2017-04-08, 17:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
I Island och Färöarna lär man sig Danska, dock med ett mer Svenskt uttal, inte Köbenhavndanska som vi normalt tolkar som riksdanska.

Kan man Danska och Svenska så har man fått Norska på köpet - både uttal och skrift då Svenskans uttal är mycket likt Norskans uttal (Vi uttalar busstasjon, precis som norrmännen skriver, men Danskarna uttalar Bosstation men stavar exakt som oss) och ibland skrift. Norrmännen uttalar diskusjon som uttalar precis som Svenskans uttalar diskussion, men stavas som Danskans diskussion som uttalas diskotion.

Alltså borde Svenska vara ett språk som ligger mitt i mellan när det kommer till Danska och Norska, än fast Norrmännen brukar hävda att dem är centrum i Skandinavien, både geografiskt och språkligt.

Så vad tror ni? Danska ska ju också vara lätt för en Svensk att lära sig har jag hört - mycket lätt. Man behöver endast kunna ett fåtal ord och dessutom lära sig den Danska frekvensen. Språkligt så är vi exakt det samma i grunden. grammatiken ska vara identisk, mer än Norskans.

Tyvärr så försöker jag hitta distanskurser och jag tror det få bli gymnasiala kurser med tanke på att kursutbudet är fler och troligtvis bättre upplägg pedagogiskt.

Är det någon som kan Danska och kan berätta lite om sig själv och deras upplevelse?

Detta är jobbrelaterat.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-04-08 kl. 17:19.
Citera
2017-04-08, 19:30
Medlem
studioxswes avatar
Min erfarenhet:

Stockholmare förstår inte Skåningar
Skåningar förstår Danskar
Danskar förstår inte Svenskar
Svenskar förstår Norrmän ganska bra
Norrmän förstår Svenskar ganska bra
Danskar och Norrmän förstår varandra

Så om du kan lära dig danska eller norska, spelar nog ingen roll.
Citera
2017-04-08, 19:32
Medlem
Jag kan Danska. Vad är din fråga exakt?
Citera
2017-04-08, 19:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Min erfarenhet:

Stockholmare förstår inte Skåningar
Skåningar förstår Danskar
Danskar förstår inte Svenskar
Svenskar förstår Norrmän ganska bra
Norrmän förstår Svenskar ganska bra
Danskar och Norrmän förstår varandra

Så om du kan lära dig danska eller norska, spelar nog ingen roll.

Dålig erfarenhet! Norrmän förstår inte Danskar och Danskar förstår inte Norrmän. Tro mig, jag har frågat.
Den enda gången man förstår Danska är när man lär sig den Danska frekvensen.

Som jag vet så förstår Svenskar bättre Danskar än Danskar förstår Svenskar för att Svenskar är vana vid dialekt. Danmark har mycket få dialekter då deras land är väldigt litet.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-04-08 kl. 20:01.
Citera
2017-04-08, 20:00
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Jag kan Danska. Vad är din fråga exakt?

Frågor till dig:

1. Svårt enligt dig?
2. Värt enligt dig?
3. Efter man kan Danska - hur ska man prata Svenska så både Svenskar och Danskar kan förstå? Jag talar om en sorts skandinaviska.

Mitt mål är att lära sig Danska och hitta det skandinaviska språket. Finns en på mitt jobb som är Dansk och han talar Danska som en Dansk och Svensk kan förstå.
Citera
2017-04-08, 20:10
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dålig erfarenhet! Norrmän förstår inte Danskar och Danskar förstår inte Norrmän. Tro mig, jag har frågat.

Hur menar du frågat? Har du frågat alla danskar och norrmän?

Jag har arbetat både i Danmark och Norge (Även Finland) i nästan 20 år så jag baserat det jag skrivit på egen erfarenhet, säger dock inte att det finns avvikelser.
Citera
2017-04-08, 20:11
Medlem
Jag är uppvuxen i Danmark och har därför språket gratis. Jag har ingen aning om vilka råd jag ska ge dig

Flytta till Köpenhamn i ½ år och studera fenomenet på plats?

Danskar i Sverige pratar en intressant dialekt - en slags parodi svenska som de tror svenskar förstår bättre.

Alla i Öresundsområdet är bekant med problemet.. I Danmark skattar man åt danska som försöker tala svenska...

https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
Senast redigerad av Grobil 2017-04-08 kl. 20:17.
Citera
2017-04-08, 20:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Hur menar du frågat? Har du frågat alla danskar och norrmän?

Jag har arbetat både i Danmark och Norge (Även Finland) i nästan 20 år så jag baserat det jag skrivit på egen erfarenhet, säger dock inte att det finns avvikelser.

Både Danskar och Norrmän över IRC. Danskar har mycket svårt att förstå Svenska och Svenskar har svårt att förstå Danska. Så kan man säga. 50% av Danmark kan inte skilja mellan Norska och Svenska.

Att Danskar ska förstå Norska mycket bra har med att då kan dessa Danskar redan Norska. Danskar och Norrmän har olika vokalsystem medan Svenskar och Norrmän har samma vokalsystem.
Citera
2017-04-08, 20:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Jag är uppvuxen i Danmark och har därför språket gratis. Jag har ingen aning om vilka råd jag ska ge dig

Flytta till Köpenhamn i ½ år och studera fenomenet på plats?

Danskar i Sverige pratar en intressant dialekt - en slags parodi svenska som de tror svenskar förstår bättre.

Alla i Öresundsområdet är bekant med problemet.. I Danmark skattar man åt danska som försöker tala svenska...

https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Om man skulle prata Svenska exakt som det skrivs.

Gör
Gjort
Köpa
Kemi
Kina
Sjö
Giver
Busstation

Skulle Danskarna förstå bättre då?
Citera
2017-04-08, 20:31
Medlem
ulams avatar
Jag kan inte tala danska, men jag har för allmänbildningens skull försökt förbättra min förståelse för vårt grannspråk. Min erfarenhet är att man som svenskspråkig snabbt kan lära sig att förstå danska, åtminstone någorlunda. Om man har som mål att själv kunna uttrycka sig på språket fullt flytande krävs det naturligtvis en större arbetsinsats.

Mitt råd för den som vill bli bättre på att förstå danska är att helt enkelt börja konsumera dansk media. På webben finns ju dansk tv och radio (www.dr.dk) såväl som flera tidningar (t.ex. www.b.dk) tillgängliga. Gör det till en vana att kolla på TV Avisen (www.dr.dk/tv/se/tv-avisen/) varje kväll och läs gärna några tidningsartiklar då och då. Skriv upp ord som du inte förstår och slå upp dem. Man märker ganska snart att man förstår förvånansvärt mycket.

Jag har numera inga större svårigheter att förstå den typen av danska som talas på exempelvis TV. Då jag inte är i Danmark särskilt ofta kan vardagsdanskan fortfarande vålla en del problem, men jag tror att även den går att ta sig an med lite övning.
Citera
2017-04-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Om man skulle prata Svenska exakt som det skrivs.

Gör
Gjort
Köpa
Kemi
Kina
Sjö
Giver
Busstation

Skulle Danskarna förstå bättre då?

Visst om du uttalar "K" som ett K och inte som ett "chi" som i Kina...

Samma gäller "G"...G och K uttalas hårt på danska språket

Danskarna fattar inte ett dyft när det gäller de svenska sj sk och stj ljuden - mycket förvirrande för en dansk.

Vart ska du förresten ta vägen med det ordförrådet? hahaha
Senast redigerad av Grobil 2017-04-08 kl. 20:47.
Citera
2017-04-08, 21:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Visst om du uttalar "K" som ett K och inte som ett "chi" som i Kina...

Samma gäller "G"...G och K uttalas hårt på danska språket

Danskarna fattar inte ett dyft när det gäller de svenska sj sk och stj ljuden - mycket förvirrande för en dansk.

Vart ska du förresten ta vägen med det ordförrådet? hahaha

Ta t.ex tjuv. Om man uttalar tjuv som det stavas så borde Danskarna förstå ? Stjärna också?

Jag vill hitta ett skandinaviskt språk mellan Svenska och Danska. Fungerar det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in