2017-07-08, 15:29
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan det vara för att skånskan är en blandning mellan jyländska/Danska och svenska?

Har man lätt för danska så har man extremt lätt för skånska då skånskan är en gammal dansk dialekt.

Det vet jag inte. Jag förstår Skånska riktigt bra och har absolut inga problem med Skånska. Men däremot Danska har jag mycket problem med. Inte Danska som språk, utan Danskarnas sätt att presentera sina ord. Dem är otroligt slarviga och dem rättar inte till sig heller. Danska språket har ändrats så mycket att en Dansk från Köpenhamn har mycket svårt att förstå en Dansk vid Tyska gränsen.

Jag skyller inte på denna "potatis" som det kallas. Jag skyller på slappheten.
Skåningar är likadana.

Finns en Skåning som heter "The Swedish Lad" på Youtube. Han åker runt Europa och skämmer ut Svenskan med en grötig Svenska, kallad Skånska. Han intervjuar personer och då ska dessa personer imitera Svenska och han ska imitera deras språk. Skåningen klarar av att imiterar andras språk, men övriga klarar inte imitera "Svenskan". Nackdelen med "The Swedish Lad" är att han berättar inte att han är själv sämst på att tala ren Svenska.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-07-08 kl. 15:32.
Citera
2017-07-08, 16:34
Medlem
Pgrafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Uppfödd i Norrland och har vant mig med Gammelsvenska.

Gammelsvenska? Vafan, är du född på 1500-talet, eller? Du är väl en sån där nysvensk som försöker vara duktig i svenska språket, fast du har ingen aning om vad du pysslar med.
Citera
2017-07-08, 16:36
Bannlyst
Det är många som driver med det svenska språket. Som tidigare sagts.

Enda internationella uppmärksamheten som Finland i nutid fick var att Conan O'Brian tyckte sig vara lik Tarja Halonen, och åkte dit.

Han gjort narr av ditt fädernesland. Samtidigt som ni jämt åker på stryk i idrott. Ja det går int så braa för Finland.

:-)

- - -

Å andra sidan gillar jag ju finländare! Deras kärva sätt och öppna sinne när man sätter sig i saunan och piskar varandra med björkris för blodomloppets skull.

Det kan bero på att jag egentligen inte ser någon skillnad på en finlandssvensk och en etnisk svensk. Kulturen är densamma, men vi talar lite med olika dialekt.

Jag råkar veta att Finland är mer formellt än i Sverige. Man har mer hierarkier inom företag och titulerar sin högre chef.

Det är ingen kritik.
Senast redigerad av Nassegorang 2017-07-08 kl. 16:44.
Citera
2017-07-08, 17:06
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pgrafen
Gammelsvenska? Vafan, är du född på 1500-talet, eller? Du är väl en sån där nysvensk som försöker vara duktig i svenska språket, fast du har ingen aning om vad du pysslar med.

Finns inga nysvenskar. Det heter invandrare.

I Norrland lever många gammelsvenska ord kvar. Dörr'n sitället för dörren.
Citera
2017-07-08, 17:14
Medlem
Pgrafens avatar
Citat:
Finns inga nysvenskar. Det heter invandrare.

I Norrland lever många gammelsvenska ord kvar. Dörr'n sitället för dörren.

När folk frågar vad du har för dialekt, säger du "gammelsvenska" då....eller norrländska? Nu är jag inte sarkastisk, bara nyfiken.
Citera
2017-07-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan det vara för att skånskan är en blandning mellan jyländska/Danska och svenska?

Har man lätt för danska så har man extremt lätt för skånska då skånskan är en gammal dansk dialekt.

Varför skulle skånska vara likt dialekten i den del av DK som är längst från Skåne? Skånska liknar bornholmska samt en del - numera så gott som utdöda - dialekter längs Själlands Öresundskust, bla Dragör-dialekt.

Här har ni förresten en svensk karaktär från ett danskt barnprogram - Danse Staffan. Sammanfattar både i språk och framtoning hur danskar - och en del andra nordeuropéer - uppfattar svenskar:

https://m.youtube.com/watch?v=Yn9qBmMRHUU
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2017-07-08 kl. 23:37.
Citera
2017-07-09, 08:35
Medlem
Citat:
T.ex. om en Norrman säger "Hej" så säger Svensken "Heeeej"?
Alltså kan man säga att Svenskan är ett mer långsammare språk än Norskan?

Precis, det är så de driver med oss.
Citera
2017-07-09, 10:38
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Precis, det är så de driver med oss.

Det var det sämsta drivandet. Det är som att säga "Haha. Vilket lustigt språk Svenskan är. Dem talar långsamt och rent".
Citera
2017-07-09, 10:57
Bannlyst
Nu taggar vi ner lite.

Finlandssvenska kan låta lite ålderdomligt ibland, beroende på att vi ägde den delen av världen, innan Karl den 12:e gick ut i ett krig för mycket.

- - -

Man kan lära sig mycket av små grupper av folk, i fjärran länder som velat behålla sin nationella särart. Dom använder ofta ålderdomliga uttryck och seder som sedan länge är bortglömda i fäderneslandet. Just finlandssvenska är väl ett språk som tyvärr är på avtagande. Vilket jag tycker är lite synd.

. . .

Citat:
Ursprungligen postat av Pgrafen
Citera
2017-07-11, 23:44
Medlem
farbror Svens avatar
Inte driva med svenskan? Gamla Lödder hade ju Ingrid Svenson:

https://www.youtube.com/watch?v=XfO7R2R6uCA

https://www.youtube.com/watch?v=k3_CtiYHTgw
Senast redigerad av farbror Sven 2017-07-11 kl. 23:47.
Citera
2017-07-12, 15:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Om man tittar på Youtube verkar det som att de flesta utlänningar tycker att sjungen svenska är väldigt vacker. Man ser väldigt ofta kommentaren: "This song sounds so much better in Swedish" om det gäller sånger som finns på flera språk, t.ex. Tryggare kan ingen vara. Ett skäl till att svenskan låter så vacker är att den stora mängden a:n får den att låta ren.

Överhuvudtaget våra många öppna och mörka vokaler tror jag. Vi uttalar mer tydligt. I andra språk har de vokalljuden närmare varann i munnen, så det blir inte lika stor skillnad på dem. Alltsammans blir som en jämntjock gröt.
Citera
2017-07-12, 15:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Svenskarnas engelskkunskaper drivs i Inte aktuellt.

https://youtu.be/iS2N1mBsEdM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in