• 1
  • 2
2005-12-31, 10:41
Medlem
Subb[a]s avatar
Finner det riktigt tillfredställande att debattera, tyvärr har inga ämnen dykit upp där som jag ens är bevandrad i eller bryr mig desto mer om. Kärnkraft t.ex? Vad intressant. Vad vinner jag på att diskutera den frågan? Även om jag lyckas omvända någon att tro som mig så ger det inget att en person någonstans går och tycker att kärnkraft är något bra. Nä, det krävs att folk vågar starta fler ämnen så att fler folk hittar något dom brinner för. Kraven är nog lite för höga, man kanske skulle sänka dom, jag personligen förstår inte riktigt varför man inte får använda citatfunktionen. Tycker inte det är nån "gamebreaker" iaf, utan det ger lite översyn på hela debatten. Man ser vars vissa saker är riktade o.s.v. Frågan är om det hade levt upp till "debatt" om man sänker kraven. Höj kraven i resten av forumet istället
Citera
2005-12-31, 12:56
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Finner det riktigt tillfredställande att debattera, tyvärr har inga ämnen dykit upp där som jag ens är bevandrad i eller bryr mig

OT:
Förr eller senare dyker nog något upp som retar dig. Själv har jag nyligen börjat intressera mig för det problem som en viss användare här på forumet för med sig. Jag får av någon anledning inte peka finger, men det ska bereda mig stort nöje att jävlas med användaren under det rådande regelverket.

Vidare:
Man skulle i och för sig kunna se debatten som en dynamisk process där den enskilda individen erhåller upplysning. Att vi fint uttryckt inte delar våra andras enskilda åsikter (ville först skriva käfta) är inte för att jag har rätt eller fel. Det är snarare så att det beror på tingens ordning.

Så, från det perspektivet, ska flashback debatt vara kvar?

(Tack för övrigt Admin och Co, att jag får vara här och härja)
Citera
2005-12-31, 13:15
Administrator
admins avatar
Nu är avdelningen "Debatt" arkiverad.
Tyvärr!!!
Det finns f.n. inte tillräckligt debattunderlag för en sådan avdelning, men alla inlägg är arkiverade och ifall förutsättningarna förrändras i framtiden, så utesluter jag inte möjligheten att öppna avdelningen igen.
Tack till alla som deltagit i debatterna. Vissa har gjort strålande inlägg, som jag kommer minnas lång tid framöver.

admin
Citera
2005-12-31, 13:25
Medlem
pastorns avatar
edit:
Det var ju typiskt för mig i vart fall att när man väl får upp ögonen för ett ämne, så slutar ämnet att existera där man befinner sig.

Det är förövrigt min åsikt att ordvalet i meningen "Det finns f.n. inte tillräckligt debattunderlag" är mindre lyckad i sammanhanget. Främst för att det föringar min betydelse.
Citera
2005-12-31, 15:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Tanken var nog god men tyvärr ställdes kraven på inläggen lite för högt.Vad säger Ruskibuss själv som var den pådrivande kraften?

Pådrivande kraften? Njäe - vill jag inte säga. Detta var faktiskt önskemål som användare kom med som admin nappade på - och där jag också trodde att det kunde blivit bra. Eftersom jag var en av de få som uttryckte sej positivt om detta bland modsen - så blev jag också förärad uppdraget att moderera där.

Tyvärr har jag personligen inte haft ork att driva forumet, och även om jag haft - så krävs det ju att någon mer än en handfull varit intresserade av en motvikt mot Loungen.

Nu var det inte så, så det får väl alla intresserade acceptera.

Att göra om det till någon hands-off arena tror jag inte är särskilt meningsfullt.
Citera
2005-12-31, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Tanken var nog god men tyvärr ställdes kraven på inläggen lite för högt.Vad säger Ruskibuss själv som var den pådrivande kraften?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Att göra om det till någon hands-off arena tror jag inte är särskilt meningsfullt.
När ett forum blir så söndermodererat och regelstyrt, så försvinner intresset för ett deltagande.
Att söka medlemskap och annat trams dödar debatten innan den ens kommit igång.
Citera
2005-12-31, 16:34
Medlem
pastorns avatar
Flashback debatt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det sägs på resten av forumet.

Nu har vi tydligen inte plats med flashback debatt längre, utan vi får nöja oss med resonemang och personliga åsikter. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar från flashback debatt. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter vi resonerat klart.

Jag menar före Flashback debatt så var det ju ytterst osannolikt att dom som resonerade i forumet skulle få sin åsikt hävd, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant det dom hävdat.

Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om det man menar att det som hände i flashback debatt var så otroligt oresonligt så egentligen har det nog inte hänt.
I själva verket gick ju hela administrationen och väntade i över ett halvår på att få veta om det som hände i Flashback debatt hade hänt eller inte, innan de kunde bestämma sig för om dom ska tycka att resonemang är så farliga som dom kan vara om det som har hänt i flashback debatt hade hänt. Nu har dom bestämt sig till sist, och tydligen kommit fram till att det som hände i flashback debatt inte har hänt, men att vi å andra sidan måste ha mycket bättre resonemang så det inte händer här i övriga forumet också.

Och man förstår ju att dom har tvekat, för en sån snilleblixt som flashback debatt inträffar ju enligt alla sannolilikhetsberäkningar bara en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att resononemangen i flashback debatt har hänt redan nu, utan det är väl i så fall mera sannolikt att dom har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge. För det kan ju inte vi bedöma nu. då. Eller...

Sen är det också det att om det som hände i flashback debatt verkligen hände, mot förmodan, så är ju resonemangen runt för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i flashback debatt hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.

I varje fall inte i flashback debatt. Och i varje fall inte efter att admin arkiverat forumet.

Risken för en upprepning av flashback debatt är så liten att den är försumbar. Med det menas att den finns inte, fast bara lite. Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ha forumomöstningar om sånt här. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som hände i flashback debatt verkligen har hänt. Dom tar det som sanning. Tala alltid om flashback debatt, barn, sa våra föräldrar till oss. Det får vi inte säga till våra barn utan vi måste lära dom att alltid tala om personliga resonemang. Att säga vår åsikt, hela vår åsikt

Så att dom inser att det som hände i flashback debatt inte kan hända här i övriga forumet, eftersom det inte ens hände i flashback debatt, vilket hade varit mycket mer sannolikt, med tanke på att det var där det hände.

(fritt modifierat efter en större tänkare än mig själv. Tage Danielsson)
Citera
2005-12-31, 19:46
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Textmängd är inte att likställa som "tung debattör"
Ofan, säger du det
Citera
2006-01-01, 01:13
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Ofan, säger du det

Nu något sånär nykter, så inser jag att det var dumt av mig att använda det som ett argument. Trösta dig med att det förr eller senare går upp ett ljus för mig. Att jag inser sanningen.
Citera
2006-01-02, 05:04
Medlem
pastorns avatar
Det ska erkännas att jag blev lite störd över fenomenet Flashback debatt. Framförallt, varför admin visade en sådan stor sorg när han valde att arkivera delen. Jag var då rätt rund under fötterna och skrev tidigare i tråden några mindre intelligenta inlägg som inte förde debatten vidare, jag passar på att be om ursäkt för detta.

Men nu medans jag sitter och klurar över vad admin egentligen menade och varför jag blev så arg, Så tror jag mig ha funnit svaret till dennes persons sorg och min ilska. Om man ser Flashback forum som en process. Där enskilda individer tack vare den kunskap som vissa andra debattörer delar med sig av erhåller upplysning. Så är det ofrånkomligt att Flashback forum blir vad användarna gör det till.

Flashback forum är högt och lågt, och överallt, i varje tråd, i varje inlägg ser vi denna process. Där en användare ställer en fråga och en annan svarar. Detta som till ytan kan ses som ett ständigt gnabbande över hela forumet av en användare. Ses av en annan användare som stor humor. Och den tredje är bara uttråkad och delar ut tjuvnyp i syfte att underhålla sig själv.

Även nivån på de enskilda postningarna är att betrakta som varierande, men bli inte upprörd över detta. Upplys användaren genom att besvara denne. Ge honom eller henne något att tänka över, håll processen igång. Framförallt se det i sitt sammanhang.

Och hur hänger detta samman med Flashback Debatt då?

Jag ser numera den delen av Flashback forum som en avgränsad plats. Där självförstärkande allianser som kounternerligt verkar i syfte till att inom den mindre gruppen hjälpa individen i gruppen vidare i sitt resonerande. Den gruppen har nu resonerat klart på sin nivå och därefter spritts för vinden. Utifrån det perspektivet är det fullt förstårligt att admin var så ledsen. Han såg sig helt enkelt som en del av den gruppen. Det förklarar även min ilska. Jag förstod mig helt enkelt inte på fenomenet.

Är ovanstående befängt? Hjälp mig gärna resonera vidare från den nivå du befinner dig på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in