Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
Efter att ha sett en mängd dokumentärer om Balkan, bestämde jag mig våren 2023 för att besöka Serbien, närmare bestämt Novi Sad och Belgrad. Jag var naiv nog att tro att landet hade gått vidare från sin mörka historia – att det var ett nytt Serbien. Jag hade fel.

Redan på flygplatsen märkte jag en fientlig ton från gränskontrollen, efter att ha nämnt att jag var svensk. När jag sedan på ett kafé i Belgrad försiktigt försökte diskutera situationen i Ukraina, blev stämningen snabbt hotfull. En äldre man reste sig upp och skrek att "Ryssland är vår vän!" och "väst är våra fiender!". Jag lämnade platsen skärrad.

Under min vistelse mötte jag flera unga som uttryckte öppet stöd för Putin, med klistermärken på sina mopeder och graffiti på väggarna. När jag pratade med lokalbefolkningen om krigsbrotten på 90-talet – såsom massakrerna i Bosnien och Kosovos brutala historia – slog det mig hur lite reflektion eller ånger det fanns. Istället möttes jag av bortförklaringar, nationalism och till och med glorifiering av dömda krigsförbrytare.

Jag tog mig till Srebrenica-minnesmärket i Bosnien efteråt – och kontrasten mellan ödmjukheten där och förnekelsen i Serbien var chockerande. Serbien må ha ett vackert landskap, men dess politiska klimat, förhärligande av ett brottsligt förflutet och dess ovilja att närma sig västliga värderingar gör det till ett riskfyllt och moraliskt tveksamt resmål.
Du målar upp en konstig bild av Serbien....
Jag har varit där flera gånger med många vänner och vi har en helt annan bild.
Mycket vänliga människor och verkligen hjälpsamma!

För det första varför vill man prata om Ukraina konflikten eller krig överhuvudtaget när man är turist i ett annat land?? Verkar ju definitivt som att du vill provocera fram bråk.

Nädu, du verkar vara Serbienhatare från start och vill helt enkelt svartmåla landet.
Är du måhända en Alban eller Kroat?
Citera
2025-06-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toast661
Du målar upp en konstig bild av Serbien....
Jag har varit där flera gånger med många vänner och vi har en helt annan bild.
Mycket vänliga människor och verkligen hjälpsamma!

För det första varför vill man prata om Ukraina konflikten eller krig överhuvudtaget när man är turist i ett annat land?? Verkar ju definitivt som att du vill provocera fram bråk.

Nädu, du verkar vara Serbienhatare från start och vill helt enkelt svartmåla landet.
Är du måhända en Alban eller Kroat?

Att lyfta fram konkreta observationer från ett land är inte att svartmåla – det är att försöka förstå verkligheten bortom turistfasaden. Jag har ingen etnisk agenda. Jag är svensk, uppvuxen här, och har inget personligt i vare sig det serbiska, albanska eller kroatiska – annat än ett intresse för europeisk historia, moralisk konsekvens och geopolitik.

Det jag beskrev är inte taget ur luften. Det är en beskrivning av hur Serbien fortfarande präglas av en politisk kultur som i många fall står i direkt konflikt med västliga värderingar – oavsett hur trevlig lokalbefolkningen må vara vid vardagsmöten.

Att någon ens antar att kritik mot nationalism = alban eller kroat säger en hel del om hur starkt den etniska reflexen lever kvar i delar av serbisk identitet. Och kanske är det just det som är problemet.

Det handlar inte om hat – det handlar om att se saker för vad de är. Utan flagga. Utan ursäkt.
Citera
2025-06-24, 10:28
Medlem
Citat:
Att lyfta fram konkreta observationer från ett land är inte att svartmåla – det är att försöka förstå verkligheten bortom turistfasaden. Jag har ingen etnisk agenda. Jag är svensk, uppvuxen här, och har inget personligt i vare sig det serbiska, albanska eller kroatiska – annat än ett intresse för europeisk historia, moralisk konsekvens och geopolitik.

Det jag beskrev är inte taget ur luften. Det är en beskrivning av hur Serbien fortfarande präglas av en politisk kultur som i många fall står i direkt konflikt med västliga värderingar – oavsett hur trevlig lokalbefolkningen må vara vid vardagsmöten.

Att någon ens antar att kritik mot nationalism = alban eller kroat säger en hel del om hur starkt den etniska reflexen lever kvar i delar av serbisk identitet. Och kanske är det just det som är problemet.

Det handlar inte om hat – det handlar om att se saker för vad de är. Utan flagga. Utan ursäkt.
Som sagt så har jag en helt annan uppfattning om folket och landet.
Om du nu har intresse för europeisk historia, varför tog du endast upp Ukraina konflikten och Kosovo/Bosnien?
Varför pratade du inte om Natos bombningar och dödandet av civila?
Varför pratade du inte om alla lögner som USA spred om Serbien i Kosovo?

Att Serbiens kultur står i konflikt med västs värderingar är väl inte fel?
Västs politik är ju på väg att förtära Europa.
Se bara hur man kontrollerar olika länders val. Vinner inte den man vill ska vinna så är valet manipulerat av främmande makt?! Men när vi själva "manipulerar" val så är det för demokratins skull.

Jag har iaf aldrig varit med om att någon jag pratat med där nere har pratat illa om något annat land.
Förutom att dom är förbannade på Nato efter bombningarna, med all rätt.

Jag har vänner från Serbien, Kroatien, Bosnien, Makedonien. Jag har varit i dessa länder flera gånger och anser nog att Serbien är de mest jordnära och trevliga.
Citera
2025-06-24, 11:14
Medlem
Citat:
Som sagt så har jag en helt annan uppfattning om folket och landet.
Om du nu har intresse för europeisk historia, varför tog du endast upp Ukraina konflikten och Kosovo/Bosnien?
Varför pratade du inte om Natos bombningar och dödandet av civila?
Varför pratade du inte om alla lögner som USA spred om Serbien i Kosovo?

Att Serbiens kultur står i konflikt med västs värderingar är väl inte fel?
Västs politik är ju på väg att förtära Europa.
Se bara hur man kontrollerar olika länders val. Vinner inte den man vill ska vinna så är valet manipulerat av främmande makt?! Men när vi själva "manipulerar" val så är det för demokratins skull.

Jag har iaf aldrig varit med om att någon jag pratat med där nere har pratat illa om något annat land.
Förutom att dom är förbannade på Nato efter bombningarna, med all rätt.

Jag har vänner från Serbien, Kroatien, Bosnien, Makedonien. Jag har varit i dessa länder flera gånger och anser nog att Serbien är de mest jordnära och trevliga.

haha sättet du svarar avslöjar att du är etnisk serb. Det är okej.

Det är talande hur du konsekvent undviker att nämna de mest centrala brotten i regionens moderna historia – Srebrenica, etnisk rensning i Kosovo, eller krigsförbrytelser i Vukovar, Prijedor, Foča, och Sarajevo. Istället för du samtalet bort från dokumenterad fakta och riktar fokus mot NATO:s bombningar – som i sig var en respons på just det massiva våldet mot civila.

Det är en välbekant strategi: att förskjuta skuld, att relativisera, och att anklaga andra (Väst, USA, NATO) för att förminska det faktum att flera av de mest allvarliga folkrättsbrotten i Europa efter 1945 begicks med direkt stöd av den serbiska statsledningen under 90-talet – och med aktiv förnekelse eller försvar från delar av befolkningen än idag.

Att kalla detta ”att svartmåla” är bara ytterligare en omformulering av samma förnekelsekultur. Att erkänna brott är inte hat – det är ett moraliskt minimum. Och det är just detta minimala ansvarstagande som fortfarande saknas i stora delar av den serbiska politiska och kulturella sfären.

Vill du prata om NATO? Då måste du först erkänna varför de agerade – efter år av vädjanden från FN, efter Racak, efter 800 000 fördrivna civila. Världen såg vad som hände. Och världen minns.
Citera
2025-06-24, 13:47
Medlem
Citat:
haha sättet du svarar avslöjar att du är etnisk serb. Det är okej.

Det är talande hur du konsekvent undviker att nämna de mest centrala brotten i regionens moderna historia – Srebrenica, etnisk rensning i Kosovo, eller krigsförbrytelser i Vukovar, Prijedor, Foča, och Sarajevo. Istället för du samtalet bort från dokumenterad fakta och riktar fokus mot NATO:s bombningar – som i sig var en respons på just det massiva våldet mot civila.

Det är en välbekant strategi: att förskjuta skuld, att relativisera, och att anklaga andra (Väst, USA, NATO) för att förminska det faktum att flera av de mest allvarliga folkrättsbrotten i Europa efter 1945 begicks med direkt stöd av den serbiska statsledningen under 90-talet – och med aktiv förnekelse eller försvar från delar av befolkningen än idag.

Att kalla detta ”att svartmåla” är bara ytterligare en omformulering av samma förnekelsekultur. Att erkänna brott är inte hat – det är ett moraliskt minimum. Och det är just detta minimala ansvarstagande som fortfarande saknas i stora delar av den serbiska politiska och kulturella sfären.

Vill du prata om NATO? Då måste du först erkänna varför de agerade – efter år av vädjanden från FN, efter Racak, efter 800 000 fördrivna civila. Världen såg vad som hände. Och världen minns.
Svensk, född här, Italienska föräldrar

Att jag nämnde dessa saker i Serbiens försvar var att påpeka att du inte ville diskutera med lokalbefolkningen på ett normalt sätt utan du ville starta bråk helt enkelt.

Jag har aldrig förnekat att Serbien gjort fasansfulla saker på de platser du nämner.
Men i din text så verkar det som att Serbien var de enda som gjorde detta.
Då jag har vänner nerifrån Balkan så gillar jag att läsa på lite om vad som hänt och händer.

Att jämföra Bosnien och Kosovo-konflikten är inte ok.
Bosnien var en mycket större konflikt än Kosovo.
Det var väl ca 180 000 - 200 000 som dog i Bosnienkonflikten.
Innan Nato gick in så hade ca 2 000 dött i Kosovokonflikten.

Efter påtryckningar av FN/Nato så gick Serbien med på att dra tillbaka sina trupper.
Båda parter träffades för att skriva under avtalet men då ändrades avtalet i sista sekund till att lägga till en punkt där Nato skulle bygga bas i Serbien. Detta blev givetvis ett Nej och bombningarna började.

Etnisk rensning har ju skett men inte som du tror.
Du kan ju fråga dig själv hur många serber det bor på Kosovo idag och vid t ex 1990-talet.

Vidare så är många historier om vad som hänt (speciellt Kosovo)motbevisat och visat sig vara USAs propaganda för att kunna gå in. USA behövde helt enkelt ett krig....
T ex Racak som du nämner. Där har ju Finska forensiker sagt att det inte var sant och att det inte alls var 40 tal som blivit avrättade.
Förövrigt så är denna rapport LÅST för allmänheten vilket jag finner väldigt konstigt då alla andra rapporter är öppna.

Du kan läsa lite mer info -->https://www.wsws.org/en/articles/2001/02/yugo-f12.html

Lägger nu ner denna diskussion..... Må väl.
Citera
2025-06-24, 13:59
Medlem
Citat:

Att jag nämnde dessa saker i Serbiens försvar var att påpeka att du inte ville diskutera med lokalbefolkningen på ett normalt sätt utan du ville starta bråk helt enkelt.

Jag har aldrig förnekat att Serbien gjort fasansfulla saker på de platser du nämner.
Då jag har vänner nerifrån Balkan så gillar jag att läsa på lite om vad som hänt och händer.

Efter påtryckningar av FN/Nato så gick Serbien med på att dra tillbaka sina trupper.
Båda parter träffades för att skriva under avtalet men då ändrades avtalet i sista sekund till att lägga till en punkt där Nato skulle bygga bas i Serbien. Detta blev givetvis ett Nej och bombningarna började.

Du kan ju fråga dig själv hur många serber det bor på Kosovo idag och vid t ex 1990-talet.

Vidare så är många historier om vad som hänt (speciellt Kosovo)motbevisat och visat sig vara USAs propaganda för att kunna gå in. USA behövde helt enkelt ett krig....
T ex Racak som du nämner. Där har ju Finska forensiker sagt att det inte var sant och att det inte alls var 40 tal som blivit avrättade.
Förövrigt så är denna rapport LÅST för allmänheten vilket jag finner väldigt konstigt då alla andra rapporter är öppna.

Du kan läsa lite mer info -->https://www.wsws.org/en/articles/2001/02/yugo-f12.html

Att påstå att det “inte går att jämföra” Kosovo med Bosnien är antingen okunskap eller medveten historierevision. Båda konflikterna präglades av systematiskt våld riktat mot civila, etnisk rensning och brott mot mänskligheten – och i båda fallen finns omfattande dokumentation från bland annat FN, Human Rights Watch och ICTY.

I Bosnien dödades över 100  000 människor, och tiotusentals kvinnor utsattes för systematiskt sexuellt våld. Srebrenica var kulmen, där över 8 000 bosniakiska pojkar och män avrättades – ett folkmord enligt både FN och Internationella domstolen i Haag.

I Kosovo dödades omkring 10  000 människor, varav merparten var civila kosovoalbaner. Över 1 miljon människor fördrevs från sina hem. Systematiska våldtäkter förekom även där – uppskattningsvis mellan 10 000 och 20 000 kvinnor drabbades. Massakrerna i Meja, Izbica, Prekaz, Račak och andra platser visade tydligt att det inte var några “enskilda övergrepp”, utan en målmedveten kampanj.

NATO:s ingripande 1999 kom efter att all annan diplomatisk påtryckning misslyckats. Det var inte en “aggression”, utan ett försök att stoppa en pågående humanitär katastrof. Och det lyckades – den etniska rensningen bröts, regimen föll, och världen agerade där den tidigare stått passiv.

Så jo, det går visst att jämföra. Inte för att tävla i lidande – utan för att dra historiska lärdomar. Den som vägrar erkänna dessa brott, eller gör narr av dem, är inte bara oseriös – den ställer sig på samma sida som förövarna. Och världen har redan sett deras ansikte.

Du gör upprepade försök att förminska serbernas fasansfulla brott - eftersom du känner några serber...
Citera
2025-06-24, 14:06
Medlem
Citat:

Ännu en anledning till att du med största sannolikhet är serb och inte "halvsvensk, halvitalienare".

För det är anmärkningsvärt en random svensk ska vara en Račakförnekare. Ni serber hänvisar ofta till de “finska forensikerna” som om de bevisat att det inte var en massaker. Det är en av de mest medvetet feltolkade rättsmedicinska rapporterna i modern tid. Så låt oss vara tydliga.

Det är inte sant att forensikerna ”fällde” Račak-berättelsen. Tvärtom: deras fynd stödde det internationella samfundets bild – att 45 civila mördades kallblodigt av serbiska säkerhetsstyrkor. Helena Ranta sa under en officiell presskonferens i Pristina den 17 mars 1999:

“The findings were compatible with the victims being unarmed civilians.”
(Källa: Ranta H, OSCE-KVM press briefing, 1999-03-17)

Hon förklarade vidare att flera kroppar hade skjutits på nära håll, i positioner som starkt tydde på avrättningar snarare än strid. Den slutgiltiga rapporten fann inga tecken på manipulation av platsen, vilket ytterligare underminerar myten om att kropparna ”iscensatts” av UÇK.

Källor och dokumentation:
1. OSCE Kosovo Verification Mission, Final Report (1999):
Račak beskrivs som en “deliberate massacre of civilians by Yugoslav forces.”

Källa: OSCE, Kosovo/KVM Final Report – www.osce.org

2. ICTY (Åklagarkontoret mot Milosevic):
Račak omnämns som ett av de centrala brotten i åtalet mot Slobodan Milošević, med detaljerade vittnesmål och ballistiska analyser.

Källa: ICTY case IT-02-54

3. Human Rights Watch, “Under Orders: War Crimes in Kosovo” (2001):
Bekräftar att offren var civila och att de sköts under eller efter att byn intagits.

Källa: HRW Kosovo Report 2001 – www.hrw.org

4. Amnesty International, “Killings at Racak Must Be Investigated” (1999):
Amnesty slog direkt fast att det rörde sig om potentiella krigsförbrytelser.

Källa: Amnesty International EUR 70/02/99

5. Helena Ranta själv – i flera intervjuer (bl.a. Yle 2008, Hufvudstadsbladet 2009):
Där hon kritiserar hur serbiska myndigheter och media systematiskt förvred hennes rapport, och tydligt säger att det hon såg var “en massaker”.

Källa: HBL, “Ranta: Serbien misstolkade medvetet min rapport”, 2009

Så ja – Račak var en massaker. Det är varken omtvistat eller oklart. Att vissa ännu idag försöker tvätta bort det från historien genom halvsanningar och propagandacitat är bara ytterligare ett hån mot de döda.

Ansträng dig lite. Läs rapporterna. Fråga AI eller what ever. Läs vad Ranta själv har sagt. Men sluta sprida desinformation.
Senast redigerad av Voxlibera 2025-06-24 kl. 14:11.
Citera
2025-06-24, 15:20
Medlem
Monerokungens avatar
Jag som kroat kan säga. Håll dig borta från serber.
Citera
2025-06-24, 15:30
Avstängd
Dråplig tråd, lyteskomik på hög nivå när serber påstår att de är svenskar och anklagar andra för att vara serber.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Elross 2025-06-24, 15:57
Medlem
Tråden ligger i resor så vi återgår till det//Mod
2025-06-25, 21:04
Medlem
Lobengulas avatar
Jag var i Belgrad några dagar förra sommaren och jag gillade det. Lätt att ta sig fram med spårvagnar, det fanns någon uber-kopia som jag inte minns namnet på men den fungerade utmärkt. Trevligt folk med lite öststatsattityd, men så länge man själv inte är dryg så är det inget problem. Belgrad är en härlig blandning med gammalt och nytt. Jag tycker att Belgrad påminner lite om Kyiv, kanske inte så konstigt då det är slavisk kultur i botten.
Citera
2025-07-26, 15:58
Medlem
senhackarens avatar
Dom är hobbyhybritryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in