2017-04-08, 22:30
Medlem
Jag råkar ha en viss fallenhet för matematik och har även ett svagt intresse för ämnet. Har länge haft svårt att bestämma mig vad jag ska studera och nu börjar åldern komma ikapp och känner att det börjar bli dags att starta igång.

Eftersom jag har så svårt att bestämma mig för vad jag ska studera så har jag landat på att jag bör studera något program som innehåller matematik och varför inte ett renodlat matematikprogram.

Fyra frågor som jag skulle uppskatta svar på:
a) Spelar det egentligen någon roll vilken skola jag läser en kandidat i matematik? Har som hastigast kollat igenom kursutbudet på olika skolor och min uppfattning är att alla skolor nästan läser samma ämnen
b) Därför vore det bekvämast för min del att läsa en kandidat i matematik i Växjö, på Linnéuniversitetet. Någon som har erfarenheter av matematikerprogrammet från Linnéuniversitetet?
c) Visst är jag behörig för aktuarieprogrammet i Stockholm efter avslutad matematikerutbildning i Växjö?
d) Jag vill inte jobba med programmering. Bör jag då bäst söka annan utbildning, eller finns det yrken som en utbildad matematiker kan arbeta inom som inte innehåller programmering av olika slag? T.ex. statistiker, inte sysslar de med programmering?

Tackar ödmjukast för alla svar.
Citera
2017-04-08, 23:10
Medlem
Alla vetenskapliga eller tekniska utbildningar innehåller någon form av programmering, speciellt matematik. Matematiska statistik är i princip bara programmering eftersom att det är datorer som räknar alla enorma matriser som behöver räknas ut. Kollar du på ett masterprogram i matematisk statistik t ex så kan du se att där är många laborationer inom programmering där man använder språket R oftast. Programmering kommer du inte ifrån inom naturvetenskapen.
Citera
2017-04-08, 23:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Jag råkar ha en viss fallenhet för matematik och har även ett svagt intresse för ämnet. Har länge haft svårt att bestämma mig vad jag ska studera och nu börjar åldern komma ikapp och känner att det börjar bli dags att starta igång.

Eftersom jag har så svårt att bestämma mig för vad jag ska studera så har jag landat på att jag bör studera något program som innehåller matematik och varför inte ett renodlat matematikprogram.

Fyra frågor som jag skulle uppskatta svar på:
a) Spelar det egentligen någon roll vilken skola jag läser en kandidat i matematik? Har som hastigast kollat igenom kursutbudet på olika skolor och min uppfattning är att alla skolor nästan läser samma ämnen
b) Därför vore det bekvämast för min del att läsa en kandidat i matematik i Växjö, på Linnéuniversitetet. Någon som har erfarenheter av matematikerprogrammet från Linnéuniversitetet?
c) Visst är jag behörig för aktuarieprogrammet i Stockholm efter avslutad matematikerutbildning i Växjö?
d) Jag vill inte jobba med programmering. Bör jag då bäst söka annan utbildning, eller finns det yrken som en utbildad matematiker kan arbeta inom som inte innehåller programmering av olika slag? T.ex. statistiker, inte sysslar de med programmering?

Tackar ödmjukast för alla svar.

Svar på c): Du behöver i första hand säkerställa att du har tillräckligt många poäng i matematisk statistik för att vara behörig till det programmet. För att vara behörig till kurser i matematisk statistik kommer du generellt att behöva läsa en del "rena" mattekurser också, och det krävs ett visst antal sådana högskolepoäng också för att vara behörig att arbeta som aktuarie (och i synnerhet om du ska kunna bli diplomerad).

Svar på d): Du kommer med all sannolikhet att behöva befatta dig med minst ett av SAS, R, SPSS, Stata eller annan liknande statistisk programvara. Dessa kan i mångt och mycket liknas vid programmering, även om du generellt inte behöver ägna dig åt mer "rena" datorvetenskapliga saker som att bygga klasser eller större rutiner i mjukvara. Att arbete med statistik kommer att vara starkt datorbundet i största allmänhet utgår jag från att du redan insåg.
Citera
2017-04-09, 00:44
Medlem
Fantastiskt att du har en fallenhet och vill studera matematik. Du kommer vara eftertraktad på arbetsmarknaden, för tyvärr är det inte så många som har den förmågan och det intresset.

Min pappa är själv utbildad matematiker och vet med garanti att han inte har gjort någon som helst programmering what so ever. Han har jobbat på universitetet, på företag och som konsult. Så det finns absolut jobb att hitta med din utbildning där du slipper det. Men det beror lite på vad du är ute efter. Är det statistiker du vill jobba som kan jag tänka mig att du måste använda olika slags program.

Om det inte skiljer sig något avsevärt så ta skolan som passar och som du tycker verkar bra.
Citera
2017-04-09, 22:15
Medlem
Precis som första personen svarade så kommer du inte komma undan "programmeringen" under utbildningen dessvärre. Men de kommer inte vara något utav de som kan anses som stereotypisk programmering alltså typ Java eller C++ (vad nu allt sånt heter) utan mest vara avancerade datorprogram som kan liknas med "riktigt avancerade miniräknare" som exekveras i någon form likt programmering men då skulle väl jag säga att 75% av kunskapen (beror väl på från program till program) kommer ligga i själva matematiken och inte "programmeringsspråket" i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in