• 1
  • 2
2017-04-12, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Betalningsanmärkningen försvinner efter 3 år, inte 5 år.

Hur fungerar det här. Kan jag inte köpa något på 3 år?
Citera
2017-04-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
tack för din komentar, kommer kronofogden komma och säga "NEJ" när jag säger att jag vill ha ett hus helt enkelt?

Jag tänkte mig ett hus i skelefteå med el, vatten och internet såklart.

Kronofogden kommer inte säga något alls, men troligtvis kommer du få det problem hos banken som begär ut de uppgifterna från Kronofogden. Det är inte omöjligt att få ett lån med betalningsanmärkningar men det är inget du kan räkna med.

..men oavsett det så kommer du behöva en kontantinsats, eftersom ett bolån maximalt får medges med upp till 85% av bostadens värde. Du kommer alltså behöva redan behöva ha 15 % av vad huset kostar kontant på ditt bankkonto innan du lånar. I Skellefteå lär de billigast husen kosta ungefär en miljon, det innebär att du först måste spara ihop till cirka 150 000 kr, OCH ha en stadig inkomst.
Citera
2017-04-12, 21:15
Medlem
Citat:
Hur fungerar det här. Kan jag inte köpa något på 3 år?

Nej, men det innebär att du kommer ha svårt att få lån, köpa saker på kredit, teckna mobilabonnemang m.m Detta på grund av att de inte litar på att du kommer sköta dina betalningar, eftersom du har misskött de tidigare.
Citera
2017-04-12, 22:11
Bannlyst
okej så ni tycker jag ska betala av kronofogden på 30k innan jag ens tanken om hus i norrland?'

Jag ska betala av skiten

Hur kan jag tipsa någon som har mycket mer än han har råd att betala fogden med? ska jag säga gå gå bankrupt?
Citera
2017-04-13, 14:53
Medlem
Citat:
okej så ni tycker jag ska betala av kronofogden på 30k innan jag ens tanken om hus i norrland?'

Jag ska betala av skiten

Hur kan jag tipsa någon som har mycket mer än han har råd att betala fogden med? ska jag säga gå gå bankrupt?

Ja, det bör du definitivt göra. Det står inte på kartan att du kan köpa hus med de skulderna kvar.

30 000 är inte jättemycket om du har ett arbete och hyfsat billigt boende, se till att få ett jobb och lev snålt ett tag tills skulderna är betalda.

Du verkar ha det lite svårt att förstå en del när det gäller privatekonomi. Jag menar inget illa men du borde kanske försöka få lite stöd hos typ föräldrar eller kommunen när det gäller att sköta din vardagsekonomi och förklara saker? Får du något stöd av kommunen just nu på grund av din funktionsnedsättning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in