Jag är inte hoppfull att dådet kommer påverka svenska samhället eller debatten särskilt mycket. Man kommer göra sitt yttersta för släta över det, propagera för öppenhet och tolerans. Prata om att "hatet får inte segra". Skylla på en ensam galning. Samma gamla vanliga klyschor som vi hört tusentals gånger. Rapporteringen igår var väldigt mycket PK och kommer så förbli. Måhända får vi se någon lagskärpning mot återvändande jihadister som varit och krigat i Mellanöstern. Anders Ygeman har fram tills nu varit rätt ointresserad av detta fenomen:
https://www.youtube.com/watch?v=zsVT9hRdyFM
Det är dock rimligt att anta att en hel del svenskars verklighetsuppfattning förändrades igår. Jag var som många andra i Stockholm på jobbet när attacken utfördes. Först verkade folk inte förstå vad som hade hänt men sen märkte jag att vissa försvann iväg. Många ringde, satt med mobilerna och såg skärade och förvirrade ut. Nån tillrättalagd jävel uttryckte att "Nu vinner säkert SD nästa val" (som man bara gått och väntat på). Hörde dock en annan kille nämna att han sett bilder på nätet från Drottninggatan som han önskar att han aldrig sett. Så även om det var mycket PK i media igår så bidrog nog bilderna på söndertrasade kroppar att även vänsterliberala människor insåg allvaret i situationen och för första gången förstod att Sverige inte bara är en fredad mångkulturell lekstuga.
En annan sak som gjorde folk väldigt oroliga var att tåg och kollektivtrafiken slutade att gå. E4 var smockfull och taxi var svårt att få tag på (jag lyckades dock hitta en på gatan och tog mig hem på lite mer än en timme). Fick inte känslan ute av att det var någon regelrätt panik men nog fanns det en väldigt tryckt och orolig stämning. Vi svenskar är ju vana att allt ska fungera, att tågen ska gå i tid m.m. Just ovissheten och att inte få information om vad som pågick eller när tågen skulle börja rulla igen gjorde nog så att många fick sig en tankeställare...
Jag har läst nu på morgonen om att vissa Stockholmare öppnade sina hem, bjöd okända människor på pizza m.m. Detta skulle jag dock ta med en stor nypa salt och det rör sig max om 50 pers, aktiva på sociala medier. Tror dock att många av dessa godhetsknarkare fick fontänorgasm av att vissa sig lite extra duktiga och öppna. Inte alls oväntat.