Citat:
Ursprungligen postat av
Schabrak
Naturligtvis är det vansinne att låta det stå på när du inte använder det/inte är hemma...
Herregud, vad skulle vara vitsen med att ha det på när man inte använder det? Det drar ström (om än inga mängder), risk för brand när man inte är hemma (all elektronik är en brandfara), Risk för skador eller förstört modem vid Åska.
Så nej, stäng av det när du inte använder det du. Jag har aldrig mitt igång på nätterna eller när jag inte är hemma.
Vitsen är att när man väl ska använda det så tar det kortare tid att komma igång.
Jag stänger heller inte av datorn utan den får stänga ner själv. Sen trycker man bara på en tangent så är man tillbaks där man lämnade. På jobbet gick datorerna dygnet runt. Stängde av någon gång/månad för att få senaste uppdateringar.
En del komponenter är gjorda av glas och har elektriska ledare av metall. Glas och metall utvidgar sig olika mycket vid värme och om tempen växlar ofta så kan det bli sprickor i glaset och då kommer syre in till kislet som börjar oxidera. T.o.m kretskortet böjer sig lite när det blir varmt och det är bättre att det är böjt än att det ska växla mellan böjt/icke böjt. Lödningar går sönder och kopparledare spricker. Nej, varmt och skönt ska komponenterna ha det. Då trivs de bäst.
För att det ska bli en eldsvåda så måste det finnas brännbart material i närheten och det kan man ju undvika att lägga dit.
Förstört modem vid åska håller jag med om men det kan man ju skydda sig mot med blixtlås även kallat åskledare.