. Långt ifrån alla är fullt kapabla till fullständig konsekvensanlyser vid 15 års ålder, därför har man bl. a. reglerna om diverse strafflindringar för personer vid lägre åldrar. Och på andra sidan myntet finns en hel del som är tämligen välutvecklade i tolvårsåldern även om det råkar vara

Mnja, om det sista, oroa dig inte för det du. Jag har en tämligen lång universitetsutbildning som kräver skapliga gymnasiebetyg för att ens komma in på, jag tog heller inte överjävlig tid på mig att gå utbildningen. Högstadiet kanske helt enkelt bara var onödigt för mej (ganska mycket var upprepningar) det kanske säger mer om skolväsendet än bristande personlig moral hos mig? Fast jag har dock noterat att en del synes tycka det är "orättvist", att platsen borde gått till någon varit mer lydig och skötsam eller nåt, så tro för alldel inte att jag inte noterar visst missnöje kring vissa saker.
Citera
2017-04-15, 23:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Är det ingen som tänker på att det kan vara tvärtom vad som diskuteras här?

Tjejen kanske var ovanligt brådmogen och killen lätt utvecklingsstörd alternativt omogen?
Att det kanske var tjejen som var den drivande?
Tanken har slagit mig men det spelar absolut ingen roll. Vi har en "byxmyndighetslag" här i Sverige. Den är från 15 år.
Citera
2017-04-15, 23:49
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
När blev svenska män såna talibaner?
På min tid ansågs det otroligt skämmigt om man gick tillbaks till högstadiet (grundskolan som det kallades för) för att hitta en brud - och då talar jag om 17-årig kille, 14-årig tjej! Den här snubben har dels gått ut gymnasiet sen länge, dels går han tillbaka till MELLANSTADIET för att hitta någon han kan få.

Man gör inte en tolvåring gravid. You KNOW this. Lord have mercy

Det var inte ovanligt när jag växte upp. Flera av tjejerna i klassen hade pojkvänner som var 16-17. En av dem hade en bil, han måste varit 18.

De var själva 14-15 de flesta. Någon skämtade om att hennes kille inte längre skulle vara pedofil nästa år.

Det var så då. Det enda jag ångrar är att jag inte dejtade några 15 åriga tjejer när jag själv gick på gymnasiet.
Citera
2017-04-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det var inte ovanligt när jag växte upp. Flera av tjejerna i klassen hade pojkvänner som var 16-17. En av dem hade en bil, han måste varit 18.

De var själva 14-15 de flesta. Någon skämtade om att hennes kille inte längre skulle vara pedofil nästa år.

Det var så då. Det enda jag ångrar är att jag inte dejtade några 15 åriga tjejer när jag själv gick på gymnasiet.

Klimatet var helt annorlunda då, kidsen var smartare. Nu växer det endast upp porrskadade blivande idioter.
Citera
2017-04-16, 00:14
Medlem
Citat:
Tanken har slagit mig men det spelar absolut ingen roll. Vi har en "byxmyndighetslag" här i Sverige. Den är från 15 år.

Fast läser man kommentarerna till BrB. 6 kap 4§ så verkar det inte vara rekvisiten i sig som är bestämmande och att förmildrande omständighet kan föranleda aytt det snarare bör dömas för sexuellt utnyttjande av barn. Som förmildrande omständighet nämns specifikt att det kan vara fråga om en kärleksrelation (barn som inte anses vara kapabel att ha sex anses uttryckligt kunna ha en kärleksrelation, man må säga att lagstiftaren verkligen verkar schizofren).

https://lagen.nu/1962:700#A2

Är inte sånt här lite på gränsen till extremism? Det gör väl vare sig till eller från för fall där faktiskt påtvingade sexuella aktiviteter (eller utnyttjande)? Man kan pinna in fler *offer* (och dessutom ge dem betalt) medan partnern stigmatiseras (sexualbrott är ett stigmatiserande brott). En relation mellan tonåringar hyfsat nära i ålder blir när på påtvingad prostitution?
Medan man påstår sig blivit bättre att straffa sexualbrottslingar, det är ju inte mycket mindre dumt än om man skulle ta ut "våldtäkt" totalt från Brottsbalken för att säga att våldtäkter inte förekommer?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-16 kl. 00:36.
Citera
2017-04-16, 00:21
Medlem
Citat:
När blev svenska män såna talibaner?
På min tid ansågs det otroligt skämmigt om man gick tillbaks till högstadiet (grundskolan som det kallades för) för att hitta en brud - och då talar jag om 17-årig kille, 14-årig tjej! Den här snubben har dels gått ut gymnasiet sen länge, dels går han tillbaka till MELLANSTADIET för att hitta någon han kan få.

Man gör inte en tolvåring gravid. You KNOW this. Lord have mercy

Men Lord have mercy. Var hon ens tolv år då hon blev gravid, och have more mercy... hur får fjortisar för sig att de avsiktligt vill skaffa barn bara för att de "är ihop" något tag? Pray pray mercy and a dime to collect as well.?

Varför förvanskar du uppgifterna, han hade väl inte gått ut gymnasiet när relationen inleddes? De var väl båda i högstadieålder?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-16 kl. 00:25.
Citera
2017-04-16, 00:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men Lord have mercy. Var hon ens tolv år då hon blev gravid, och have more mercy... hur får fjortisar för sig att de avsiktligt vill skaffa barn bara för att de "är ihop" något tag? Pray pray mercy and a dime to collect as well.?

Varför förvanskar du uppgifterna, han hade väl inte gått ut gymnasiet när relationen inleddes? De var väl båda i högstadieålder?
Hon var 12 och han 17 tror jag det står i trådstarten.
Citera
2017-04-16, 00:34
Medlem
xen1cals avatar
Citat:

Lite off-topic, men om båda är under 15, blir båda åtalade för våldtäkt då? Men självklart ska man ge fan i tolvåringar eller för all del allt under femton.
Citera
2017-04-16, 00:40
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Vad tror du händer när en tolvåring går till abortkliniken? *
Hennes föräldrar basar/ansvarar över henne tills hon är 18!

* är inte 100% mem tror de är tvingade att anmäla.

Man, i detta fall hon, måste ju inte uppge vem som är pappan till barnet. Är kanske inte så svårt att tvinga det ur en tolvåring men ändå. Vet en tjej i stan där jag bor som fick barn när hon var tretton, hon vägrade upge vem pappan var för att han inte skulle få skit. Givetvis blev socialtjänsten inkopplad, men dock.
Citera
2017-04-16, 00:42
Medlem
Citat:
Hon var 12 och han 17 tror jag det står i trådstarten.

I artikeln som det länkas till står tämligen tydligt att den unge mannen som nu i början av detta år är 18 dock var 16 när förhållandet inleddes, det verkat pågått under 2015 och 2016. Och att han inledningsvis inte kände till hennes ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in