Jag har en vår kokbok från tidigt nittiotal nångång som ser ut att ha överlevt både ett och två skyttegravskrig. Det enda jag behöver, resten klarar jag av att svänga ihop själv. Fan så bökigt att stå med en padda eller dator när en härjar runt i köket. För att inte tala om en telefon.
Fast jag är iofs inget kokboksfan heller. Har nog aldrig köpt en själv och känner inget behov av det
Mycket trevligare att ha en kokbok liggandes bredvid där man lagar mat än nån jävla mobil iallafall.
Mycket smidigare för den delen.
Märklig frågeställning?
Varför knulla när man redan vet hur de känns ?
Problemet med internet är att om man söker ett recept på en maträtt, bakelse, drink eller något annat så är alla recept olika både vad det gäller tillagning och ingredienser vilket är irriterande och förvirrande.
Beror lite på hur man är som person. Om man är en typ som gillar att laga efter recept eller inte är så van att laga mat är kokböcker av bra kvalité oslagbara, typ "Vår kokbok" eller "Annas mat". Recepten är bra utformade (guidar en ofta förbi klassiska "fällor" o ger tips vad det är som gör saker extra bra i konsistens mm. Skulle säga att man kommer jäkligt långt med en "grundkokbok". Nätet är fullt av bra - men också riktigt dåliga recept. Inte så kul att investerat tid o energi på att leta o försöka sålla alla gånger. Så svar på din fråga, kör efter kokbok när jag vill safe:a, o efter recept på nätet om det ska experimenteras
Kokböcker är en klassisk gå-bort-present för folk som saknar fantasi. Varenda gång det är julafton eller middag ska man ge värdfamiljen en kokbok i present. Därav att varje hushåll verkar ha trave av dessa böcker som ändå aldrig används...
Jag tycker kokböcker är väldigt bra när man inte riktigt vet vad man vill laga (eller baka), men vill få lite inspiration. Visst kan man få viss information på internet också, men då bör man ha en hum om vad man vill äta. Så att man till exempel kan söka på vegetariska rätter eller köttfärsrätter. Det ger i alla fall bästa resultat. Läser man en grundkokbok med många olika sorters recept, så behöver man inte riktigt ha samma hum om ungefär vad man vill äta. Man kan bli inspirerad ändå.
Dessutom brukar det endast vara ett enda recept. Med vissa undantag, som till exempel att det kan finnas vissa kokböcker där man kan läsa olika recept om man vill baka. Det brukar finnas minst två olika sorters sockerkaka med, dels den vanliga och så en annan variant. Till exempel sockerkaka utan ägg. Men läser man på nätet så finns det mängder av olika recept för en enda sak, oavsett om man vill laga köttfärssås eller om man vill göra något annat. Olika ingredienser, olika mängd av samma livsmedel, olika tillagningssätt etc är sådant som kan variera när man läser recept på nätet. En kokbok gör det enklare på det viset eftersom man endast behöver läsa ett recept istället för femtio olika.
För folk som tror de är världens bästa kockar lägger upp sina skit recept på internet. Sen är det väl inte alla som vet hur man läser en bok heller, vem som helst kan sitta på datorn men finns inte mycket folk längre som kan njuta av en bok.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!