Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-09, 21:27
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag har aldrig riktigt förstått varför väldigt få eller knappt någon driver med Svenska och Engelska språket. Danska språket brukar väldigt många göra sig lustiga över. Dem hävdar att Danska språket är som att prata med en potatis i munnen.

När det kommer till Norska språket så brukar folk verkligen prata som en robot och hoppa med rösten. Egentligen talar inte alla norrmän så, men det är bara en liten del som talar så. Folk brukar låta jätte glada och optimistiska när dem svär på Norska.

När det kommer till Finska språket så är det oftast "Hääkela pekeläää heääelää pekekkeä PERKELLEÄÄÖÖ" och man pratar om koskenkorva och fylla.

Ryska, Tyska, Kinesiska, Arabiska, Franska, Japanska, Indiska, Spanska, Italienska med mera gör sig folk lustiga över. Men just Svenska och Engelska lämnas alltid orörd i många fall. Varför är det så?

Svenskar och Norrmän brukar oftast göra sig lustiga över Danska språket och Danskar och Svenskar brukar göra sig lustig över det Norska språket. Men varken Danskar eller Norrmän gör sig lustiga över Svenska språket.

Kan det vara så att Svenska är så pass neutrala toner och svagt uttal så det inte drar åt sig någon uppmärksamhet?
Citera
2017-04-09, 21:34
  #2
Medlem
mytologis avatar
Jag vet inte men spontant tänker jag att det kanske är för att vi är just svenskar och inte märker det.
Ingen har liksom skojat om det framför oss?
Citera
2017-04-09, 21:37
  #3
Medlem
Frawjons avatar
Mupparna och Polandball driver ofta med svenska. Esaias Tegnér skrev en dikt om olika språk, där han hånar engelskan för att den låter så vek:

Språk för de stammande gjort, vart ord är ett embryon hos dig,
En hälft stöter du fram, en hälft sväljer du ner.
Allt i ditt fädernesland med ångmaskiner bedrives;
Käraste, skaffa dig snart en för din tunga också!
Citera
2017-04-09, 21:48
  #4
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Mupparna och Polandball driver ofta med svenska.

https://www.youtube.com/watch?v=5_WnxqF9b7A
Citera
2017-04-09, 22:09
  #5
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Jag vet inte men spontant tänker jag att det kanske är för att vi är just svenskar och inte märker det.
Ingen har liksom skojat om det framför oss?

Jag har hört att Danskar brukar dra ut på orden, dvs tala mer tydligt (enligt oss) när dem ska imitera Svenska.

Takk blir Taaaaakk. Hej blir Heeeeej.

Fast det är bara en gång jag har hört det.
Citera
2017-04-09, 22:13
  #6
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
https://www.youtube.com/watch?v=5_WnxqF9b7A

Fast det där stämmer inte. Swedish Chef är känd just på sin karaktär och inte språk. Slänga mat och köksutrustning runt om kring sig är typiskt Swedish Chef.
Citera
2017-04-09, 22:42
  #7
Medlem
Det räcker väl med att en majoritet svenskar stavar som krattor och särskriver? Behövs det mer att göra sig lustig över?
Citera
2017-04-09, 23:04
  #8
Medlem
Family Guy , Swedish baker(?) "have som doooooooooouugh"
Citera
2017-04-10, 07:10
  #9
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuzemage
Family Guy , Swedish baker(?) "have som doooooooooouugh"

Det är ett exempel som har relevans.
Citera
2017-04-10, 12:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kan det vara så att Svenska är så pass neutrala toner och svagt uttal så det inte drar åt sig någon uppmärksamhet?

Neutrala toner? Har du någonsin hört andra germanska språk? Skulle nog säga att svenska och norska är bland de germanska språk som sticker ut mest när det gäller språkmelodi. Medan tyska, engelska, holländska och danska är rätt platta åker svenska bergochdalbana i tonläget. Och det är ju rejält tacksamt att driva med.

Hör ofta danskar driva med svenska. Brukar handla om att svaja hysteriskt i tonläget, dra ut extremt på vissa vokaler och slänga in lite typiska svenska förstärkningsord som "jätte-" eller "himla". Det är då stockholmska de driver med, eftersom det i allmänhet bara är det (genom media) och skånska de känner till (och skånska verkar de flesta bara tycka är fult, men inte komiskt).

"Jag vill ha en roooosa kooofta. Det är så jättehiiimla fint!"

Britter som driver med svenska brukar lite som... schweizare. De tar lite ord som låter sådär lagom germanska och ger dem samma melodibehandling som danskarna gör. Och så slänger de in mer ABBA, Ingmar Bergman och IKEA eftersom de inte riktigt har lika bra referenser till Sverige som skandinaver har. Danskarna tycker liksom inte det behövs.

Driver norrmän med svenska? Och isåfall, vad gör de sig lustiga över?
__________________
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2017-04-10 kl. 12:52.
Citera
2017-04-10, 12:55
  #11
Medlem
Frawjons avatar
Om man tittar på Youtube verkar det som att de flesta utlänningar tycker att sjungen svenska är väldigt vacker. Man ser väldigt ofta kommentaren: "This song sounds so much better in Swedish" om det gäller sånger som finns på flera språk, t.ex. Tryggare kan ingen vara. Ett skäl till att svenskan låter så vacker är att den stora mängden a:n får den att låta ren.
Citera
2017-04-10, 21:22
  #12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Neutrala toner? Har du någonsin hört andra germanska språk? Skulle nog säga att svenska och norska är bland de germanska språk som sticker ut mest när det gäller språkmelodi. Medan tyska, engelska, holländska och danska är rätt platta åker svenska bergochdalbana i tonläget. Och det är ju rejält tacksamt att driva med.

Hör ofta danskar driva med svenska. Brukar handla om att svaja hysteriskt i tonläget, dra ut extremt på vissa vokaler och slänga in lite typiska svenska förstärkningsord som "jätte-" eller "himla". Det är då stockholmska de driver med, eftersom det i allmänhet bara är det (genom media) och skånska de känner till (och skånska verkar de flesta bara tycka är fult, men inte komiskt).

"Jag vill ha en roooosa kooofta. Det är så jättehiiimla fint!"

Britter som driver med svenska brukar lite som... schweizare. De tar lite ord som låter sådär lagom germanska och ger dem samma melodibehandling som danskarna gör. Och så slänger de in mer ABBA, Ingmar Bergman och IKEA eftersom de inte riktigt har lika bra referenser till Sverige som skandinaver har. Danskarna tycker liksom inte det behövs.

Driver norrmän med svenska? Och isåfall, vad gör de sig lustiga över?

Visa när Danskarna driver med Svenska språket. Mycket intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback