• 2
  • 3
2018-04-28, 16:06
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Fördelen, förutom att det blir snabbare uppslag för ofta besökta sidor (de finns ju lokalt), är att man i fallet Pi-Hole filtrerar bort annonser, malwaredomäner och annat skräp för alla enheter på hela nätverket, inklusive mobiler, paddor, smart-TV och så vidare. Det alltså utan att behöva installera adblockers på varenda enhet.

Jag har just nu runt 600k domäner/subdomäner blockerade, jag har behövt vitlista fyra. Oerhört smidigt.
Det är också intressant att se vilka enheter som pratar med, eller försöker prata med, vad på internet.

Det låter ju faktiskt intressant och supernice, ska definitivt ta en närmare titt på detta, tusen tack för svar.
Citera
2018-04-28, 19:21
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Det låter ju faktiskt intressant och supernice, ska definitivt ta en närmare titt på detta, tusen tack för svar.

Att köra en egen DNS är ju också praktiskt när den DNS man blir tilldelad av sin ISP på något vis är defekt. T.ex. om den är nere, eller p.g.a. icke-tekniska skäl vägrar svara på var, säg, piratebay håller hus eller så.
Citera
2018-04-29, 19:38
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell

Ingen orsak. En Raspberry Pi med Pihole (www.pi-hole.net) så är det bara att köra.
Jag låter min sköta DHCP:n på nätverket också, så att alla enheter automatiskt får rätt inställningar.
Citera
2018-05-26, 11:22
Medlem
IT-Vikings avatar
CentOS som OS på nästan alla.
Plex
LDAP
FreeNAS
sftp server
mail server
pfsense (finns inget bättre än pfsense!)
Citera
2018-06-05, 05:45
Medlem
-EE-s avatar
https://www.openmediavault.org/ kör jag på mitt NAS-hemmabygge. Trevlig NAS-dist som är enkel att administrera. Påminner lite om synology i gränssnitt och funktion.

På Raspberry Pi3 med Raspbian Lite så går det webserver, mumbleserver och hemautomation.
Senast redigerad av -EE- 2018-06-05 kl. 05:47.
Citera
2018-07-06, 23:17
Medlem
mumbleserver på raspberry pi
Citera
2018-07-07, 17:13
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Teamspeak-server sen många år, ftp/sftp/ssh, transmission med webinterface, netdata, pi-hole, vnc om man ligger i soffan med surfplatta, har full desktop installerad ifall alla datorer i huset går sönder och jag vill surfa i garderoben, daemon för att uppdatera till no-ip, pingar utåt hela tiden för att se hur nätet mår, gör, hostar backups, alla mina steam spel jag spelar i Windows är installerade på min Linux-låda i garderoben och via dokan@sshfs lyckas jag spela dom med en mountad nätverksdisk i win10. Typ det, inget särskilt egentligen, men kul att pyssla med.
Citera
2018-07-15, 12:13
Medlem
Gentoo GNU/Linux
AirDC++
flexget
pfsense
transmission-cli
sftp

+ lite diverse
Citera
  • 2