2017-05-02, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Myt, som framförallt uppstått med basis i franska folkräkningar från 1670-1830. Men som alla andra vanliga missuppfattningar så finns mer nutida uppgifter att ta del av. I verkligheten så är inte kvinnans fertilitet (överlag) så skarpt nedåtsluttande som vissa tror, utan följer en något jämnare kurva fram tills menopausen:

Missfall och risken för barn med Downs syndrom:

https://www.theatlantic.com/magazine...a-baby/309374/

Rekommenderar att läsa hela artikeln för att förstå problematiken bakom äldre studier kring ämnet.

Sedan bör man ha i åtanke att aggregerad statistik inte säger något om individen, utan mest ger en grov bild av vad man nu undersöker. Är en kvinna i god hälsa själv, så kommer hon naturligtvis ha det lättare att bli gravid än någon som under åratal misshandlat sin kropp.

Men för er friska kvinnor så finns det vanligtvis ingen anledning att få barnpanik vid 30-35.

Jag skulle säga att kvinnor efter 30 inte borde avlas på överhuvudtaget.

https://www.birthinjuryjustice.org/w...-maternal-age/

Stirra dig inte blind på enbart Downs syndrom.
Downs är egentligen endast en genetisk sjukdom som beror på degenerering av gener. Du kan risk-graderingen-för-Downs som en allmän genetisk hälsomätare och det ser inte kul ut mellan 30-35.

Alla genetiska defekter följer liknande mönster
https://embryology.med.unsw.edu.au/e...k_maternal_age

Men ja det finns många trådar här som behandlar samma ämne. Läs där. Jag har gjort det.
Citera
2017-05-02, 08:31
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Jag skulle säga att kvinnor efter 30 inte borde avlas på överhuvudtaget.

https://www.birthinjuryjustice.org/w...-maternal-age/

Stirra dig inte blind på enbart Downs syndrom.
Downs är egentligen endast en genetisk sjukdom som beror på degenerering av gener. Du kan risk-graderingen-för-Downs som en allmän genetisk hälsomätare och det ser inte kul ut mellan 30-35.

Alla genetiska defekter följer liknande mönster
https://embryology.med.unsw.edu.au/e...k_maternal_age

Men ja det finns många trådar här som behandlar samma ämne. Läs där. Jag har gjort det.

Det verkar snarare vara du som inte läst artikeln jag länkade till. Den går igenom varför just statistiken bakom dessa siffror kan vara missvisande.

Som alltid när det gäller allmän statistik - gruppens medelvärde säger inte så mycket om individens förutsättningar. Dessutom är "risk" något som ständigt förekommer i livet, och som man själv ska ta ställning till. Jag personligen anser inte att 1 på 300 (exempelvis) är en såpass stor risk att man som du säger, inte bör avla på 30+. Vissa kanske gör det dock, och det får stå för dem.
Citera
2017-05-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Det verkar snarare vara du som inte läst artikeln jag länkade till. Den går igenom varför just statistiken bakom dessa siffror kan vara missvisande.

Som alltid när det gäller allmän statistik - gruppens medelvärde säger inte så mycket om individens förutsättningar. Dessutom är "risk" något som ständigt förekommer i livet, och som man själv ska ta ställning till. Jag personligen anser inte att 1 på 300 (exempelvis) är en såpass stor risk att man som du säger, inte bör avla på 30+. Vissa kanske gör det dock, och det får stå för dem.
Jag tycker det är jävla stora risker 1/300 * en jävla massa genetiska sjukdomar inkluderandes oncogener blir ju exponentiellt stor risk men hey nuff said. Vi är olika.
Citera
2017-05-02, 08:48
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Jag tycker det är jävla stora risker 1/300 * en jävla massa genetiska sjukdomar inkluderandes oncogener blir ju exponentiellt stor risk men hey nuff said. Vi är olika.

Respekterar det, och vi har olika uppfattning om riskerna.

Kan flika in från artikeln:

Citat:
What about birth defects? The risk of chromosomal abnormalities such as Down syndrome does rise with a woman’s age—such abnormalities are the source of many of those very early, undetected miscarriages. However, the probability of having a child with a chromosomal abnormality remains extremely low. Even at early fetal testing (known as chorionic villus sampling), 99 percent of fetuses are chromosomally normal among 35-year-old pregnant women, and 97 percent among 40-year-olds. At 45, when most women can no longer get pregnant, 87 percent of fetuses are still normal. (Many of those that are not will later be miscarried.) In the near future, fetal genetic testing will be done with a simple blood test, making it even easier than it is today for women to get early information about possible genetic issues.

Vetenskapen går framåt, tack och lov. Själv har jag inga moraliska betänkligheter kring att abortera foster som uppvisar allvarliga genetiska fel, utan anser att man bör göra det så fort effektiva sätt att upptäcka dessa finns vitt tillgängliga.

En annan lösning vore ju också att förbättra tekniken kring äggfrysning. Lägg in ett paket ägg i frysen vid 20 och använd senare.
Citera
2017-05-04, 10:36
Medlem
Adriadnes avatar
Det är ju helt individuellt och beror på omständigheterna och vad man värderar i livet och vad man har för förutsättningar.

Jag skaffade första barnet vid 27 och är idag 29 och väntar mitt andra barn om två månader. Då hade jag hunnit resa, bo utomlands i flera år, ha läst en kandidatexamen och en master, hunnit festa och ha kul, hunnit träffa mitt livs kärlek och vara tillsammans med honom i några år, hunnit få fast anställning med ok lön på ett ok företag och hunnit köpa en gård tillsammans med min man där vi kan förverkliga alla våra drömmar utan för höga lån och med en god buffert och allmänt goda förutsättningar för att kunna ge barnen allt de behöver i livet.

Men jag har haft mycket tur och alla kan inte göra som jag. Det finns ingen mening med att jämföra sig eller döma andra människor för att de gör saker annorlunda, de har säkert sina skäl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in