2017-04-03, 20:18
Medlem
Har suttit och funderat på hur man ska försöka uppdatera sitt linkedinkonto med information om de olika konsultuppdrag man har och har haft, samt de olika projekten. Men finner inte något speciellt självklart sätt att visa detta på LinkedIn.

Hur gör ni? Vissa ser jag säger sig börja jobba på stället, men hur ska det gå när vissa uppdrag är hemliga och inte får komma ut med namn? Alternativt finns det möjlighet i den beskrivande texten, men kan ses jobbigt att ha en sida full med all sådan info.
Citera
2017-04-05, 00:43
Medlem
Själv har jag enbart det företag jag jobbar åt på LinkedIn. Jag ska börja på ett konsultföretag relativt snart, även om jag aldrig har jobbat för ett tidigare, men jag antar att det blir likadant där.

I övrigt har jag en del av mina hobby-projekt på LinkedIn. Har t.o.m. fått en förfrågan från en rekryterare från Bethesda Softworks om att jobba hos Id Software enbart via mina hobby-projekt. Kunde dock inte, då jag inte vill flytta till Frankfurt eller Texas.
Citera
2017-04-05, 17:09
Medlem
Mjo, har ju så med. Men blir lite tomt. För x antal år sedan började jag jobba här, och... tomt. Vart ska projekten som visar vad jag åstakommit under alla år ligga? Att man gjort ett verktyg som åstakommit en miljonorder osv? Visst, jag får en massa mail och samtal redan idag kring min relativt tomma profil, men handlar mest om 'fel' programmeringsspråk, det man lärde sig i skolan, inte det jag arbetat mest med (och tycker är tråkigt).
Citera
2017-05-02, 10:36
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Har suttit och funderat på hur man ska försöka uppdatera sitt linkedinkonto med information om de olika konsultuppdrag man har och har haft, samt de olika projekten. Men finner inte något speciellt självklart sätt att visa detta på LinkedIn.

Hur gör ni? Vissa ser jag säger sig börja jobba på stället, men hur ska det gå när vissa uppdrag är hemliga och inte får komma ut med namn? Alternativt finns det möjlighet i den beskrivande texten, men kan ses jobbigt att ha en sida full med all sådan info.

Det verkar vara standar att man listar de uppdrag man haft som har varit relevanta. Hemliga är ju svårare men bör inte vara något problem att egentligen beskriva vad man gjort i stora drag och sätta det som ett internuppdrag.
Citera
2017-05-02, 11:07
Medlem
Jag har med framgång anonymiserat de mina konsultprojekt som jag gjort via mellanhänder. Det har inte varit några problem över huvud taget och ingen har anmärkt på det. Under intervjuer så brukar intervjuledaren helt enkelt fråga de vanliga frågorna typ "Describe your role in your last military software engineering position" eller "Use the whiteboard to describe the architecture you planned for the integrations in the military engineering project".

Såhär brukar jag formulera beskrivningar av anonymiserade projekt:

-------------
Military equipment; Senior software engineer

The client required an engineer with experience in weapon systems software and hardware, team lead and project management blablabla. With my prior experience from SAAB I had a broad base of similar experiences fit for the task.

Weapon system software As the senior team lead I blabla blabla bla.

Communication Bla blabla blabla

--------------

Viktigast är att man håller sig till sanningen och framförallt kommer ihåg vad tusan man egentligen gjorde. Whiteboard -exemplet från ovan slutade i tragedi, fick en brainfreeze utan dess like. Jag hade helt glömt vad jag egentligen gjort. Men ett jobberbjudande blev det ändå, hårda tider för företagen.

Just LinkedIn/CV:n är en ganska tacksam platform för anonyma projektbeskrivningar, i synnerhet för tekniska projekt. Jag kan tänka mig att designers har det lite svårare, kanske även frontendare inom web där ens fingerkänsla för UI är viktigt.
Senast redigerad av baraeniledet 2017-05-02 kl. 11:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in