Citat:
Ursprungligen postat av
BaZoBazo
Numera så verkar företag (jag vet att 3 och Ransdstad f.d Proffice gör, säkert fler)
Om intervju går bra och de är instresserad, tar ni upp det själva eller vad säger ni om de frågar hur de ställer sig till en koll i brottsregistret?
Jag har en misshandel (självförsvar) som ligger mig i fatet den 2014 , dessutom ett LVM 2010 men det tror jag inte syns längre. Misshandelsdommen blev böter som jag inte betalat men det spelar väl ändå ingen roll? Jag lyckades också dra på mig en betalningsanmärkning för några år sedan. Har ni tips och tricks hur man kan förklara detta på ett trovärdigt sätt?
Är inte det rätt krävande att gå igenom belastningsregistret, gör de verkligen eller vill de gallra bort?
Om man begår ett brott, och senare fyra år innan det förra brottet blir osynlig för allmänheten så syns det brottet, och det nya brottet i tio år. Liksom, det skjuts upp vad jag har förstått.
Det du kan säga helt ärligt, är ju att säga att du har en dom på dig. Och sög helt enkelt kortfattat att det var självförsvar. Om det nu är ärligt. Vad det en sak som skedde på fyllan, tycker jag att du skall säga det helt ärligt.
De kommer nog att fråga efter belastningsregistret från polisen. Och där kommer det väl stå vad du sa i förhöret. Så det skulle nog bli lustigt om du säger en kortfatat historia till arbetsgivaren och på papperet står det någonting annat.
Nu vet jag inte om det ens står i papperet hur allt var. Eller om det endast står domen.
Men hur som helst, tycker jag att du skall vara ärlig.
2014, är en lång tid. Den finns nog kvar och syns. Men det är kanske tillräckligt lång tid för att en arbetsgivare skall bry sig. Men jag vet inte, tyvärr.