2017-04-13, 21:52
Medlem
xXKNOXxs avatar
Det är inte så att du ätit SSRI och nyligen slutat med dom?
En biverkning när man trappar ner på dom är just brain zaps.
Citera
2017-04-13, 22:50
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXKNOXx

Ja, jeflar. Det hade jag förträngt.
Visste inte ens det hade ett namn... Brain zap.
Drog ner på Mirtazapin.
Fick "brain zaps" och konstigt surr i kroppen. Typ supersnabba "body buzz"
Citera
2017-04-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är vanligt att man inte vet vad det beror på. Men jag tror att det är någonting i ditt undermedvetna som hänger över dina axlar. Jag tror att det är någonting, alla fall som ursprungligen triggade det. Det som gör det svårt att identifiera är att det kan ha påbörjats för länge sedan, som sakta byggts upp så att du inte märkt det från dag till dag. Ur ditt egna perspektiv så kan problemet ligga och öka den psykiska ohälsan så gradvis och långsamt att du inte märker någonting förrän det är så påtagligt att du plötsligt noterar dessa symptom, trots att problemet är fortsatt vagt och smygande.

Din terapeut har rätt i att det kan hända alla, men jag tror att det beror på att alla kan ha sina problem och bekymmer. Det kan gå över av sig själv. Och det är inte ens säkert att man behöver reda ut något, utan bara lära sig att "gå vidare" även om man inte ens vet vad det var.

(Är för övrigt inte särskilt professionell sett till att jag skulle ha någon medicinsk utbildning, jag talar bara ur mitt perspektiv och mina erfarenheter från hur jag uppfattade den perioden i mitt liv)

Jo det är sant. Har själv ingen aning alls om vad det kan vara...

Tycker nästan det är skönare att snacka med någon som själv har varit med om liknande, som känner igen sig i det jag pratar om. Det var därför jag gjorde detta inlägg, för att se om folk kände igen symptomen och isåfall diskutera om dom. Tycker det är bättre att prata med dig och andra än någon läkare som inte har varit med om/haft ångest själv. Min terapeut har själv har ångestsymptom tidigare så det känns som att det skulle vara skönt och hjälpande att prata med henne igen.
Citera
2017-04-13, 23:29
Medlem
Citat:

Tar ej någon medicin och har aldrig gått någon förutom tabletter mot pollen haha.
Citera
2017-04-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Hjärnan kan vara ett helvete när trådarna inte kopplas som man önskar.

Säger som flera före detta inlägg; ja, ångesten med tillbehör är given. Känner även doften av lite hederlig "kört huvudet i kaklet utan att inte känna sig stressad eller utbränd".

Stress på gott och ont (ont när man inte ens vet man är stressad och tycker man har all tid i världen till allt och lite till)

Ska försöka sluta flumma runt.
Försök få en tid till Vuxenpsyk.
Kanske kan du få lite redskap.

Fridens och sry för svammel.
Ta hand om dig, TS, hoppas det blir bättre snart

/Saft

Tack, förstod inte riktigt allt du menade, men ska kontakta min gamla terapeut igen så hoppas på att det löser sig snart
Citera
2017-04-14, 01:49
Medlem
Parrehs avatar
Kan känna igen mig till viss del men min spontana tanke är om du käkar du några mediciner just nu eller har gjort det nyligen?
Citera
2017-04-14, 11:18
Medlem
Citat:
Tänkte också på detta. Glömmer jag medicin en dag får jag brainzaps och det är en sån äcklig känsla.

Men verkar som att TS inte går på nån medicin så är troligtvis ångestsymptom.
Citera
2017-04-14, 19:19
Medlem
Nirecues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flxflxko
Okej, tacksam för svaret! Du har inte något tips som gör att du känner av det mindre eller liknande? Jag har provat olika metoder, mindfulness, träning och olika tankesätt som jag fått hjälp av från min terapeut men inget har riktigt gett effekt än. Vill helst inte ta medicin för skiten, så jag antar väll att det bara är att fortsätta med övningarna för att kanske se resultat

Hej!

Ursäkta sent svar, men har haft fullt upp med en dotter som är förkyld. Iaf. Det jag har märkt på mig själv och vad min fru även säger är att jag får oftare ångest och blir då yr när jag inte sovit ordentligt. Så dålig sömn samt stress utlöser ångest hos mig (med andra ord yrsel och väldigt spänd nacke).

Så mitt tips är att försöka få till ordentligt med sömn (det kanske du redan har, har inte hunnit läsa hela tråden och dina svar). Men ibland räcker det inte hos mig med bara det heller, utan mycket beror på hur stressad jag är i vanliga fall.

Är ju själv lite hypokondrisk så i början när jag var yr (fick ångest) o den här konstiga känslorna i huvudet trodde jag att det var en tumör i hjärnan. Men genom att jag accepterat det och känslan och vetskap att det går över gör det hela mycket lättare att leva med det. Jag undviker dock situationer där det ibland är väldigt jobbigt. En sådan sak är att köra på motorväg, det gör mig grymt stressad. Fast ibland går det bra. Men vill helst inte få en panikattack bakom ratten i 120 km
Senast redigerad av Nirecue 2017-04-14 kl. 19:22.
Citera
2017-04-14, 21:54
Medlem
IceScreams avatar
Kom att tänka på det här med yrsel- jag fick det rätt ofta när jag pga anledningar balanserade på ångestens rand.

Om man befarar ångestattack/panik händer ju rätt ofta att man håller andan->mindre syre-> mer ångest.

Nu skriver du visserligen att du har testat mindfullness redan, men du kanske automatiskt glömmer bort att andas?

För mig blev det extra tydligt, när jag under en arbetstopp började känna att jag inte fick luft - jag hade stressat och slutat andas.

Du kanske kan prova det nästa gång du blir yr? Yrsel-> andas

Lycka till
Citera
2017-04-29, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parreh
Kan känna igen mig till viss del men min spontana tanke är om du käkar du några mediciner just nu eller har gjort det nyligen?

Nope, inga mediciner eller liknande.
Citera
2017-04-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirecue
Hej!

Ursäkta sent svar, men har haft fullt upp med en dotter som är förkyld. Iaf. Det jag har märkt på mig själv och vad min fru även säger är att jag får oftare ångest och blir då yr när jag inte sovit ordentligt. Så dålig sömn samt stress utlöser ångest hos mig (med andra ord yrsel och väldigt spänd nacke).

Så mitt tips är att försöka få till ordentligt med sömn (det kanske du redan har, har inte hunnit läsa hela tråden och dina svar). Men ibland räcker det inte hos mig med bara det heller, utan mycket beror på hur stressad jag är i vanliga fall.

Är ju själv lite hypokondrisk så i början när jag var yr (fick ångest) o den här konstiga känslorna i huvudet trodde jag att det var en tumör i hjärnan. Men genom att jag accepterat det och känslan och vetskap att det går över gör det hela mycket lättare att leva med det. Jag undviker dock situationer där det ibland är väldigt jobbigt. En sådan sak är att köra på motorväg, det gör mig grymt stressad. Fast ibland går det bra. Men vill helst inte få en panikattack bakom ratten i 120 km

Tack för tipsen! Enligt läkaren kan det bero på spända muskler/stel i nacken. Har börjat göra övningar och känner att det hjälper mot yrseln!

Känner igen mig i det där med motorvägen. Vissa gånger har jag tänkt "fan hoppas jag inte får en panikattack nu när jag kör" och då får jag oftast det haha, men när jag inte har tänkt på det innan så kommer jag på mig själv efteråt lite som "men nu fick jag kände jag ju inget?"
Läskigt hur mycket små tankar i hjärnan kan göra med kroppen...
Citera
2017-04-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceScream
Kom att tänka på det här med yrsel- jag fick det rätt ofta när jag pga anledningar balanserade på ångestens rand.

Om man befarar ångestattack/panik händer ju rätt ofta att man håller andan->mindre syre-> mer ångest.

Nu skriver du visserligen att du har testat mindfullness redan, men du kanske automatiskt glömmer bort att andas?

För mig blev det extra tydligt, när jag under en arbetstopp började känna att jag inte fick luft - jag hade stressat och slutat andas.

Du kanske kan prova det nästa gång du blir yr? Yrsel-> andas

Lycka till

tänkte också på detta men har testat några gånger och har inte riktigt hjälpt mig. Läkaren sa att det kunde bero på stel nacke/ dålig hållning. Fick några övningar som jag redan nu tycker ha hjälpt en del! Tack för svaret och tipsen iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in