Citat:
Ursprungligen postat av
PettaX
Varför undrar du då

Jag har tagit reda på hur man bygger en skitig, primitiv atombomb, och skulle kunna bygga både en elmotor både med och utan permanentmagneter, samt ett flertal olika sorters förbränningsmotorer, och ångmaskiner. Jag har aldrig byggt någon, och kommer aldrig bygga någon, men det var intressant, jag var nyfiken, och jag hade tid över...
Mer on topic...
Citat:
Ursprungligen postat av
hemmeboi420
Hallojsan, vet någon om det behövs kaliumperklorat till falsh powder eller om det kan bytas om mot tex kaliumnitrat? hade inte tänkt göra eller så då man vill behålla fingrar mm

Flash, på KNO3, går. Det är inte bara att byta ut KClO4 mot KNO3, man använder som regel lite svavel utöver aluminium, eller, bara magnalium, eftersom KNO3 inte är lika reaktivt som KClO4.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Börja med svartkrut, det räcker till hemmapul och är relativt säkert. Billigt också.
Ett bra krut är dessutom mer än en vetenskap, det är en konst att granulera det bra.
Jag gillar tipset på svartkrut. Om det bara är smällare man är ute efter, så kan en ordentlig pappersinneslutning, och kornat BP ge en mer än godtagbar effekt. Och för att man ska lära sig vara försiktig, så kan redan 5-10 gram i inneslutning förstöra kroppsdelar. Den risken gör att man håller sig lite mer vaken när man grejar.
Jag föredrar dock just kornat över granulerat, men det kräver mer utrustning.
B!