2017-04-05, 21:22
Medlem
Drapåtrissors avatar
Låta modemet vara påslaget 24/7 eller stänga av på natten? Fick mitt nya ComHem kabelmodem igår och är mycket nöjd. Men vilket sliter mest på modemet att stänga av t.ex varje natt eller låta det stå på för jämnan?
Citera
2017-04-05, 21:27
Medlem
Modemet är gjort för att vara på 24/7. Därför ska de även vara på. Hålla på att stänga av och sätta på igen sliter nog bra mycket mer.
Citera
2017-04-05, 21:27
Medlem
Alecia79s avatar
Jag stänger aldrig av mitt modem. Bara startar om det lite då o då, när internet krånglar.
Citera
2017-04-05, 21:30
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Sliter? Jag tror att om 10 år när ditt modem fortfarande kommer fungera så har du nog velat byta 3 gånger innan du kommer dit.. Ställ det någonstans och glöm bort att den finns, fortsätt med livet. Lite så det är tänkt, typ
Citera
2017-04-06, 06:42
Medlem
PeterNosters avatar
Jag modifierar svaret något. Står det på 24/7 så får det en jämn fin temperatur som är mindre påfrestande än om tempen växlar.

Om du ska vara borta någon längre tid typ semester kan du dra ur sladdarna p.g.a. åskrisk. Du har ju ingen användning av det då heller om du inte har en server som dill ska vara igång. Vid kraftigt åskväder kan du ju göra det även när du är hemma. Du får visserligen ett nytt av comhem men det blir ju lite besvär.
Jag gör det även med TV och datorer.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-04-06 kl. 06:45.
Citera
2017-04-06, 10:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Datorutrustning brukar ändå bli omodern och måste bytas ut av det skälet långt innan den är utsliten så jag tror inte valet har så stor betydelse.
Citera
2017-04-06, 11:00
Medlem
Modemet mår bara bra av att stå på för jämnan.

Strömadaptern däremot..
Sådana har pajat för mig ett par gånger, någon gång hade jag en annan som passade till modemet så sket i att krångla.
En annan gång dog den efter bara två år, men comhem skickade snabbast möjligt ut en ny och var mycket förstående för offlineproblemet.
Citera
2017-04-06, 12:50
Medlem
Naturligtvis är det vansinne att låta det stå på när du inte använder det/inte är hemma...
Herregud, vad skulle vara vitsen med att ha det på när man inte använder det? Det drar ström (om än inga mängder), risk för brand när man inte är hemma (all elektronik är en brandfara), Risk för skador eller förstört modem vid Åska.

Så nej, stäng av det när du inte använder det du. Jag har aldrig mitt igång på nätterna eller när jag inte är hemma.
Citera
2017-04-06, 14:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Naturligtvis är det vansinne att låta det stå på när du inte använder det/inte är hemma...
Herregud, vad skulle vara vitsen med att ha det på när man inte använder det? Det drar ström (om än inga mängder), risk för brand när man inte är hemma (all elektronik är en brandfara), Risk för skador eller förstört modem vid Åska.

Så nej, stäng av det när du inte använder det du. Jag har aldrig mitt igång på nätterna eller när jag inte är hemma.

Vitsen är att när man väl ska använda det så tar det kortare tid att komma igång.
Jag stänger heller inte av datorn utan den får stänga ner själv. Sen trycker man bara på en tangent så är man tillbaks där man lämnade. På jobbet gick datorerna dygnet runt. Stängde av någon gång/månad för att få senaste uppdateringar.

En del komponenter är gjorda av glas och har elektriska ledare av metall. Glas och metall utvidgar sig olika mycket vid värme och om tempen växlar ofta så kan det bli sprickor i glaset och då kommer syre in till kislet som börjar oxidera. T.o.m kretskortet böjer sig lite när det blir varmt och det är bättre att det är böjt än att det ska växla mellan böjt/icke böjt. Lödningar går sönder och kopparledare spricker. Nej, varmt och skönt ska komponenterna ha det. Då trivs de bäst.

För att det ska bli en eldsvåda så måste det finnas brännbart material i närheten och det kan man ju undvika att lägga dit.

Förstört modem vid åska håller jag med om men det kan man ju skydda sig mot med blixtlås även kallat åskledare.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-04-06 kl. 14:54.
Citera
2017-04-06, 14:35
Medlem
Jag hade stängt av den på natten, blir den för varm så är det inte bra.
Citera
2017-04-06, 14:50
Medlem
WhatsGuccis avatar
Jag stänger aldrig av mitt.
Fick höra från COMHEM förut att man ska låta bli att stänga av det för att inte få kortslutning om man stänger av och sätter på det hela tiden.
Har endast stängt av det förut på ett äldre modem när fläkten i pajade då det började lukta bränt xD
Citera
2017-04-06, 15:24
Bannlyst
Dator, modem står på 24/7 i ett år snart. Inga som helst problem 😊. Ska man åka iväg i flera dagar kanske man ska stänga av det. Ligger på 250 ca i elförbrukning / månad så hade kunnat få ner den. Frågan e ju hur mycket jag hade fått ner den. Tror inte dagens moderna teknik drar allt för mycket ström. Men de e vad jag tror . Om man inte har en monster skärm eller dator 😄. Men jämförelse med gammal teknik tror jag man har kommit riktigt långt i detta idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in