Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkatt
Varför är det viktigt att de ska vara 2,8-or? Bara för att de skulle bli en krona eller två billigare? Jag kan se poängen med att göra 3,5-or och alkoholfria, men jag vet inte vad som skulle motivera ett bryggeri att göra en 2,8. Jag har sett två-tre stycken (bl.a. en från Pang Pang bryggeri, har jag för mig) men ingendera stack ut som särskilt minnesvärd (uppenbarligen, eftersom jag har glömt vad de hette).
Menar du på allvar att 13,50 kr är "aningen dyrt"? Det är humlen som kostar när man gör öl, och det är inte särskilt underligt att ipa blir dyrare att framställa än blasklager, oavsett skattesats.
Poängen med en 2,8 är att det ska vara mesta kulinariska njutning för minsta peng. På 3,5orna kostar skatten och på de alkoholfria kostar det att ta bort spriten.
Jag blir inte otörstig på en 33:a och 30:- bara för måltidsdrycken synes en aning magstarkt när exempelvis en pyttipanna med rödbetor kostar 10:- att svänga ihop.
OK att det kostar extra med humle men måste det verkligen kosta tredubbelt per liter jämfört med ett högklassigt 2,8 bordsöl som exempelvis Falcon Bayerskt?
Jag är verkligen förtjust i IPA-stilen och skulle definitivt kunna tänka mig att lägga på några kronor för att få exempelvis en Falcon IPA 2,8.
Alkoholen är naturligtvis ointressant eller till och med en negativ faktor efter som det ska vara en måltidsdryck som ska kunna förtäras på en vanlig vardag.