2017-04-02, 19:12
Medlem
År 2016 sålde jag några aktier men jag har ingen aning om hur jag ska deklarera försäljningen. Jag vet inte ens om jag köpt aktierna eller om de tilldelades mig. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag fick aktierna av Trygg Hansa för länge sedan när de skulle belöna kunderna. Bolagen gjorde en del konstiga saker för några årtionden sedan. Dessutom köpte jag flera aktier när det blev en emission.

Nu måste jag deklarera försäljningen men jag känner inte till det ursprungliga värdet, alltså inköpsvärdet. Om jag inte känner till hur mycket de kostade så vet jag ju inte heller hur mycket jag tjänat på dem. Vem vet aktiernas ursprungliga värde? Vart ska jag vända mig? Jag har inte heller fått något papper från banken som sålde aktierna åt mig.

Det handlar inte om att jag sålt fondandelar. Då står det ju i pappren hur stor vinst man gjort.

Jag är helt rådvill.
Citera
2017-04-02, 20:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Om du inte har någon uppgift på vad du köpte aktierna för kan du använda schablonmetoden.

Schablonmetoden innebär att 20 procent av försäljningspriset räknas som omkostnadsbelopp (det vill säga anskaffningsutgiften plus eventuella kostnader du haft vid köpet och utlägg i samband med försäljningen).
Exempel:

Ditt anskaffningsvärde för aktierna i Kvisten AB är 10 kronor. När du säljer aktierna får du 100 kronor per aktie, vilket ger en kapitalvinst på 90 kronor.

Om du i stället använder schablonmetoden motsvarande 20 procent av 100 kronor blir anskaffningsvärdet 20 kronor och kapitalvinsten därmed 80 kronor per aktie.

https://www.skatteverket.se/privat/s...c048fa7bc.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in