Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 13:51
  #1
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder, så skulle jag behöva allt grundinformation kring PHP. Allt vad det nu kan vara, vad syftet är med det etc...

Skulle någon kunna hjälpa mig med det?
Citera
2017-04-10, 13:57
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyManP
Hej!


Jobbig läxa eller?

Google och Wikipedia är en god början.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-04-10 kl. 14:05.
Citera
2017-04-10, 14:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyManP
Hej!

Som rubriken lyder, så skulle jag behöva allt grundinformation kring PHP. Allt vad det nu kan vara, vad syftet är med det etc...

Skulle någon kunna hjälpa mig med det?
Hur långt har du kommit själv? Det är ju onödigt om vi fyller i med helt uppenbara saker.

Eftersom du är nybörjare inom PHP (och inte helt oerfaren och vill börja använda PHP) så har du redan skrivit lite kod och gjort en hello world så att du ser att din miljö fungerar.

Här är svaret på alla dina frågor:
http://php.net/manual/en/intro-whatis.php
När du läst det och följt länkarna och gått igenom introduktionsövningarna så återkom med mer konkreta frågor.
Citera
2017-04-10, 14:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hur långt har du kommit själv? Det är ju onödigt om vi fyller i med helt uppenbara saker.

Eftersom du är nybörjare inom PHP (och inte helt oerfaren och vill börja använda PHP) så har du redan skrivit lite kod och gjort en hello world så att du ser att din miljö fungerar.

Här är svaret på alla dina frågor:
http://php.net/manual/en/intro-whatis.php
När du läst det och följt länkarna och gått igenom introduktionsövningarna så återkom med mer konkreta frågor.


Tack för alla svar.

Jag har typ kommit så långt att jag använder mig av XAMPP. Det enda jag kan idag är html och vill nu ge mig in på php och mysql.
Citera
2017-04-10, 21:02
  #5
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyManP
Tack för alla svar.

Jag har typ kommit så långt att jag använder mig av XAMPP. Det enda jag kan idag är html och vill nu ge mig in på php och mysql.

Eftersom du har XAMPP igång så föreslår jag att du letar på ett projekt som använder PHP och MySQL, laddar ner det och testar.
Här, t.ex. finns många exempel:

http://www.hotscripts.com/category/s...ipts-programs/

Jag hittade ett mycket enkelt skript (två filer) som kanske kan vara en första test?

calculator.php

Kod:
<?
if (($_POST[val1] == "") || ($_POST[val2] == "") || ($_POST[calc] == "")) {
    
header("Location: calculater_form1.html");
    exit;
}
    if (
$_POST[calc] == "add") {
     
$result $_POST[val1] + $_POST[val2];
    } else if (
$_POST[calc] == "subtract") {
     
$result $_POST[val1] - $_POST[val2];
    } else if (
$_POST[calc] == "multiply") {
     
$result $_POST[val1] * $_POST[val2];
    } else if (
$_POST[calc] == "divide") {
     
$result $_POST[val1] / $_POST[val2];

}
?>
    
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>New Page 3</title>
</head>

<body>
<? echo "$result"?>
</body>

</html>

calculater_form1.html

Kod:
<html>

<
head>
<
meta http-equiv="Content-Language" content="en-us">
<
meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<
title>Value 1</title>
</
head>

<
body>

<
form method="POST" action="calculate.php">
    
    <
p align="center">Value 1:<input type="text" name="val1" size="20"><br>
&
nbsp;</p>
    <
p align="center"><input type="radio" value="add" name="calc" checked>Add<br>
    <
input type="radio" value="subtract" name="calc">Subtract<br>
    <
input type="radio" value="multiply" name="calc">Multiply<br>
    <
input type="radio" value="divide" name="calc">Divide</p>
    <
p align="center">Value 2:<input type="text" name="val2" size="20"></p>
    <
p align="center"><input type="submit" value="Calculate" name="B1"></p>
</
form>
<
p align="center">
<
A HREF="http://www.nafwa.org" target="_blank" title="NAFWA.org">Powered By The Nutrition and Food Web Archive</A>
</
p>
</
body>

</
html
Citera
2017-04-11, 07:44
  #6
Medlem
lasternassummas avatar
Förra exemplet (som jag hittade på hotscript.com) var inte så bra som ett första minimalt exempel.
Här är ett enklare:

helloworld.php

Kod:
<?php
echo "Hello World!<br>";
?>

Citera
2017-04-24, 00:26
  #7
Medlem
Ett tips från mig vore att kolla på andras kod och försöka förstå vad som händer

Kolla på denna kod till exempel
Kod:
{
"rows":
<?php
$con = new mysqli("127.0.0.1", "användarnamn", "lösenord", "databasnamn");

$query = "SELECT * FROM tabell";

$rows = array();

if ($result = $con->query($query)){
        while($row = $result->fetch_array(MYSQL_ASSOC)){
                $events[] = $row;
        }
        echo json_encode($rows);
}
$con->close();
?>
}

Denna kodsnutt ansluter till en databas på localhost och returnerar alla rader i json-format.

hur jag lärde mig php var att jag startade ett projekt och sedan frågade mig fram i olika forum, googlade etc.
Citera
2017-04-25, 20:04
  #8
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Inom webbutveckling används PHP mycket för att kommunicera med en databas hämta värden därifrån och stoppa in i HTML. Det finns många tutorials på Youtube t.ex.
Citera
2017-04-25, 20:26
  #9
Medlem
Flashback kan nog funka bra, saken är att du inte verkar förstå vad koden gör. Därför borde du läsa mer i dokumentationen. Är det en skoluppgift så lär du ha sovit bort lektionerna.

Det finns hjälpmedel överallt, google är alltid din vän, men php.net bör vara din bästa källa!

Meningslöst att posta kod när personen är helt ny!

Edit: Steget från HTML till PHP är relativt stort då PHP är serverside och HTML är clientside.
Kan du CSS? JavaScript? Om inte, börja där, du kommer koppla PHP bättre om du har lite grundkunskaper i iaf JavaScript.
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2017-04-25 kl. 20:36.
Citera
2017-04-28, 20:34
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Det bästa är väl först nu att läsa någon bok PHP for dummies och sedan bara börja testa. Utifrån då nu att gå efter uppgifter som man nu kan söka på nätet eller då att skapa sig sin egen uppgift. Enklaste är väl då att skapa en enkel kalkylator, få den att fungera sedan utöka allt eftersom. Det primära där att nu lägga till saker som du vill att programmet ska göra som för en kalkylator fungera med om man skriver 1 + 1 så blir det lika med 3, eller att du nu vill spara alla uträkningar i en databas, ta hjälp av Ajax så uträkningen sker utan omladdning av sidan etc. Alltså styra programmet och hitta på saker som nu kan göra och då lära sig om man nu gör just detta. Där är som sagt forum som detta till bra hjälp inte då att behöva ställa frågor då det mesta faktiskt redan finns beskrivit utan att bara söka här, på google och på forum som phpportalen.net. Sedan försök misslyckas, försök igen misslyckas osv till då koden faktiskt funkar. Där vara noga med att notera felmeddelanden man får då utifrån just dessa nörda sig till vad man nu gjorde fel just där.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-04-28 kl. 20:38.
Citera
2017-04-28, 21:17
  #11
Moderator
Siegfrids avatar
Lär dig unit testing och testdriven utveckling. Enda sättet att få fram kod som faktiskt blir användbar och pålitlig.
Plus att du lär dig massor.
Citera
2017-05-20, 17:32
  #12
Medlem
sinewaves avatar
Learn by doing.

1. Hitta ett problem att lösa
2. Lös problemet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback