2005-12-29, 05:12
Innan det bär ut på fest och socialt umgänge på Nyårsafton så har jag lovat mitt ex att vi skall vara hemma hos mig och inmundiga en god, festlig måltid på tu man hand. Här handlar det att vara tillmötesgående med hennes önskemål o.s.v. och jag har rätt klart för mig vad hon gillar men kunde behöva lite tips ang en del saker, samt kommentarer om maten i övrigt. Själv är jag glad i allt utom koldolmar, och älskar att laga mat och experimentera litet.
Potatis och någon form av stekt/grillat kött är totalt uteslutet då hon är uppväxt med detta näst intill dagligen. Vin går också tyvärr bort, vilket är lite synd
Hon gillar fisk och kyckling, och pasta är en av hennes favoriter.
Grillade laxfiléer och tigerräkor med risoni (stavning?) eller någon annan lite tuffare pasta tycker jag verkar som en bra rätt i det här fallet, lite festligt, precis hennes smak. Men längre än så har jag inte kommit.. Vad kan man ha för mumsigt till? Personligen gillar jag sparris, bladspenat och liknande. Ruccola, eller är det tabu till fisk? Tips ang. detta tack
Och så var det det här med såsen. Hollandaise är väl rätt vanligt till lax, men det känns lite väl alldagligt, och passar kanske inte riktigt till pasta. Någon som har ett såsrecept på lager som kan passa? Eller någon annan slags geggamoja som kan funka
Funderar också på att kanske chilimarinera fisken och räkorna och få lite mer sting i det hela. Bra eller dålig idé? Antar att om jag gör detta blir utbudet av såser markant mindre.
Ja och sedan var det avsaknaden av vin. Vad dricka? Öl, cider? En första tanke är Tuborg Guld, den ska ju vara bryggd på räkskal enligt en bartendervän. Det bör ju passa bra till fisk
Vet att jag kanske är lite sent ute, men tacksam för svar
Gott nytt år på er också =)
Potatis och någon form av stekt/grillat kött är totalt uteslutet då hon är uppväxt med detta näst intill dagligen. Vin går också tyvärr bort, vilket är lite synd

Grillade laxfiléer och tigerräkor med risoni (stavning?) eller någon annan lite tuffare pasta tycker jag verkar som en bra rätt i det här fallet, lite festligt, precis hennes smak. Men längre än så har jag inte kommit.. Vad kan man ha för mumsigt till? Personligen gillar jag sparris, bladspenat och liknande. Ruccola, eller är det tabu till fisk? Tips ang. detta tack

Ja och sedan var det avsaknaden av vin. Vad dricka? Öl, cider? En första tanke är Tuborg Guld, den ska ju vara bryggd på räkskal enligt en bartendervän. Det bör ju passa bra till fisk

Vet att jag kanske är lite sent ute, men tacksam för svar

Gott nytt år på er också =)