2017-04-11, 22:40
Medlem
Jag är anställd i Norge och har jobbat pa samma firma ett par år. Nu blev det så att jag var tvungen att vabba i några dagar. Har jag rätt till ersättning från min chef. Enligt vad han säger så har jag inte det eftersom det är några krångliga regler med att barnen är svenska. (han har inte så stor koll).
Men när jag letar på norska sidor så hittar jag inget om det. Jag hittar att man har rätt till 10 dagar men inte mer info.
Är det arbetsgivaren som betalar ut detta ?
Citera
2017-04-12, 01:54
Medlem
gb85s avatar
Var i Norge jobbar du?Menar att det är annorlunda och mer krångliga regler om man är gränsgångare.

Som helt vanlig anställd som betalar all skatt i Norge så kan du vabba bäst fan du vill och företaget ska stå för det(om det nu bara gäller några dagar). Beroende på hur pappersexercisen ser ut hos er så kanske du behöver bevisa att du har barn, t.ex via personbevis på barnet och är det mer än 3 dagars "sykt barn" så måste du fixa sjukintyg om arbetsgivaren ber om det.
Citera
2017-04-12, 06:55
Medlem
Snusovics avatar
Det låter konstigt. Jag hade en kollega som fick ut norskt barnbidrag för sina polska barn, så varför man inte skulle kunna VABa med sina svenska barn är ju obegripligt.
Citera
2017-04-12, 13:11
Medlem
Jobbar på en mindre firma så pappersexercisen är inte brutal. Jag jobbar i oslo.
Är det någon som har en länk där jag kan läsa själv?
Citera
2017-04-12, 19:17
Medlem
Miss Blues avatar
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-3
Citera
2017-04-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Blue
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-3
Tack så mycket. Nu vet jag vad som gäller. Verkade som om han bara sa något för att få slippa betala. Men det tycker jag nog han kan göra när det är första vabben på 8år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in