2026-04-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vad är det för modell?
Det är en Husqvarna Automower® 310 (https://www.gplshop.se/sv/husqvarna-automower-310-robotgrasklippare).

Min ca 1000kvm matta ser ut som en golf green överallt!

Installerade appen i mobilen idag, när jag skulle parkoppla den såg jag att den meddelade att den ville bli tvättat med vatten. Hur gör du, vatten och en skurborste?
Citera
2026-04-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det är en Husqvarna Automower® 310 (https://www.gplshop.se/sv/husqvarna-automower-310-robotgrasklippare).

Min ca 1000kvm matta ser ut som en golf green överallt!

Installerade appen i mobilen idag, när jag skulle parkoppla den såg jag att den meddelade att den ville bli tvättat med vatten. Hur gör du, vatten och en skurborste?

Husqvarna brukar hålla i evigheter, så det behöver du nog inte vara orolig för

Tvättar av den med en fuktigt trasa, undersidan brukar jag rensa med en skruvmejsel typ (allt gräs som packas där). Brukar inte spola den med vatten, även om det nog är ok det också
Citera
2026-04-28, 21:38
Medlem
Citat:
Husqvarna brukar hålla i evigheter, så det behöver du nog inte vara orolig för

Tvättar av den med en fuktigt trasa, undersidan brukar jag rensa med en skruvmejsel typ (allt gräs som packas där). Brukar inte spola den med vatten, även om det nog är ok det också
Tack för tipsen!
Noterade att man ska byta knivarna ganska ofta, gör du? det Vad kostar dom?
Citera
2026-04-28, 22:19
Medlem
Citat:
Tack för tipsen!
Noterade att man ska byta knivarna ganska ofta, gör du? det Vad kostar dom?

Det är olika, på min kan jag vända dem och använda den 4 ggr, samt de är såpass tjocka att det inte är några problem att slipa dem. Så är på första omgången fortfarande efter 1 år

Men andra har betydligt tunnare, så de behöver bytas betydligt oftare.
Citera
2026-05-01, 00:04
Medlem
Citat:
Det är olika, på min kan jag vända dem och använda den 4 ggr, samt de är såpass tjocka att det inte är några problem att slipa dem. Så är på första omgången fortfarande efter 1 år

Men andra har betydligt tunnare, så de behöver bytas betydligt oftare.
Tvättade av den i går men när jag skulle starta den ville den inte! Står "Tryck start för att starta den" typ. Trycker startknappen men inget sker... Missmodig gav jag upp...
I dag kom jag på som gammal ingenjör att jag sett en on/off knapp under, tänker att det är kanske något att starta om hela skiten! Gör så, trycker in in koden och efter det så klipper den för fullt igen!
Citera
2026-05-25, 12:29
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag har en MS6818. Kostar en del men den funkar även om kabeln är nerplöjd 1dm. Men den klara bara av att hitta totalt avbrott på en singel kabel. Om kablarna ligger dubbelt ut till en ö runt ett träd och du får ett avbrott i ena kabeln så luras man av att den tycker det är helt. Jag har varit med om exakt det. Jag la ner 2 dagar med att försöka hitta avbrottet utan resultat. Det slutade med att jag ändå fick gå tillbaka till uteslutningsmetoden och gräva upp kabeln på mitten och koppla in en lös bypasskabel och ringa in avbrottet.

Jag köpte en billig detektor förra året utan att jag egentligen behövde en. Testade hos en bekant som hade något fel, men jag kunde lika gärna ha använt en slagruta. Pengarna i sjön! I år fick jag själv problem, så jag har köpt en likadan som du har. Väldigt bra manick. Tog även hjälp av AI som säkert halverade tiden för felsökning. Har själv spikat ner min kabel. Hade en skada vid en plastspik. Höll i fem år, men inte i sex.

Såg att man kan hyra en MS6818 på en site som heter hygglo.se (tror jag). Men det var svindyrt och fem mil bort.
Citera
2026-07-26, 12:29
Medlem
laxen69s avatar
Husqvarna automover 420, 2018 års modell.

Har denna robot och den har börjat få svårt att hitta in i laddstationen.
Den följer guideslingen men svänger hit och dit överdrivet mycket och gör piruetter, men kommer till slut fram till plattan.
Väl vid plattan tar ju en annan typ av radioguide över vad jag förstått, men den missar nu plattan, den åker fram och tillbaka för nya försök men missar hela tiden och ger till slut upp med felmeddeland Laddstation blockerad.

Jag har ohmmätt alla slingor i gräsmattan, de är hela, inga fel.
Jag har lossat antenntråden från kretskortet i plattan och ohmmätt, den är hel.

Teori? Är det plattan eller klipparen som problemet ligger i?
Citera
2026-07-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Husqvarna automover 420, 2018 års modell.

Har denna robot och den har börjat få svårt att hitta in i laddstationen.
Den följer guideslingen men svänger hit och dit överdrivet mycket och gör piruetter, men kommer till slut fram till plattan.
Väl vid plattan tar ju en annan typ av radioguide över vad jag förstått, men den missar nu plattan, den åker fram och tillbaka för nya försök men missar hela tiden och ger till slut upp med felmeddeland Laddstation blockerad.

Jag har ohmmätt alla slingor i gräsmattan, de är hela, inga fel.
Jag har lossat antenntråden från kretskortet i plattan och ohmmätt, den är hel.

Teori? Är det plattan eller klipparen som problemet ligger i?
Jag skulle nog lämna in min på service/reparation om det hände med min Automover.
Citera
2026-07-30, 20:12
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Jag skulle nog lämna in min på service/reparation om det hände med min Automover.
Jag kom fram till att det antingen var kortet i plattan, radiokortet i klipparen eller antennen i plattan.
Har lämnat in den nu, 2-3 veckors väntetid är dock lite surt.
Citera
2026-07-30, 23:23
Medlem
Citat:
Jag kom fram till att det antingen var kortet i plattan, radiokortet i klipparen eller antennen i plattan.
Surt! Ska du klippa manuellt nu eller låter du det växa och låter klipparen ta det senare?
Måste kännas ovant! Vet ju själv hur min egen matta ser ut med min klippare! Dvs som en perfekt golfgreen varje dag.
Citera
2026-08-08, 22:17
Medlem
laxen69s avatar
Citat:

Klipparen tillbaka från verkstad och fungerar igen.
För den som råkar ut för samma fel och läser här kan jag nämna att det var det så kallade slingsensor-kortet i klipparn som var trasigt, ej något fel på laddstationen.

Kostnad 1000 kr för arbetet och 700 för kortet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in