2017-04-13, 10:37
Bannlyst
Numera så verkar företag (jag vet att 3 och Ransdstad f.d Proffice gör, säkert fler)
Om intervju går bra och de är instresserad, tar ni upp det själva eller vad säger ni om de frågar hur de ställer sig till en koll i brottsregistret?

Jag har en misshandel (självförsvar) som ligger mig i fatet den 2014 , dessutom ett LVM 2010 men det tror jag inte syns längre. Misshandelsdommen blev böter som jag inte betalat men det spelar väl ändå ingen roll? Jag lyckades också dra på mig en betalningsanmärkning för några år sedan. Har ni tips och tricks hur man kan förklara detta på ett trovärdigt sätt?

Är inte det rätt krävande att gå igenom belastningsregistret, gör de verkligen eller vill de gallra bort?
Citera
2017-04-13, 10:51
Medlem
Jernmaskens avatar
Vadå krävande? Tror du att man sitter på ett bibliotek och bläddrar i en massa pärmar för hitta en tomte som är dömd? Det är du som beställer ett urdrag ur registret hos Polisen. Görs på nätet tar ett par sekunder. Om du kan ditt personnummer, vill säga...
Ingen idé att söka jobb där dom pratar om brottsregistret, finns liksom inget att förklara varför man är med där. De har säkert tillräckligt många sökande som inte är det.
Citera
2017-04-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo
Numera så verkar företag (jag vet att 3 och Ransdstad f.d Proffice gör, säkert fler)
Om intervju går bra och de är instresserad, tar ni upp det själva eller vad säger ni om de frågar hur de ställer sig till en koll i brottsregistret?

Jag har en misshandel (självförsvar) som ligger mig i fatet den 2014 , dessutom ett LVM 2010 men det tror jag inte syns längre. Misshandelsdommen blev böter som jag inte betalat men det spelar väl ändå ingen roll? Jag lyckades också dra på mig en betalningsanmärkning för några år sedan. Har ni tips och tricks hur man kan förklara detta på ett trovärdigt sätt?

Är inte det rätt krävande att gå igenom belastningsregistret, gör de verkligen eller vill de gallra bort?
Om man begår ett brott, och senare fyra år innan det förra brottet blir osynlig för allmänheten så syns det brottet, och det nya brottet i tio år. Liksom, det skjuts upp vad jag har förstått.

Det du kan säga helt ärligt, är ju att säga att du har en dom på dig. Och sög helt enkelt kortfattat att det var självförsvar. Om det nu är ärligt. Vad det en sak som skedde på fyllan, tycker jag att du skall säga det helt ärligt.

De kommer nog att fråga efter belastningsregistret från polisen. Och där kommer det väl stå vad du sa i förhöret. Så det skulle nog bli lustigt om du säger en kortfatat historia till arbetsgivaren och på papperet står det någonting annat.

Nu vet jag inte om det ens står i papperet hur allt var. Eller om det endast står domen.

Men hur som helst, tycker jag att du skall vara ärlig.

2014, är en lång tid. Den finns nog kvar och syns. Men det är kanske tillräckligt lång tid för att en arbetsgivare skall bry sig. Men jag vet inte, tyvärr.
Citera
2017-04-13, 11:05
Medlem
Lazyboness avatar
Om du har en dom på dig för misshandel så var det ju knappast självförsvar enligt rätten. De flesta arbetsgivare skulle nog lita på att domen är korrekt snarare än din förklaring till händelsen så vad du säger spelar nog ingen större roll om du begär ett registerutdrag. Jag tror snarare att det kan ses som negativt om du försöker förklara bort det.
Citera
2017-04-13, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Om du har en dom på dig för misshandel så var det ju knappast självförsvar enligt rätten. De flesta arbetsgivare skulle nog lita på att domen är korrekt snarare än din förklaring till händelsen så vad du säger spelar nog ingen större roll om du begär ett registerutdrag. Jag tror snarare att det kan ses som negativt om du försöker förklara bort det.
Fast jag personligen anser att det var misshandel och att jag också fick ta emot smällar och slag plus men viktigast av allt kanske inte var jag som inledde aggressivteten men man vill knappast sitta och prata om det på en intervju. Jag menar att om intervju gått bra och man känner sig nästan hemma att få jobbet hur ska man sköta detta lite snyggt? Att lägga ner att söka jobb är inte på kartan då viker jag ju mig för tidigare skit och då tror jag det är lätt att plocka upp biran igen. Men kanske ska sluta söka kontorsjobb och lagerjobb eller annat fysiskt? Är det någon i samma sits som vill komma med lite tips?
Citera
2017-04-13, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Anta nu att det inte var självförsvar, jag den som utförde det och jag tagit mitt straff och ångrar mitt brott. Hur går jag vidare? (på arbetsmarknaden alltså, att hitta ett jobb)
Senast redigerad av BaZoBazo 2017-04-13 kl. 11:49.
Citera
2017-04-13, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Vadå krävande? Tror du att man sitter på ett bibliotek och bläddrar i en massa pärmar för hitta en tomte som är dömd? Det är du som beställer ett urdrag ur registret hos Polisen. Görs på nätet tar ett par sekunder. Om du kan ditt personnummer, vill säga...
Ingen idé att söka jobb där dom pratar om brottsregistret, finns liksom inget att förklara varför man är med där. De har säkert tillräckligt många sökande som inte är det.
Jo men hur vet man vilka som kollar? Vore trevligt med en lista, nu vet vi ju två där man lika gärna kan skita i att söka. Hur är det med Manpower?
Citera
2017-04-13, 11:50
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Fast jag personligen anser att det var misshandel och att jag också fick ta emot smällar och slag plus men viktigast av allt kanske inte var jag som inledde aggressivteten men man vill knappast sitta och prata om det på en intervju. Jag menar att om intervju gått bra och man känner sig nästan hemma att få jobbet hur ska man sköta detta lite snyggt? Att lägga ner att söka jobb är inte på kartan då viker jag ju mig för tidigare skit och då tror jag det är lätt att plocka upp biran igen. Men kanske ska sluta söka kontorsjobb och lagerjobb eller annat fysiskt? Är det någon i samma sits som vill komma med lite tips?
Snyggaste du kan göra är nog att vara så ärlig som möjligt att hoppas arbetsgivaren ser dina intentioner. Men det är fortfarande många som inte begär utdrag ur belastningsregistret. Själv har jag nog bara behövt visa det en gång vad jag kan komma ihåg.
Citera
2017-04-13, 11:58
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Anta nu att det inte var självförsvar, jag den som utförde det och jag tagit mitt straff och ångrar mitt brott. Hur går jag vidare? (på arbetsmarknaden alltså, att hitta ett jobb)
Frågar dom bara om du är med i resgistret så säger du självklart "nej". Begär dom ett urdrag så ber du att få återkomma och hör aldrig mera av dig.
Citera
2017-04-13, 12:57
Medlem
TheChains avatar
Låter korkat att ta upp det om man inte VET att de kommer kolla det. Har man ingen aning om hur de gör är nog chansen att de inte kollar det mer att hoppas på än chansen att de kommer anställa en trots domen. Beror kanske på vad man gjort också, men jag ser ingen grund till att ta upp saker som aktivt jobbar emot en på det viset - om man inte absolut måste.

Om du _vet_ att dom kommer kolla upp det är det bättre att ta upp det själv (under själva intervjun, inte efteråt.) än att vänta på att de gör det. Tror inte chanserna är så goda då men man kan försöka hantera det.

(Jag har btw inget i mitt register).
Senast redigerad av TheChain 2017-04-13 kl. 13:00.
Citera
2017-04-13, 13:08
Medlem
Citat:
Jo men hur vet man vilka som kollar? Vore trevligt med en lista, nu vet vi ju två där man lika gärna kan skita i att söka. Hur är det med Manpower?
Bemanningsföretag har i regel det som krav. Söker du direkt hos arbetsgivaren är det inte lika troligt så länge det inte någon form av säkerhetsklassad tjänst eller inom barnomsorgen. Du kan gå in på Polisens hemsida och beställa hem ett registerutdrag för att se vad som står om dig. När du behöver ett till arbetsgivaren beställer du bara ett nytt. Jag vet inte hur utdragen ser ut om man befinner sig i belastningsregistret men det finns en del trådar på Flashback om hur man öppnar breven och plockar bort själva registerutdraget utan att det syns. Har aldrig behövt förkovrat mig i ämnet så jag vet inte om de faktiskt lyckats eller om det är särskilt klokt.
Citera
2017-04-13, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Frågar dom bara om du är med i resgistret så säger du självklart "nej". Begär dom ett urdrag så ber du att få återkomma och hör aldrig mera av dig.
mmmm...får bli detta råd så slipper man skämmas eller situation blir jobbig...så får det bli i fortsättningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in