2017-04-14, 00:14
Medlem
Kapten-Booms avatar
Som vi alla vet är lärarutbildningen extremt nedgången sett till de låga antagningspoängen samt den bristande kvaliteten. Men inte nog med det. Lärarstudenter svarar även för 39 av 89 fuskfall på SU.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24708618.ab

Diskussionsunderlag:

Vad tror ni om skolans framtid, sett till att i princip vem som helst, oavsett hur inkompetent man är, blir antagen till lärarprogrammet - samt ännu värre, examinerad därifrån?

Varför är lärarstudenterna överrepresenterade bland fuskare, då lärarprogrammet är extremt lätt och kräver knappt en spottstyver intelligens, om ens det?

Vad finns det ens att fuska på? Om vi sorterar bort alla vänsteråsikter som man "lär" sig på programmet, hur mycket fakta krävs egentligen att man ska kunna?
Citera
2017-04-14, 03:12
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag hörde samma sanning på P4 TT sändning.
Siffrorna var 49 av dryg 80 för andra kurser på SU.
Jaja.... ni är ju bara människor......

(OBS! fusket kunde vara mycket ringa och var inte alltid grovt -bör nämnas)
Citera
2017-04-14, 08:47
Medlem
sasos avatar
pga låga poängen kommer bara idioter in i programmet
som inte klarar av utbildningen och därmed fuskar
Citera
2017-04-14, 08:56
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
pga låga poängen kommer bara idioter in i programmet
som inte klarar av utbildningen och därmed fuskar

Ja, det kan ligga nåt i det du skriver bara för en universitetsutbildning är enkel att komma in på betyder inte att den är enkel att ta sig igenom. Många överrumplas nog över hur krävande det faktiskt är att läsa till t.ex. gymnasielärare.
Citera
2017-04-14, 10:58
Medlem
Hörde en kommentar om detta på radion. Tror det var en representant från universitetet. Han hade hypotesen att många på lärarutbildningen inte kommer direkt från gymnasiet och har tappat det akademiska tänkandet vilket gör det svårare för dem. Kan ju vara en förklaring. Problematiskt är att denna grupp sticker ut. Det är naivt att tro att de inte kommer ta med sig dessa värderingar in i skolorna.
Citera
2017-04-14, 14:55
Medlem
Mycket kan man tycka om lärarutbildningen, men det är ändå en universitetsutbildning. På grund av de låga antagningspoängen så kommer tyvärr människor in på programmen som inte ska vara där, som vare sig klarar av utbildningen/ska vara lärare. Därav är det oerhört viktigt att lärarutbildningen får lämplighetskrav/intervjuer. Varenda stolle kan inte bli polis etc, detsamma ska gälla lärarutbildningen.

Hörde en kommentar en gång i tiden om läraryrket som jag tror stämmer överens om hur det ser ut på skolorna/lärarutbildningen. "Förr i tiden blev mellanklassens pojkar lärare, idag är det arbetarklassens döttrar".
Citera
2017-04-14, 18:12
Medlem
Som sagt. Då det inte finns några antagningskrav och det är mer platser än sökande så är det föga överraskande att inte alla klarar av det. Jag ska inte påstå att utbildningen är den mest krävande men man läser ändå sina ämneskurser inom de institutioner som tillhandahåller dessa. Matematik läser man med ingenjörer, historia med kulturvetare, biologi med biologer etc.

https://www.svd.se/stora-avhopp-fran-lararutbildningen
Citera
2017-04-14, 23:56
Medlem
Duramaters avatar
Förvånar mig inte att bottenskrapet fuskar.
Citera
2017-04-15, 03:14
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skendarn
Som sagt. Då det inte finns några antagningskrav och det är mer platser än sökande så är det föga överraskande att inte alla klarar av det. Jag ska inte påstå att utbildningen är den mest krävande men man läser ändå sina ämneskurser inom de institutioner som tillhandahåller dessa. Matematik läser man med ingenjörer, historia med kulturvetare, biologi med biologer etc.

Det stämmer förvisso, dock vill jag påpeka att just naturvetenskapliga ämnen är det fortfarande någorlunda hög nivå på.
Citera
2025-05-02, 16:03
Medlem
rex144s avatar
Dessa invandrare vet att det är lärarbrist och därför anmälde sig till en utbildning som ger jobb och ganska hög lön med lång semester och massa annan ledighet.

Problemet är bara att deras kunskaper i det svenska språket ligger på en nivå liknande den som en svensk sjundeklassare har.
Då är det svårt att skriva akademiska uppsatser på en godkänd nivå med ett sådant språkligt handikapp.
Det handlar inte bara om att använda rätt terminologi men också ett moget språk som flyter på ett naturligt sätt.

Lärarna har hört deras torftiga svenska under diskussioner och redovisningar och fick sig en chock när de läste deras alster som var på Strindbergs nivå

PS

Jag vet inte i vilket ämne de skulle bli lärare. Om det är i matte... då kanske deras språkliga nivå har inte så stor betydelse.
Men alla lärare måste ändå få godkänt i grundläggande pedagogik.
Senast redigerad av rex144 2025-05-02 kl. 16:08.
Citera
2025-05-02, 16:32
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skendarn

Även lågstadielärare i matte måste läsa riktig svår matte? Det räcker väl med matte C/D?
Är det inte så att man mest fokuserar på hur man ska förmedla sin kunskap i matte?

Att jobba som lärare i en svensk skola är ett helvete, förutom att lära ut ämnet ska man samtidigt hantera trotsiga elever, slagsmål, mobbning, störningar, elever som pratar arabiska med varandra. Man ska också hantera galna föräldrar.

Dessa ungdjävlar märker snabbt att de har ett övertag och att läraren är maktlös och måste vädja till de att hålla sig lugna.

Jag hade blivit snabbt utbränd.
Citera
2025-05-02, 16:49
Medlem
ingenios avatar
Denna artikel är från 2017. Tänk då hur det ser ut idag, med AI...

Lärarutbildningen är ett fullständigt skämt, förutom VFU:erna (praktiken) som är det enda som man lär sig något på. Där är emellertid godtyckligheten och slumpfaktorn stor eftersom mycket beror på vilken handedare du får. Du kan råka ut för en sadistisk psykopat som underkänner dig vad du än gör och du kan få en som fyller i DBU:n (bedömningusnderlaget) med VG på alla moment bara för att du har blivit "kompis" med honom/henne.

Men den teoretiska delen fuskar man självklart på. Om man inte får VG på allting där så är man närmast utvecklingsstörd. Teorikurserna går bara ut på att citera från böcker. Om du tar några slumpmässiga citat och visar dig "påläst" på ett seminarium så fixar du det garanterat.

Omoraliskt? Inte det minsta. När du väl kommer ut i kaosklassrummet har du nämligen inte mycket nytta av att ha läst Vygotskij och Bandura (även om dessa iofs är intressanta). Så varför anstränga sig?

Hur det fungerar med inlämningar idag, när vi har AI, vågar jag inte ens tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in