Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Kan det vara för att skånskan är en blandning mellan jyländska/Danska och svenska?
Har man lätt för danska så har man extremt lätt för skånska då skånskan är en gammal dansk dialekt.
Det vet jag inte. Jag förstår Skånska riktigt bra och har absolut inga problem med Skånska. Men däremot Danska har jag mycket problem med. Inte Danska som språk, utan Danskarnas sätt att presentera sina ord. Dem är otroligt slarviga och dem rättar inte till sig heller. Danska språket har ändrats så mycket att en Dansk från Köpenhamn har mycket svårt att förstå en Dansk vid Tyska gränsen.
Jag skyller inte på denna "potatis" som det kallas. Jag skyller på slappheten.
Skåningar är likadana.
Finns en Skåning som heter "The Swedish Lad" på Youtube. Han åker runt Europa och skämmer ut Svenskan med en grötig Svenska, kallad Skånska. Han intervjuar personer och då ska dessa personer imitera Svenska och han ska imitera deras språk. Skåningen klarar av att imiterar andras språk, men övriga klarar inte imitera "Svenskan". Nackdelen med "The Swedish Lad" är att han berättar inte att han är själv sämst på att tala ren Svenska.