Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 17:43
  #1
Medlem
Mephes avatar
Hallå på er!

Har tänkt att uppgradera en del delar i datorn men jag är inte så insatt och skillad att jag vet vad jag ska inhandla!
Har en budget på ish 8000-10000 till nya delar.

Här är dator specsen:
Asrock H97 Pro4
1 TB Seagate HDD
250 GB SSD
Intel Core i5-4440 3.1 GHz (Haswell)
Corsair 8gb (2x 4gb) CL9 Vengeance
GeForce Gtx 770 2gb Twin Frozr
Coolermaster GM 650w 80+ Bronze
Windows 8.1

Har ni några tips på vad jag bör uppgradera? All hjälp uppskattas enormt!

Allt gott!
Mephe
Citera
2017-04-05, 18:20
  #2
Medlem
Loxuss avatar
Helt okej burk. Vad använder du den till? Vad är det som gör att du vill uppgradera?
Citera
2017-04-05, 18:33
  #3
Medlem
Mephes avatar
Hej!

Använder datorn mestadels till att spela, annars är det bara youtube/serier.
Spelade watch dogs 2 på high igår vilket gav mig en varning om att mitt ram minne var för lågt (8gig)
Har även fått höra att min 770 är lite out of date, samma med processorn.
Då jag bara har en budget på 8-10000 är 1080 inte något att inhandla för tillfället.

Allt gott!
Citera
2017-04-05, 18:39
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mephe
Hej!

Använder datorn mestadels till att spela, annars är det bara youtube/serier.
Spelade watch dogs 2 på high igår vilket gav mig en varning om att mitt ram minne var för lågt (8gig)
Har även fått höra att min 770 är lite out of date, samma med processorn.
Då jag bara har en budget på 8-10000 är 1080 inte något att inhandla för tillfället.

Allt gott!
Stoppa i 2x8 GB RAM och ett nyare grafikkort, så bör du ha en pigg dator som funkar ett tag. Passa på att ominstallera windows rent också, när du ändå håller på!
Citera
2017-04-05, 19:04
  #5
Medlem
Mephes avatar
Hej! Tack för era svar!

Är det något kort du rekommenderar istället för 1080? Då 1080 är lite för pricey för tillfället.
Klarar jag mig på min i5-4440/moderkort med nytt grafikkort?
Sorry om jag ställer någon dum fråga!

Mvh
Citera
2017-04-05, 19:12
  #6
Medlem
Loxuss avatar
Jag håller med kraftfoder, mer RAM och nytt grafikkort så tror jag du blir nöjd. 1080 borde i din budget utan problem.

Processorn är inte dålig.

https://www.komplett.se/product/8906...-gtx-1080-amp#
https://www.komplett.se/product/8515...4-2666mhz-16gb

Totalt 6648 kr.
Citera
2017-04-05, 19:31
  #7
Medlem
Mephes avatar
Var i kontakt med inet tidigare idag då en av dem som jobbade där sa att jag skulle "bottlenecka" hårt med processorn jag har om jag köpte 1080, var det jag menade med att jag hört att processorn inte var tillräcklig.

För övrigt så lät det du länkade toppen!
Citera
2017-04-05, 22:25
  #8
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mephe
Var i kontakt med inet tidigare idag då en av dem som jobbade där sa att jag skulle "bottlenecka" hårt med processorn jag har om jag köpte 1080, var det jag menade med att jag hört att processorn inte var tillräcklig.

För övrigt så lät det du länkade toppen!

Fast det är ju lite bullshit. Tror inte att ett 1080 skulle bottlenecka min i5 2500K så farligt ens, även om det är i underkant. (Jag ser överhuvudtaget ingen anledning till att uppgradera processorn i dagens läge såvida jag inte får tag i en i7:a med högre klock, å andra sidan kan jag ju överklocka min i5:a också )
Citera
2017-04-05, 23:14
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mephe
Har ni några tips på vad jag bör uppgradera?
Det går att uppdatera enbart grafikkortet. Sedan, hur processorn hänger med, det visar sig. Beror på vilka spel det är och vilken del av datorn de kräver mest av. En del spel är betydligt mer processorkrävande än grafikkrävande och då ger det kanske inte så mycket att uppdatera grafikkortet.

16 gig minne rekommenderas. Om du aldrig minnesmaxar efter det, stäng av växlingsfilen.

Behöver du installera program till den mekaniska hårddisken för att ssd'n blir trång? Isåfall, skaffa rymligare ssd samtidigt.

Hurdan är ventilationen/kylningen i datorn? Går nåt varmt? blir bullirgt? dåligt chassi? Sånt kan man passa på att åtgärda samtidigt också, t.ex nytt chassi eller bättre fläktar, bättre processorkylare osv.
Citera
2017-04-06, 00:32
  #10
Medlem
Mephes avatar
Tja!

Grymma ni är som hjälper, grymt uppskattat!

Loxus, mm han lät inte direkt säker i det han sa över telefon, så ville dubbelkolla med flashback om vad ni tyckte


X12.
För tillfället använder jag en 120 gb SSD som är i princip full, installerar mestadels spel och diverse på Seagaten, 1TB. En ny ssd blir det definitivt i framtiden!

Använder mig av detta chassi : https://www.inet.se/produkt/6911721/...de-svart#specs

Ventilation/Kylning är jag inte helt hundra, har inte tillsatt något extra utan har bara två fläktar på framsidan förutom processorns, grafik/nätaggregatets fläktar. Har aldrig haft något problem med överhettning vad jag vet. Hör inga konstiga ljud eller så heller från chassit, bara en jävel på att dra till sig damm


Har en budget just nu på omkring 9000. Vore det då alltså bäst med ett 1080 för ish 6k samt processor/ram för resterande 3000?

Är som sagt inte jätte insatt i IT så låter jag dum får ni gärna säga till!

Allt gott!
Mephe
__________________
Senast redigerad av Mephe 2017-04-06 kl. 00:34.
Citera
2017-04-06, 19:42
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mephe
Tja!

Grymma ni är som hjälper, grymt uppskattat!

Loxus, mm han lät inte direkt säker i det han sa över telefon, så ville dubbelkolla med flashback om vad ni tyckte


X12.
För tillfället använder jag en 120 gb SSD som är i princip full, installerar mestadels spel och diverse på Seagaten, 1TB. En ny ssd blir det definitivt i framtiden!

Använder mig av detta chassi : https://www.inet.se/produkt/6911721/...de-svart#specs

Ventilation/Kylning är jag inte helt hundra, har inte tillsatt något extra utan har bara två fläktar på framsidan förutom processorns, grafik/nätaggregatets fläktar. Har aldrig haft något problem med överhettning vad jag vet. Hör inga konstiga ljud eller så heller från chassit, bara en jävel på att dra till sig damm


Har en budget just nu på omkring 9000. Vore det då alltså bäst med ett 1080 för ish 6k samt processor/ram för resterande 3000?

Är som sagt inte jätte insatt i IT så låter jag dum får ni gärna säga till!

Allt gott!
Mephe

Jag tycker att du ska börja med att köpa nytt grafikkort, behålla resten av den gamla datorn.
+Installera windows rent.

Känner du sedan att datorn ändå är seg, köper du ett uppgraderingskit med mobo+cpu+minnen.
Finns bra och prisvärda på komplett.se

Köp inte ett helt nytt system det första du gör, för ditt nuvarande borde funka bra med ett nytt grafikkort. Att jag ändrat mig om minnena (RAM) är att du ska vänta med nya minnen eftersom ett eventuellt nytt mobo antagligen ska ha DDR4, och ditt nuvarande har DDR3.

Prisvärt paket: https://www.komplett.se/product/9106...core-i5-7600k#

Ett grafikkort tillkommer givetvis. (Samt att du får skruva ihop allt själv, men det är ju kul!)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-04-06 kl. 19:47.
Citera
2017-04-06, 20:30
  #12
Medlem
MP-44s avatar
Vilken upplösning spelar du i? det är rätt avgörande när man ska välja komponenter. 1920x1080?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback