Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 17:09
Medlem
Hallojsan, vet någon om det behövs kaliumperklorat till falsh powder eller om det kan bytas om mot tex kaliumnitrat? hade inte tänkt göra eller så då man vill behålla fingrar mm
Citera
2017-04-10, 17:49
Medlem
PettaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmeboi420
Hallojsan, vet någon om det behövs kaliumperklorat till falsh powder eller om det kan bytas om mot tex kaliumnitrat? hade inte tänkt göra eller så då man vill behålla fingrar mm
Varför undrar du då
Citera
2017-04-13, 12:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Du kan byta ut kaliumperklorat till många andra oxidationsmedel. Just flashpulver på aluminium och KClO4 var populärt för att det var förhållandevis billigt, enkelt och effektivt.

Någon specifik kan, och tänker, jag inte nämna så här på rak arm.
Skumma åtminstone genom gymnasiekurserna i kemi så du har koll på vad det är du gör, annars kan vilken tomte som helst komma med ett recept som snor dina fingrar om du råkar titta för argt.

Börja med svartkrut, det räcker till hemmapul och är relativt säkert. Billigt också.
Ett bra krut är dessutom mer än en vetenskap, det är en konst att granulera det bra.
Citera
2017-05-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PettaX
Varför undrar du då
Jag har tagit reda på hur man bygger en skitig, primitiv atombomb, och skulle kunna bygga både en elmotor både med och utan permanentmagneter, samt ett flertal olika sorters förbränningsmotorer, och ångmaskiner. Jag har aldrig byggt någon, och kommer aldrig bygga någon, men det var intressant, jag var nyfiken, och jag hade tid över...

Mer on topic...
Citat:
Ursprungligen postat av hemmeboi420
Flash, på KNO3, går. Det är inte bara att byta ut KClO4 mot KNO3, man använder som regel lite svavel utöver aluminium, eller, bara magnalium, eftersom KNO3 inte är lika reaktivt som KClO4.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Börja med svartkrut, det räcker till hemmapul och är relativt säkert. Billigt också.
Ett bra krut är dessutom mer än en vetenskap, det är en konst att granulera det bra.
Jag gillar tipset på svartkrut. Om det bara är smällare man är ute efter, så kan en ordentlig pappersinneslutning, och kornat BP ge en mer än godtagbar effekt. Och för att man ska lära sig vara försiktig, så kan redan 5-10 gram i inneslutning förstöra kroppsdelar. Den risken gör att man håller sig lite mer vaken när man grejar.
Jag föredrar dock just kornat över granulerat, men det kräver mer utrustning.
B!
Citera
2017-06-03, 21:13
Medlem
DocXs avatar
Jag har gjort mycket bra flashpulver på en mix av kaliumnitrat, aluminiumpulver och svavel i proprtionerna 5-3-2. Naturligtvis med extremt fint pulver av alla tre ämnena.

Men med tanke på att det är det första som kommer upp om man googlar "flash powder potassium nitrate" så kan jag ju undra om du överhuvudtaget letade innan du frågade?
Citera
2017-06-03, 21:28
Avstängd
Frawjons avatar
De flesta verkar inte orka googla utan bara frågar här. Nåja.

Torkat, finmalet strontiumnitrat 55
Magnesium<63µm 45

och

Torkat, finmalet strontiumnitrat 59
Borsyra 1
German Black aluminium 40

är två bra recept.

Strontiumnitrat är ogiftigt och bättre än kaliumnitrat genom sin högre densitet. Det måste dock köpas torkat eller torkas vid 300 grader på en plåt i en ugn, då det är hygroskopiskt. Färdigt BLP används så snart som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in