2020-07-06, 03:30
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrtenGrabb163
20k är ju veckolönen
Du skriver alltså över 2800 meddelande per dag?
2020-07-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joe1221
Det kan vara bra att veta att man inte är skyldig att deklarera sina intjänade pengar så länge man inte har tjänat mer än 20.000 under hela året. Så om du precis började med det här och inte har haft en tidigare inkomst källa så kan du sitta lugnt i båten tills du börjar tjäna mer än 20.000. Du kan alltså helt lagligt sätta in dina första 20.000 på ditt svenska bankkonto, utan att ha deklarerat, men va då säker på att du inte har tjänat mer än 20.000 under året.

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Läste också att grovt skattebrott är det först vid 45 000 haha. Hade gärna skattat men känns onödigt direkt ibörjan när jag inte ens vet om det är för mig. Bara gått en vecka.
2020-07-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto

Det är allas våran grabb i orten och mr Oman. Dom kan detta.
Senast redigerad av NyttKontoLL 2020-07-06 kl. 09:47.
2020-07-06, 10:06
Medlem
toalettrullen14s avatar
Yo

Jag tror nog att ni alla bör vara jävligt försiktiga med vad ni håller på med. Finns ingen myndighet som jobbar så bra som skatteverket, man kommer inte undan med någonting. Sedan ni som bor utomlands, det finns ju inte bara ett skatteverk i världen.

6 månaders fängelse för att sexta lite tycker nog inte många av oss det är värt.
Bor ni i Sverige så betala skatten för fan, ni kommer åka dit om något år. Bor man i Asien som många här verkar göra så klarar ni kanske er ett tag, men räkna inte med att ni kommer undan helt och hållet. Lagen kommer alltid ikapp tillslut.

Mina råd till er nya i tråden:

1. Undvik jobbet för fan.
2. Skiter ni i #1, så betala skatten för ert eget bästa.

** Vad gäller 20 000kr-gränsen så är jag ganska säker på att det enbart gäller hobbyverksamhet. Nog känner jag till att gubbkuken är mångas hobby här, men för de allra flesta är det pengarna som lockar -dvs varje krona skall deklareras - kan ha fel, men ta inte risken.
2020-07-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Yo

Jag tror nog att ni alla bör vara jävligt försiktiga med vad ni håller på med. Finns ingen myndighet som jobbar så bra som skatteverket, man kommer inte undan med någonting. Sedan ni som bor utomlands, det finns ju inte bara ett skatteverk i världen.

6 månaders fängelse för att sexta lite tycker nog inte många av oss det är värt.
Bor ni i Sverige så betala skatten för fan, ni kommer åka dit om något år. Bor man i Asien som många här verkar göra så klarar ni kanske er ett tag, men räkna inte med att ni kommer undan helt och hållet. Lagen kommer alltid ikapp tillslut.

Jalla mannen
2020-07-06, 12:35
Medlem
Citat:
1750 meddelanden är det
2020-07-06, 12:58
Medlem
Citat:
Yo

** Vad gäller 20 000kr-gränsen så är jag ganska säker på att det enbart gäller hobbyverksamhet. Nog känner jag till att gubbkuken är mångas hobby här, men för de allra flesta är det pengarna som lockar -dvs varje krona skall deklareras - kan ha fel, men ta inte risken.

https://skatteverket.se/privat/deklaration/vemskadeklarera.4.2b543913a42158acf800013571.html

"Så vet du om du behöver deklarera 2020

Du som har fått en deklarationsblankett ska deklarera. Om du inte har fått någon blankett ska du ändå deklarera om du kan svara ja på något av följande påståenden:

Du har varit bosatt i Sverige under hela 2019 och har haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 19 670 kronor eller mer."

Denna summa är 20 008 kronor i år.
2020-07-06, 13:38
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrtenGrabb163
1750 meddelanden är det
Vad är varje meddelande värt?
2020-07-06, 14:38
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe1221
https://skatteverket.se/privat/deklaration/vemskadeklarera.4.2b543913a42158acf800013571.html

"Så vet du om du behöver deklarera 2020

Du som har fått en deklarationsblankett ska deklarera. Om du inte har fått någon blankett ska du ändå deklarera om du kan svara ja på något av följande påståenden:

Du har varit bosatt i Sverige under hela 2019 och har haft inkomst av tjänst, till exempel lön eller pension, eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 19 670 kronor eller mer."

Denna summa är 20 008 kronor i år.

Då hade jag fel där! Tycker dock ändå inte man ska pilla med skattefusk. Man kommer inte undan. "Only the big fish" säger ju alla, men intressant nog är det dem som har pengar nog att ta sig undan. Dem som småfifflar åker dit i regel.

Ni gör alla som ni vill, men som några andra nämnt i tråden så går hela världen mot mer transparens vad gäller bankväsendet. Revolut och liknande e-banker blir sannolikt CRS-skyldiga under detta eller nästa år, och det lär krävas information även bakåt i tiden.

Var försiktiga med vad ni gör bara, bois och flicks. Inte värt att kolla gubbkuk om dagarna för att därefter sitta i finkan, böter och skatt som lämnar dig med en piss-summa kvar.
Skaffa något annat om ni inte bor i kaos-stater.
2020-07-06, 15:00
Medlem
Citat:
Då hade jag fel där! Tycker dock ändå inte man ska pilla med skattefusk. Man kommer inte undan. "Only the big fish" säger ju alla, men intressant nog är det dem som har pengar nog att ta sig undan. Dem som småfifflar åker dit i regel.

Ni gör alla som ni vill, men som några andra nämnt i tråden så går hela världen mot mer transparens vad gäller bankväsendet. Revolut och liknande e-banker blir sannolikt CRS-skyldiga under detta eller nästa år, och det lär krävas information även bakåt i tiden.

Var försiktiga med vad ni gör bara, bois och flicks. Inte värt att kolla gubbkuk om dagarna för att därefter sitta i finkan, böter och skatt som lämnar dig med en piss-summa kvar.
Skaffa något annat om ni inte bor i kaos-stater.

Jaja, det finns alltid en risk. Även med att ladda ner en film.
2020-07-06, 15:35
Medlem
.
2020-07-06, 15:51
Medlem
Citat:
Vad är varje meddelande värt?
babe den är värd 0.19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto