2017-04-03, 13:17
Medlem
Om man struntar i att deklatera, för att man anser att de summor man kommer få är för lite. Så struntar man att fylla i det.

Kommer de pengarna att försvinna, eller återkommer de igen till nästa år + möjligtvis andra deklationspengar som man kan få nästa år?

Exempelvis - Om man får tusen kronor. Struntar i att deklatera. Nästa år har det tagits återigen beslutet att man skall få deklations pengar. Denna gång får man återigen tusen kronor. Vilket alltså blir sammanlagt två tusen kronor ifrån förra årets pengar ifrån skatteverket.

Eller försvinner de pengarna om man inte deklalerat?
Citera
2017-04-03, 13:22
Medlem
sebastian66s avatar
Tror skatteverket bötfäller dig med minst 2000:-
det vet jag sedan 3 år tillbaka.Jag sket i att deklarera på 5 år medvetet.
Det kom massa smällar efter varann så skicka du in deklarationen det är det bästa
och billigaste
Citera
2017-04-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tror skatteverket bötfäller dig med minst 2000:-
det vet jag sedan 3 år tillbaka.Jag sket i att deklarera på 5 år medvetet.
Det kom massa smällar efter varann så skicka du in deklarationen det är det bästa
och billigaste
Okej. Tack för ditt svar!

Jag tar och gör det!
Citera
2017-04-03, 13:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Okej. Tack för ditt svar!

Jag tar och gör det!

Din eventuella skatteåterbäring (det finns inget som heter "deklarationspengar") ligger kvar på ditt skattekonto. Men som tidigare talare sagt blir du bötfälld om du inte deklarerar i tid. Dessa böter går till kronofogden om du inte betalar dem och du KAN bli dragen till tingsrätten för skattebrott. Men det sistnämnda är relativt ovanligt.
Citera
2017-04-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Din eventuella skatteåterbäring (det finns inget som heter "deklarationspengar") ligger kvar på ditt skattekonto. Men som tidigare talare sagt blir du bötfälld om du inte deklarerar i tid. Dessa böter går till kronofogden om du inte betalar dem och du KAN bli dragen till tingsrätten för skattebrott. Men det sistnämnda är relativt ovanligt.
Hur kan det räknas som skattebrott, när man bara vill att pengarna skall vara kvar, för att eventuellt ta ut de nästa år eller något.

Hur kan det vara olagligt och drappa samhället negativt. Jag kan förstå om man struntar i att betala till skatteverket när man är skyldig de pengar och struntar i att deklarera.

Men när ett beslut om att man skall få pengar och struntar i att deklarera, hur kan det vara olagligt då?

Tack för svar!
Citera
2017-04-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hur kan det räknas som skattebrott, när man bara vill att pengarna skall vara kvar, för att eventuellt ta ut de nästa år eller något.

Hur kan det vara olagligt och drappa samhället negativt. Jag kan förstå om man struntar i att betala till skatteverket när man är skyldig de pengar och struntar i att deklarera.

Men när ett beslut om att man skall få pengar och struntar i att deklarera, hur kan det vara olagligt då?

Tack för svar!

Därför att de kan omöjligt veta om du ska betala in mer skatt eller få tillbaks skatt förän dom har fått in din deklaration.
Citera
2017-04-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
fel, fel och fel. Lämnar du inte in deklarationen i tid får du en påminnelse och förseningsavgift, ignorerar du detta får du ännu en påminnelse och ännu en högre förseningsavgift, ignorerar du detta blir du skönsbeskattad i avsaknad av inkomstdeklaration, blir du skönsbeskattad enbart utifrån kontrolluppgifter får du inget skattetillägg och blir inte heller anmäld för något skattebrott eftersom det inte föreligger någon risk att skatt undandras.
Om du däremot blir skönsbeskattad utanför kontrolluppgifter då kan du bli anmäld för skattebrott eller bli påförd skattetillägg.
Skatteverket påför aldrig böter, bara avgifter.
Har man plus på skattekontot innan förseningsavgifterna tas detta för att betala förseningsavgiften eftersom avgiften blir en minuspost på skattekontot.
Citera
2017-04-03, 23:33
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fel, fel och fel. Lämnar du inte in deklarationen i tid får du en påminnelse och förseningsavgift, ignorerar du detta får du ännu en påminnelse och ännu en högre förseningsavgift, ignorerar du detta blir du skönsbeskattad i avsaknad av inkomstdeklaration, blir du skönsbeskattad enbart utifrån kontrolluppgifter får du inget skattetillägg och blir inte heller anmäld för något skattebrott eftersom det inte föreligger någon risk att skatt undandras.
Om du däremot blir skönsbeskattad utanför kontrolluppgifter då kan du bli anmäld för skattebrott eller bli påförd skattetillägg.
Skatteverket påför aldrig böter, bara avgifter.
Har man plus på skattekontot innan förseningsavgifterna tas detta för att betala förseningsavgiften eftersom avgiften blir en minuspost på skattekontot.

Fast det stämmer inte heller oftast.
Min bästa vän var utomlands förr-förra året, han lämnade in den 5 dagar försent. Fick inga böter eller avgifter för den delen heller. Han skulle få pengar tillbaka, och inget drogs på den summan heller.
Citera
2017-04-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast det stämmer inte heller oftast.
Min bästa vän var utomlands förr-förra året, han lämnade in den 5 dagar försent. Fick inga böter eller avgifter för den delen heller. Han skulle få pengar tillbaka, och inget drogs på den summan heller.
tror att skv har en förståelse för de som lämnat in någon dag för sent annars skulle dom bli överösta med arbete om dom skulle skicka ut förseningsavgift till alla. Finns få saker i världen som är absolut sanning, framför allt inom juridiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in