Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 12:40
  #1
Medlem
crispy-lips avatar
Hej,

Jag har beställt något från Aliexpress och fått en trasig produkt. Kostade runt $15, OK ingen stor summa pengar men ändå irriterande speciellt då detta inte är första gången detta händer för mig på Aliexpress. Som vanligt när detta händer blir man erbjuden helt ruttna förslag på lösningar, $2 partial refund (wtf?), "please sir, can you take it to repair shop, we are willing to pay for $3 repair fee" (lol), eller skicka tillbaka produkten till Kina vilket kostar typ mer än inköpspriset.
Jag betalade via mitt MasterCard som jag har via Swedbank. När jag bodde i USA så var det väldigt lätt att göra en s.k. "chargeback" via VISA och MasterCard. Går det att göra även i Sverige eller har MasterCard speciella regler om sådant här? Hur bär jag mig isåfall åt? Har kollat på Swedbank men kan inte hitta något om chargebacks.
Citera
2017-04-13, 12:53
  #2
Medlem
Det hoppas jag funkar. Väntar på att få tillbaka för en avbokad resa just nu till mitt FirstCard.
De ville dock att jag skulle höra av mig när krediteringen kom så fakturor kunde justeras.
Vet att jag fick tillbaka på kortet för nåt skräp jag köpt på Jula tidigare som jag returnerade.
Citera
2017-04-13, 13:00
  #3
Medlem
Tipsar förövrigt om att använda ebay för kina-produkter. Får inte säljarna sina 5 stjärnor så är det kris för dom, vilket gör att dom mer än gärna skickar en extra vara eller ger pengarna tillbaka.
Citera
2017-04-13, 14:39
  #4
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Tipsar förövrigt om att använda ebay för kina-produkter. Får inte säljarna sina 5 stjärnor så är det kris för dom, vilket gör att dom mer än gärna skickar en extra vara eller ger pengarna tillbaka.

Kommer från och med nu ej köpa från Aliexpress längre och hålla mig till eBay. Använder man PayPal "köparens dröm, säljarens mardröm" så får man ju alltid tillbaka pengarna om man ber om det, oavsett om det är befogat eller ej, lol. Har lärt mig det som säljare med PayPal, just därför jag enbart använder det när jag köper numera och aldrig ta betalt med då det är för många scammers som använder PayPal.

Skrev för övrigt till Swedbank och frågade rakt ut om chargebacks, blev trött på att söka på deras sida. Väntar på svar nu...
Citera
2017-04-13, 19:06
  #5
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Hej,

Jag har beställt något från Aliexpress och fått en trasig produkt. Kostade runt $15, OK ingen stor summa pengar men ändå irriterande speciellt då detta inte är första gången detta händer för mig på Aliexpress. Som vanligt när detta händer blir man erbjuden helt ruttna förslag på lösningar, $2 partial refund (wtf?), "please sir, can you take it to repair shop, we are willing to pay for $3 repair fee" (lol), eller skicka tillbaka produkten till Kina vilket kostar typ mer än inköpspriset.
Jag betalade via mitt MasterCard som jag har via Swedbank. När jag bodde i USA så var det väldigt lätt att göra en s.k. "chargeback" via VISA och MasterCard. Går det att göra även i Sverige eller har MasterCard speciella regler om sådant här? Hur bär jag mig isåfall åt? Har kollat på Swedbank men kan inte hitta något om chargebacks.

Reglerna för att göra en chargeback är så gott som likadana här som i USA även om banken kanske efterfrågar lite mer info här i Sverige.
Citera
2017-04-13, 20:12
  #6
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Reglerna för att göra en chargeback är så gott som likadana här som i USA även om banken kanske efterfrågar lite mer info här i Sverige.

Har nu fått svar från Swedbank. De säger att det går endast att göra chargebacks ifall det är någon annan än jag själv som gjort obehöriga köp på mitt kort. Är detta någon regel just banken har tro? För jag tycker MasterCards policy borde vara internationell och gälla samma vart man än befinner sig. I USA gjorde jag chargebacks när jag exempelvis hade beställt en vara och de skickade en fake piratkopia. Har även gjort det när jag beställt och företaget inte skickat ut något överhuvudtaget och sedan vägrat svara på mail. Men enligt Swedbank går alltså detta inte i Sverige. Känns inte helt riktigt.
Citera
2017-04-13, 20:34
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Har nu fått svar från Swedbank. De säger att det går endast att göra chargebacks ifall det är någon annan än jag själv som gjort obehöriga köp på mitt kort. Är detta någon regel just banken har tro? För jag tycker MasterCards policy borde vara internationell och gälla samma vart man än befinner sig. I USA gjorde jag chargebacks när jag exempelvis hade beställt en vara och de skickade en fake piratkopia. Har även gjort det när jag beställt och företaget inte skickat ut något överhuvudtaget och sedan vägrat svara på mail. Men enligt Swedbank går alltså detta inte i Sverige. Känns inte helt riktigt.

Banken kan inte sätta sådana regler utan de ligger under kortföretagens regler.

Policyn är internationell i större utsträckning och den feedback du fick från Swedbank (är inte förvånad att det är just Swedbank) är felaktigt.

Tänk om du köper en vara och det ligger en tegelsten i paketet?

Det du skall göra är att initiera en kommunikation med handlaren och begära en refund (återbetalning) samt spara denna kommunikation och hota med en chargeback om du inte får tillbaka pengarna inom en rimlig tid.

Därefter skall du insistera på att göra en chargeback hos Swedbank.

Har själv gjort chargeback hos svenska banker och de efterfrågade t.ex bevis på kommunikation mellan mig och handlaren.

Du skall helt klart stå på dig.

Du har rätt. Banken har fel.

Klicka här för mer info
Citera
2017-04-14, 09:32
  #8
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Banken kan inte sätta sådana regler utan de ligger under kortföretagens regler.

Policyn är internationell i större utsträckning och den feedback du fick från Swedbank (är inte förvånad att det är just Swedbank) är felaktigt.

Tänk om du köper en vara och det ligger en tegelsten i paketet?

Det du skall göra är att initiera en kommunikation med handlaren och begära en refund (återbetalning) samt spara denna kommunikation och hota med en chargeback om du inte får tillbaka pengarna inom en rimlig tid.

Därefter skall du insistera på att göra en chargeback hos Swedbank.

Har själv gjort chargeback hos svenska banker och de efterfrågade t.ex bevis på kommunikation mellan mig och handlaren.

Du skall helt klart stå på dig.

Du har rätt. Banken har fel.

Klicka här för mer info

Tack för länkarna. Ska ta ett nytt snack med dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback