Citat:
Ursprungligen postat av
KaisarCaesarion
Vill höra era observationer efter terrordådet idag, hittade inget ämne likt detta.
Jag var hos frisören i Västerort när en kund som väntade på sin tur chockartat började prata om att en lastbil kört in i folkmassorna vid Drottningatan. Min frisör är från Syrien (från muslimsk familj men han är ej troende) och hans första reaktion var på dålig svenska "Varför gör dom detta i Sverige?" "Jag vill kn*lla* dom, dom förstör bara"
När jag sedan satte mig i bilen för att åka hemåt (bor på Östermalm), så checkar jag, likt många andra in till familj och anhöriga samtidigt som man försöker smälta informationen. När jag kommer över Tranebergsbron börjar jag se de första gående folkmassorna eftersom lokaltraffiken stängts av. I bilkön ser jag svenskar som gråter och ser allmänt chockade/upprörda ut.
När jag kommer in mot Fridhemsplan börjar jag se fler muslimer (extremt många kvinnor i slöja), deras reaktioner är helt det motsatta, högljudda, skrattandes och skränandes som att de vunnit högsta vinsten på lotto. Jag anmärkte på detta samtidigt som jag sicksackade mig fram genom poliskontroller och chockade svenskar. Hela vägen upp genom Odenplan fram till Valhallavägen (där det inte rör sig så mycket muslimer) så var det samma visa, de i slöja/manskjolar låg glatt och njöt av sin dag medans chockade svenskar rörde sig bredvid. Såg 3 somaliska kvinnor i Niqab och gympaskor som skrattade högt medans man såg hur besvärad en svensk man bakom var.
Mina frågeställningar är om någon annan noterade detta efter dagens attentat, vart ni var, hur muslimernas reaktioner var jämfört med annat folk (både svenska och invandrare) eller om jag var den enda som noterade detta.
Samma var , i en motsats riktning , när hände terrorattack i Trollhättans skola där två muslimska barn mördades och en invandrare offrade sitt liv för att skydda de andra . Oj , jag gjorde fel , det var inte terrorattack , det var incidenten . Anton lekte med svärd och barnen råkade snubbla i korridoren . Då kommer snälle Anton att hjälpa de

. Samma dag i Trollhättan gick man förbi svenskarna , de skrattade och , jag tror att många av de var glada , två blattar mindre hörde jag också. Men inte alla som hyllade Anton . Det är fel från båda sidor . Men många visste inte vad som hänt innan kvällen . På fredag många tittar inte på TV , liksom jag , läser inte mobilerna och de invandrare kanske viste inte vad som hänt . Det är många galningar liksom han som körde på folkmassa för många år sedan i Stockholm . Var han terrorist